Gå til innhold

Studere i Amerika

Chokna

Anbefalte innlegg

Heisann! jeg er kun 18 år gammel og skal gå 2 år som lærling nå som Bilmekaniker (Lette-kjøretøy).
Jeg er fortsatt litt usikker på hva jeg vil gjøre videre i livet og alt det der, så jeg lurer på om det kan være noe å studere i Amerika.

Jeg har søkt litt rundt om jussutdanning, men kan ikke finne noe.
Hva er kravene for å kunne studere juss i Amerika? Kan jeg gå den veien etter mekanisk fagbrev?

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første: har du tenkt til å bosette deg i Usa? For en juss-utdanning fra Usa kan ikke uten videre brukes noe annet sted..

Hmm, det visste jeg ikke. Har liksom hørt at det er så bra osv.. Helt ubrukelig her i Norge, altså?

Lenke til kommentar

Jeg har nå lest litt rundt. Jeg har ekstremt lyst til å jobbe med "crime scene incestigation" eller slikt. Jeg aner ikke hvordan utdanning det krever. Typ CIA og FBI arbeid. Jeg er så ekstremt fasinert av det, og er absolutt noe jeg selv kunne tenkt meg.

Det er noe jeg har hatt baktanker om siden jeg var liten..

Lenke til kommentar

Det er vrient å formulere noe uten å høres ut som en surmaget gammel gubbe, men jeg tror du med hell kan gjøre en liten "reality check" som det så fint heter i Amerika (for du mener vel strengt tatt USA?).

Du er nå 18 år, og skal gå to år i lære som bilmekaniker. Det er ikke dermed sagt at alle broer er brent hverken for å bli jurist eller åstedsgransker, men det må nok sies at det er mer vanlig blant juss-studenter at de har tatt artium enn fagbrev på lette kjøretøy. Hvis du kaster et raskt blikk på poenggrensene for juss, så vil du også se at det ikke holder med en middelmådig artium, den bør tvert i mot være særdeles solid.

Stillingene som et juss-studium leder frem til, vil typisk stille særs høye krav til språkforståelse og -anvendelse. Hvis du har hatt _baktanker_ om å jobbe som åstedsgransker, så leser jeg nok ganske tydelig mellom linjene at juss trolig ikke er helt fagområdet for deg.

Åstedsgransker derimot bør absolutt være mer innen rekkevidde. Totalt uten rot i statistikk, men bare basert på hva jeg har sett i nyhetsbildet fra ulike åsteder, så må det jo være ofte at et åsted inkluderer en bil, så der kan sågar fagbrevet trolig kunne komme til stor nytte. Har en kompis i politiet, og mener å huske at han har nevnt at åstedsgranskere er omtrent 50-50 av politifolk og personer med annen bakgrunn. Merk dog at du nok må påregne en solid dose etterutdanning, mekaniker alene tror jeg neppe holder.

PS: Å ha en baktanke betyr sant nok at man har en hemmelig plan, men da mer i retning av det vi gjerne kaller en "skjult agenda" - altså at man søker å oppnå noe annet enn det man forsøker å gi inntrykk av. En baktanke er som regel noe man har til egen vinning, og det ligger ofte en negativ nyanse i ordet.

Eksempel: Med stor iver tilbød han seg å smøre brødskiver til søsteren, for han hadde en baktanke om at hun ikke skulle orke så mye kake etter maten, slik at det ble mer kake til ham selv.

Dersom du har sett på CSI og tenkt at det hadde vært noe for deg, men aldri fortalt det til noen; da bør du heller si at du lenge har hatt det som en hemmelig drøm.

PS2: Hvis du tror at fremstillingen man får av åstedsgranskere i CSI er i nærheten av hvordan det fungerer i virkeligheten, så bør du seriøst ta en stor reality check!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er vrient å formulere noe uten å høres ut som en surmaget gammel gubbe, men jeg tror du med hell kan gjøre en liten "reality check" som det så fint heter i Amerika (for du mener vel strengt tatt USA?).

Du er nå 18 år, og skal gå to år i lære som bilmekaniker. Det er ikke dermed sagt at alle broer er brent hverken for å bli jurist eller åstedsgransker, men det må nok sies at det er mer vanlig blant juss-studenter at de har tatt artium enn fagbrev på lette kjøretøy. Hvis du kaster et raskt blikk på poenggrensene for juss, så vil du også se at det ikke holder med en middelmådig artium, den bør tvert i mot være særdeles solid.

Stillingene som et juss-studium leder frem til, vil typisk stille særs høye krav til språkforståelse og -anvendelse. Hvis du har hatt _baktanker_ om å jobbe som åstedsgransker, så leser jeg nok ganske tydelig mellom linjene at juss trolig ikke er helt fagområdet for deg.

Åstedsgransker derimot bør absolutt være mer innen rekkevidde. Totalt uten rot i statistikk, men bare basert på hva jeg har sett i nyhetsbildet fra ulike åsteder, så må det jo være ofte at et åsted inkluderer en bil, så der kan sågar fagbrevet trolig kunne komme til stor nytte. Har en kompis i politiet, og mener å huske at han har nevnt at åstedsgranskere er omtrent 50-50 av politifolk og personer med annen bakgrunn. Merk dog at du nok må påregne en solid dose etterutdanning, mekaniker alene tror jeg neppe holder.

PS: Å ha en baktanke betyr sant nok at man har en hemmelig plan, men da mer i retning av det vi gjerne kaller en "skjult agenda" - altså at man søker å oppnå noe annet enn det man forsøker å gi inntrykk av. En baktanke er som regel noe man har til egen vinning, og det ligger ofte en negativ nyanse i ordet.

Eksempel: Med stor iver tilbød han seg å smøre brødskiver til søsteren, for han hadde en baktanke om at hun ikke skulle orke så mye kake etter maten, slik at det ble mer kake til ham selv.

Dersom du har sett på CSI og tenkt at det hadde vært noe for deg, men aldri fortalt det til noen; da bør du heller si at du lenge har hatt det som en hemmelig drøm.

PS2: Hvis du tror at fremstillingen man får av åstedsgranskere i CSI er i nærheten av hvordan det fungerer i virkeligheten, så bør du seriøst ta en stor reality check!

Da var vel baktanke feil ord, beklager.

Ja, jeg er klar over at jeg må ha en annen utdannelse. Jeg bare lurer på om det er mulig å ta det etter jeg har tatt fagbrev!

Lenke til kommentar

Da var vel baktanke feil ord, beklager.

Ja, jeg er klar over at jeg må ha en annen utdannelse. Jeg bare lurer på om det er mulig å ta det etter jeg har tatt fagbrev!

Ingen fare. Feil ordvalg her på diskusjon.no har sjelden skadet noen. Som advokat derimot, så kan feil ordvalg koste millioner av kroner, eller årevis i fengsel. Det blir å dra det litt langt, men man kan si at jeg hadde en baktanke med å forklare deg ordets egentlige betydning, nemlig å påpeke at hvis språk ikke er din sterke side, så er neppe juss fagområdet for deg.

Igjen, fagbrev gjør ikke at andre studier er utelukket, men på den annen side så åpner det heller ikke så mange andre dører enn bildører. Hvis du egentlig vil bli noe helt annet enn bilmekaniker, så er nok fagbrevet på mange måter en blindvei.

Faktisk tror jeg åstedsgransker er en av få jobber som på mange måter er "noe helt annet", men hvor du samtidig kan få stor nytte av fagbrevet. Husk bare at som åstedsgransker er bilmekaniker trolig noe du kan i tillegg, resten av kompetansen som du trenger må du altså påregne å studere før jobben er sikret.

Og igjen, akkurat som at "CSI" (og FBI, CIA, NSA og gudene vet hva de alle heter) høres mye kuler ut enn "åstedsgransker", så gjenspeiles nok det også i de virkelige arbeidsoppgavene. Som det noe syrlig (dog fornøyelig!) blir påpekt lenger opp, så er CSI er TV-serie.

Hvis du vil ha et råd med på veien, så tror jeg det må være at du bør ta en samtale med en rådgiver på skolen. Få noen hint og vink på hva som er dine styrker, og se det opp mot hva du har lyst til.

Endret av Horge
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å jobbe med "CSI" lignende jobber heter studiene gjerne: Criminology eller noe med Forensic (phsycology, cyber security, ballistic osv).

Søk på master innen noen av disse områdene og du vil finne mange studier i USA. Noen eksempler:

http://www.cranfield.ac.uk/courses/masters/forensic-computing.html

http://www.cranfield.ac.uk/courses/masters/forensic-ballistics.html

http://www.anglia.ac.uk/ruskin/en/home/prospectus/pg/transnational_crime.html?utm_source=matransnationalcrime&utm_medium=url&utm_campaign=pgprospectus&utm_content=matransnationalcrime.marketing.jun10

(Merk at hvis lengden på master studiet er 1-2 år, så krever det at du har tatt en bachelorgrad først). Du må uansett sørge for å få deg studiekompetanse først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...