walberg Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Hei. Er ganske ny på det her med pc og jeg lurte bare på hva dere syns om disse to kortene. Skal bygge min første pc og sitter å stusser litt på de to. Jeg har brukt de siste dagene på å se på reviews og benchmarks men er fortsatt noe forvirret. Det virker for meg som R9X leder litt men lager mer lyd, varme og bruker mer strøm. Forstår det også sånn at R9X er best ved skjermoppløsning på over 1920x1080. Er det vits i å ha et R9X kort hvis man bare skal spille på 1920x1080 Hvordan kort vil dere si yter best generelt? Og hvordan er de i disse forskjellige spillene? - BF4 - Planetside 2 - Star citizen(er jo fortsatt i utvikling men hvis noen hær har det og har fått prøvd ut arena commander) - Crysis 3 - Rome 2 EDIT: Og hvordan er det med overclocking og disse kortene? Er overclocking noe jeg burde vurdere gjøre med et skjermkort? Endret 19. august 2014 av walberg Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 Med erfaring av begge deler, så sier jeg GTX 780 UTEN tvil. Lenke til kommentar
walberg Skrevet 19. august 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Kan du utdype litt mer? Er det bare pga varme og lyd eller er det mer? EDIT: Takk for kjapt svar Endret 19. august 2014 av walberg Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 (endret) 780 overklokker best, mindre driverproblemer!, bruker litt mindre strøm, altså generelt bedre. Overklokke skjermkort for grafikkrevende spill er VELDIG lurt. Man får lett 20% bedre ytelse i f.eks Battlefield 4. Akkurat nå har jeg 2x780ti og 2x 290. Alt for mye problemer med 290 korta, mens 780ti er det lite problemer med. Synn men sant. Mantle i BF4 er heller ikke så imponerende som det burde ha vært. Endret 19. august 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
walberg Skrevet 19. august 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 Noen spesiell 780 du vil anbefale? Asus? Hvordan er Gainward? Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 MSI 780 er regnet som det stilleste Evga 780 classified overklokker best, men koster mest. Asus 780 dc2 er ofte på tilbud. Gigabyte 780 er vel kanskje det billigste etter det jeg husker. Jeg ville ha valgt det billigste eller Dyreste Valget er ditt Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Classified med vannblokk! Det er ingenting å tenke på Beste rådet jeg har fått her på forumet. Men dette blir jo fort litt dyrt :/ Har hatt både MSI med sin Twin Frozr og Gigabyte med sin Windforce, og kan enkelt anbefale begge deler. Har historisk hatt mer kødd med drivere til AMD/ATI, men nvidia er ikke helt foruten dette heller ... Endret 19. august 2014 av Kyrre S. Lenke til kommentar
otl Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Det gir da så dårlig kjøling? Endret 22. august 2014 av Quote La tilbake fjernet innlegg. Quote, mod. 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 Det er da vel ikke no mer driverkrøll med AMD kort enn nVidia. På bærbare kanskje, men sier meg helt uenig når det gjelder stasjonær. 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 Det gir da så dårlig kjøling? Classified på luft? Nei, det er av de aller beste kjølerene på markedet. Men på vann kan du presse ut veldig mye på de kortene. Lenke til kommentar
otl Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 Det gir da så dårlig kjøling? Classified på luft? Nei, det er av de aller beste kjølerene på markedet. Men på vann kan du presse ut veldig mye på de kortene. Tenkte med vannblokk uten pumpe++ Classified er mer for klokke-ekstremister og for de som vil gå den veien er kortet helt supert. Hvis ikke holder det stort sett med ett "normalt" kort for hvermansen, når det snakkes om luft kjøling selvfølgelig. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 Det gir da så dårlig kjøling? Classified på luft? Nei, det er av de aller beste kjølerene på markedet. Men på vann kan du presse ut veldig mye på de kortene. Tenkte med vannblokk uten pumpe++ Classified er mer for klokke-ekstremister og for de som vil gå den veien er kortet helt supert. Hvis ikke holder det stort sett med ett "normalt" kort for hvermansen, når det snakkes om luft kjøling selvfølgelig. Ja, det blir kanskje litt mye .. men mye av en custom vannkjøling kan man ta med seg videre, så man kan egentlig ikke regne alle pengene på dette bare for skjermkortet. Og så er det godt med gnell også da .. Men jeg er jo enig i at et luftkjølt kort er mye smartere på mange måter. Billig og godt! Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Det er da vel ikke no mer driverkrøll med AMD kort enn nVidia. På bærbare kanskje, men sier meg helt uenig når det gjelder stasjonær. Hvilket AMD kort har du? Husk at jeg mener 290 serien, og ikkje AMD skjermkort generelt. Dog det tok bare 1.5 år før 7970 ble brukbar i CFX Akkurat med 290 og 290x er det mere krøll, det er fakta for meg iallefall. Kjører nå en rigg med 2x 290 og har hatt 2x 290x. Blackscreen og annet tull er gjengs. JEg er ikkje nvidia fanboy, men dette er min erfaring og mange andres med 290 serien. Mantle skulle liksom redde AMD, men ALT for mye tull med mantle også desverre. På 290 serien er det vel mere hardware feil enn driverfeil. Ser ikkje ut som om det er noe snarlig løsning på Blackscreen iallefall. Endret 19. august 2014 av Nizzen Lenke til kommentar
War Skrevet 19. august 2014 Rapporter Del Skrevet 19. august 2014 Enig her asa, har 10 780ti og 2x 290x og ett 290 99% av alle problemene med kortene er amd-kortene. Har ikke hatt blåskjerm på 10 år, da jeg kastet ut amd-kortet. Fikk 50 blåskjermer siden mars da jeg skaffet amd-kort igjen. Like dårlig som for 10 år siden. Ser at halve foldeforumet må underklokke minnet på amd for å ikke få black-screen.. Når en pc har kjørt i 2-3 år med 20 forskjellige nvidiagpuer helt fint og får BSOD bare av å boote med amd-kort så er det noe jalla. Slet med blåskjermer i ukesvis, tok kortene i en annen pc , samme der. Satte de i en socket-2011-spillpc og da var det den socketens første blåskjerm. Problemkort som drar med seg problemer i flere ledd. Bruker logmein til serverene, alle pcene har full oppløsning uten om amd som ikke vil levere noe annet en 200x200 uten fysisk skjerm koblet på. Kan jeg bruke dummy som på nvidia? Nei, kun dvi - og må ha aktiv adapter. Når de på toppen av det hele bruker 50w mer pr kort og dermed også støyer mer så kan man nesten ikke anbefale det heller^^ 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 20. august 2014 Rapporter Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Det er folk som nekter for driverproblemer eller en del feil med maskinvaren. Måtte det være fanboys, folk som prøver å overbevise seg selv og andre om at de har gjort et godt kjøp, at de har lite/ingen erfaring og bare tar en side, eller at man rett og slett er en av de som har sluppet unna problemer. Men merket selv at når jeg testet skjermkort for HW.no og Itpro at det var en forskjell i random feil på Nvidia og AMD/ATI. Men det har vært svært tabubelagt, og du blir angrepet på alle mulig måter om du nevner at en av de er bedre eller dårligere på noe slikt. Trodde kanskje det var meg selv som var problemet, men tross det faktum at min "data-hobby/karriere" startet de første årene på ATI-kort, og kjente til softwaren/maskinvaren best her, så synes jeg det var rart at ting bare funket bedre på Nvidia-siden. Og jo mer en testet og skaffet seg erfaring, jo mer kom tendensene frem. Feilene ble ikke noe mindre når crossfire kom på banen akkurat. Litt synd, for de har det beste fokuset i mine øyne, og noen som fortjener å kunne heve seg mot Nvidia. Men å anbefale dem? Tja, kanskje til de som har kapasitet til å feilsøke litt, tåler noen problemer. (selvsagt, det er mye mulig du aldri ser noe til noen problemer) Endret 20. august 2014 av Andrull Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 20. august 2014 Rapporter Del Skrevet 20. august 2014 Har hatt AMD/ATi siden Radeon 9600 i 2003 og har ikke hatt noen store problemer. Var derimot borti eldre PCer med ATi der det kunne være noe problematisk.Har ikke noe problem med å kjøpe AMD så lenge det gir mest for pengene og problemene jeg har hatt (har ikke prøvd Crossfire) har vært få og små.Ikke minst er konkurransen bra, noe vi mangler litt på prosessor siden i dag.Det har gått rimelig treigt på den fronten siden jeg kjøpte AMD Phenom X6 1090T i 2011. Siden AMD har falt fra på prosessor racet så har Intel nermest gitt opp å komme med noe som yter nevneverdig mer enn forrige modell. Lenke til kommentar
BioNor Skrevet 20. august 2014 Rapporter Del Skrevet 20. august 2014 Det er da vel ikke no mer driverkrøll med AMD kort enn nVidia. På bærbare kanskje, men sier meg helt uenig når det gjelder stasjonær. Prøv FSX med DX10 eller Oculus Rift DK2, så ser du at AMD henger etter. Ingenting vondt om AMD, men til mitt bruk så passer nVidia best for tiden... Lenke til kommentar
War Skrevet 20. august 2014 Rapporter Del Skrevet 20. august 2014 Mest for pengene blir relativt. På ett år hos meg har mitt 290x brukt 438.000W mer i strøm en mitt 780ti. Tenk 3 år, 1314000w mer. Hva snakker vi da 400-1300kr mer i strømregning. Vips så er det ikke mer for pengene alikevel. Relativt likt, kjøligere og mer stille. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 20. august 2014 Rapporter Del Skrevet 20. august 2014 Mest for pengene blir relativt. På ett år hos meg har mitt 290x brukt 438.000W mer i strøm en mitt 780ti. Tenk 3 år, 1314000w mer. Hva snakker vi da 400-1300kr mer i strømregning. Vips så er det ikke mer for pengene alikevel. Relativt likt, kjøligere og mer stille. Hva betyr vel dette? Jeg har koblet PC'ene til den kursen som er felles for leilighetene (utelys, garasjen, bodene osv...) Koster meg ikke en dritt He he .. Neida, det er et godt poeng du har der. Men mange tenker ikke på slikt fordi strømregning er liksom noe man får uansett. Eller så er det vel foreldrene som betaler for en del av folka her inne. Lenke til kommentar
walberg Skrevet 20. august 2014 Forfatter Rapporter Del Skrevet 20. august 2014 Takk for mange gode svar! Jeg falt til slutt på GTX 780, jeg har hatt både AMD og Nvidia kort før dette og jeg har generelt hadde mer problemer med AMD enn Nvidia. Fikk tak i en brukt Gainward 780 for noe redusert pris. Fikk også med Watch Dogs. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå