Gå til innhold

[Løst] Lenovo M5400 får ikke startet fra harddisk

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte meg en Lenovo M5400 men ser ut som den både har problemer å støtte 16 GB ram, siden jeg ikke får bilde på skjermen, vet at rambrikkene sitter fast siden jeg har ikke problemer med brikken som sitter i snakk om Kingston KVR16S11K2\16 så det er heller ikke noe spessielle rambrikker heller er 2 like, kan være ene rambrikke modulen er defekt, siden 4 GB brikken heller ikke funger på kanal nr 2 og det virker ut som den heller ikke vil boote fra harddisken etter rambytte. Tror det kanskje enten kan ha noe med harddisken eller security boot.

Prøvde F12 og Del, tasten, men virker ut som jeg får kun valg mellom ATA HDD0 og PCI-LAN selv om jeg har windows 8.1 DVD plate i maskinen, heller ikke USB boot ser ut som jeg har tilgang til.

Nå kan jeg muligens ikke forvente allverdens fra en laptop til 4000 kr men har dere noe tips før jeg sender denne på verksted?

Trodde lenovo var bedre kvalitet M5400 er vel egentlig bedriftlaptop eller "mainstream business notebook" som lenovo kaller det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser en feil ihvertfall - ut fra specs kan jeg ikke se at brikkene støtter 1.35V. Maskiner med haswell CPU skal ha minnebrikker som støtter 1.35V. 1.5V brikker vil stort sett ikke virke.

Ang HDD problemet så høres det mer ut som et problem du må sende maskine på service for, har ikke noen tips der.

Lenke til kommentar

Men hvorfor fungerer ikke minnebrikken som følger med laptopen med den nederste slotten? Må hovedkortet være feilen? Eller har nye laptoper master og slave minnekontroller?

Edit, mens jeg husker det, så prøvde jeg både,IdeaPad G510 og IdeaPad Y510p som har i7-4700MQ der fungerte 16 GB rambrikkene på begge maskiner, men ene maskinen var for dårlig ytelse (Intel skjermkort) den andre ga for lite laptop for pengene. Så ble åpen kjøp.

Har du peiling om alle lenovo maskinene har like bios?

Siden de laptopene over hadde jeg ikke det problemet med boot fra DVD, men testet ikke security boot på de over fordi jeg installerte OSet på seperat SSD.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Minnet skal virke i begge slottene så vidt jeg vet, så kan hende det er feil på minnesloten.

Bios har vel mye likt mellom ulike modeller fra samme produsent. Men har ikke akkuratt sjekket bios og sammenlignet så mye selv. Har kun en Lenovo maskin her akkuratt nå.

Lenke til kommentar

Vet du hva recovery knappen normalsett er på lenovo? Ville tro F11 eller F2 er mest vanlig? Men ingen av delene ser ut å virke men kommer inn i bios.

Men hvis det er feil på harddisken spørs om recovery vil startet, det er vel siste forsøkt på å prøve å fikse dette, vet ikke om jeg gidder å prøve en annen harddisk, da jeg tror sansynligheten er større for hovedkortet er noe feil på. Siden p.ga ramslotten.

For det fulgte ikke med noen DVD plater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...