Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Husleieøkning, rett til å kreve mer tid før iverksetting?

Kirchhoff

Anbefalte innlegg

Hendelsesforløp:

• Flytter inn i hybel med husleie på 4500, september 2011.
  • Får beskjed på sms om at husleien øker fra 4500 til 5000 fra 01.08, juni 2014
  • Jeg svarer "ok" få minutter senere, juni 2014
  • Betaler 4500 i husleie, 01.august 2014
  • Jeg får påminnelse på sms om husleieøkning, midten av august
  • Jeg svarer at jeg har sett gjennom kontrakten og at jeg har krav på 4500 kr i husleie til desember, midten av august

Det står i loven og kontrakten at man kan øke leien til gjengs leie etter 2,5+ år, men at det må gå 6 måneder fra varsel til det iverksettes. Dette visste jeg ikke før jeg fikk påminnelse på sms.

Grunnen til at jeg betalte 4500 kr 1. august og ikke 5000 var at jeg trodde de mente at jeg først skulle betale 5000 fra september, pga jeg visste om 3 års regelen, men ikke at jeg hadde rett på 6 måneders varsel.

Har jeg alt på stell når jeg krever at økningen utsettes? Selv om jeg skrev "ok" i sms.

(Om de hadde krevd 4700 i måneden eller mindre hadde det ikke vært noe problem pga konsumprisindeks økning kan gis på 1 mnd varsel)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke kreve varsel om hva leien skal utgjøre seks måneder i forkant - du kan bare kreve varsel om at tilpasning til gjengs leie vil bli krevet.

For det første kan "gjengs leie"-tilpasning aldri iverksettes før tidligst tre år etter at leieavtalen er inngått, og aldri tidligere enn ett år etter en indeksregulering. Du flyttet inn i september, hvis du inngikk avtalen samme måned vil dette si at ny leie tidligst kan kreves fra september 2014.

For det andre kan man ikke gjøre som med indeksregulering og ta det inn i leieavtalen, gjengs leie skal alltid varsles skriftlig. SMS er ikke skriftlig. Fristen beregnes fra dagen varselet er mottatt.

"Ok" i en tekstmelding få minutter senere kan forstås på to måter. "Har fått meldingen", eller "har akseptert innholdet". I denne situasjonen, gitt hvor raskt svaret er, vil jeg helle mot at det er det første som gjelder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du kan ikke kreve varsel om hva leien skal utgjøre seks måneder i forkant - du kan bare kreve varsel om at tilpasning til gjengs leie vil bli krevet.

For det første kan "gjengs leie"-tilpasning aldri iverksettes før tidligst tre år etter at leieavtalen er inngått, og aldri tidligere enn ett år etter en indeksregulering. Du flyttet inn i september, hvis du inngikk avtalen samme måned vil dette si at ny leie tidligst kan kreves fra september 2014.

For det andre kan man ikke gjøre som med indeksregulering og ta det inn i leieavtalen, gjengs leie skal alltid varsles skriftlig. SMS er ikke skriftlig. Fristen beregnes fra dagen varselet er mottatt.

"Ok" i en tekstmelding få minutter senere kan forstås på to måter. "Har fått meldingen", eller "har akseptert innholdet". I denne situasjonen, gitt hvor raskt svaret er, vil jeg helle mot at det er det første som gjelder.

Skjønner. Men hva om det tolkes som at jeg har akseptert innholdet. Jeg var ikke klar over reglementet på det tidspunktet jeg sendte sms ("ok").

EDIT: Har ikke planer om å arrestere dem på at de bruker sms. Ønsker ikke unødvendig dårlig stemning.

Endret av Kirchhoff
Lenke til kommentar

Nå er ikke problemet særlig juridisk lenger. Fikk sms i dag:

"vi må si vi er er overrasket over at du bruker husleieloven så strengt"

"Vi får lett 6000"

Jeg var saklig og vennlig i min sms, svaret jeg fikk var lite hyggelig.

Jeg liker IKKE situasjonen jeg er i nå.

Lenke til kommentar

"Vi får lett 6000"

Her bør vell du svare at du er overrasket over at de tar så lett på husleieloven?

Lenke til kommentar

"Vi får lett 6000"

Her bør vell du svare at du er overrasket over at de tar så lett på husleieloven?

Tenkte akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Argumentet deres er at siden de er snill og gir meg billig leie, så skal jeg være snill å akseptere ny leie nå.

Jeg synes det hadde vært litt stivt med 6000 i måneden for 7 m^2. Men det er helt OT.

De folka der er SYKE i hodet! Min samboer bodde ett lite år i Oslo hos de galningene der, betalte vell 7500,- for ca det samme du har kan jeg tenke meg. Kunne fylle vann fra "kjøkkene" fra senga, hoppe fra senga og inn på do....

I dag betaler vi 8000 for eid(av banken da..) leilighet på 50kvm..

Forbanna mafia det selskapet der, de ødelegger for alle.

Lenke til kommentar

Utleiger kan ikke si opp kontrakten uten god grunn, og at leietaker ikke aksepterer ulovlig leiejustering til gjengs leie er ikke en god grunn. Heller ikke at leietaker er uenig i nytt beløp.

Han kan vel si den opp uten grunn på 3 måneder (som er oppsigelsestiden som står i kontrakt)? Det passer svært dårlig.
Lenke til kommentar

Svarte på smsen deres med en saklig og vennlig epost hvor jeg sa at jeg var med på en konsumprisindeks økning med tilbakevirkende kraft (økning fra 01.08), men at jeg sto på midt om at jeg skulle ha 6 måneders frist før leien ble økt til gjengs leie.

Veldig spent på hva de svarer, skal ikke se bort i fra at jeg må finne meg et nytt sted å bo om 3 måneder.

Jeg er ikke komfortabel i denne situasjonen nå, men når de svarer så lite vennlig så blir jeg ikke mindre prinsippfast.

Endret av Kirchhoff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...