Pansergnom Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Haha, jeg har trådløst bredbånd fra INO ( www.ino.no ) og dårligere nett en enn det skal man lete lenge etter. En ting er at du aldri får den hastigheten man betaler for, en annen er at de har sperret de fleste porter på firewallen sin og man må betale for egen ip adresse, og åpning av porter. Da er det ikke snakk om et par kroner, skal du ha noe brukendes, så må du opp i rundt 1000 kroner i mnden.. For en linje med gjennomsnitts ms på... hmm 60-150? IRC foreksempel, hvor mange brukere med samme ip adresse får man presset inn på en server? Nå skal ikke jeg snakke "warez" her, men d å bruke peer clienter, direct connect, emule osv osv, det er egentlig ganske vanskelig, for man er som oftes allerede bannet pga bråk som en annen inokunde har stelt istand tidligere... Dette gjelder foresten irc og... Så en liten ting jeg syns var litt morsomt 2mbit (halv duplex) = maks 200-250 kb/sek? Dette står på Ino sin hjemmeside, der de reklamerer for 2mbit bredbånd. "Standard INO-abonnement for private Med eit standard INO-abonnement får kunden tilgang til internett på ei delt 2 –mb fastlinje. Farten kan i praksis variera frå om lag 300 – 1200 kb/s, med om lag 600 kb/s i snitt." Skal d ikke ganske bra gjøres å komme opp i 600-1200kb/sek med en 2mbit linje? Du sa ping... Været har mye og si, men trafikken på nettet til leverandøren din har nok MYE å si, og jeg kan sjeldent spille counterstrike, eller noen andre spill med unntak av midt på natten når ingen andre bruker nettet... For dårlig? de som driver det vet ikke en gang forskjell på 2mbit og 8-10mbit... Noen venner av meg sier foresten at det ikke er bredbånd hvis du ikke har 0ms og minimum 2mbit, ifølge en europeisk "standard" er dette sant? Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 HAHA Kanskje jeg ikke har det så ille alikevel. Så dårlig er faktisk ikke ringnett. Men som sagt, hender det at det går ann å spille uten noe problemer. Når jeg fortalte en ringnett kar over telefonen i dag at jeg hadde 2000ms til vg, svarte han med at det kanskje hadde noe med belanstningen på linja dems å gjøre. Da måtte jeg nesten bare le av han. Lenke til kommentar
zetor-ola Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 (endret) Sett TCP rec. window til: 8100Sett alle Yes/No alternativ til YES untatt black hole. Max dup ACKs: 1 TTL: 32 Max MTU: 1390 (eller 768 for å spille CS, drit i hva andre sier) Har du radio-Internett fra Ringnett, siden du vet at dette er de beste innstillingene for å få lav ping for merl1n? Disse innstillingene vil vanligvis ikke påvirke ping-tid i noen særlig grad, bare maksimal overføringshastighet, med mindre han laster ned samtidig som han tester ping. Det er selvsagt en dum ting å gjøre. Disse instillinger skal fungere helt ok for hans 288/288 RADIO linje. TCP rec. window er speiellt satt for hans hastighet, selv har jeg noe høyere siden jeg har 512/512 linje. Han skal få max hastighet på nedlasting, bortsett fra hvis han bruker mtu instillinga jeg anbefalte for CS. Det som er med radio-internett er at der er noe høyere packet loss enn f.eks. om du har adsl etc., derfor tok jeg med noen settinger som tar hensyn til dette. Det vil igjen si bedre ping. Selvsagt vil det være slik at om båndbredden er liten pga mange som driver å laster ned/opp, så vil ikke settingene fikse dette. Men uansett så skal dette være bort imot optimal setting for hans radio linje. Endret 27. oktober 2003 av zetor-ola Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 TCP rec. window er speiellt satt for hans hastighet, selv har jeg noe høyere siden jeg har 512/512 linje. Han skal få max hastighet på nedlasting, Det går ikke ann å si at det er en optimal størrelse på TCP RW. Den bestemmer som kjent hvor mye data maskinen man mottar fra skal sende før den må få kvittering, og i den forbindelse kan 8100 bytes være svært lite for en 288 kbit linje. Ved maks hastighet vil man bare ha et buffer på 0,2 sekunder før senderen vil ha kvittering, og når han ser en pingtid på opptil 2 sekunder, vil han ikke få utnyttet mer enn 1/10 av maks hastighet. Laster man på den andre siden ned fra en norsk server, uten slike forstyrrelser han opplever, vil 8100 føre til at man får unødvendig høy ping, om man holder på med andre ting samtidig som man laster ned. Jeg regner med at du har gjort tester eller beregnet at MTU bør være 1390. Det ser ut som det er en del som tror at det finnes en universal verdi som er riktig, men det er det naturligvis ikke. Det vil variere med hva slags protokoller som blir brukt i nettet. For NGT (muligens ikke det nye Alpha-abonnementet) er den f.eks. 1478, som er ca 1,5% raskere enn standardverdi på 1500. Vet man ikke hva som er optimal verdi, vil man vanligvis komme best ut med standardverdien. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 28. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2003 Jeg så at zetor-ola sa at jeg burde skrive ned eksisterende verdier før jeg la inn de han anbefalte, men det var jo blankt overalt. Hvordan kan jeg få windows standarder igjen da? Hva er egentlig standarene? Så jeg er sikker på at det ikke yter dårligere enn det skal pga dr tcp. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Må da være noen av dere som har svar på dette? Eneste jeg vil vite er hvordan jeg "0"-stiller de instillingen jeg ble anbefalt av zetor. Er noe noe sted i registeret eller? Lenke til kommentar
Vidarak Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 skal du ikke ha mtu til 1490? Om du har ekstrem line, kan du godt sette til 1490, men max mtu er ikke så viktig som mange vil ha det til. TCP rec. window er den viktigste intillingen, og det er der mange gjør feil. Har selv 512/512 og max mtu 1490 eller 1390 = null forskjell. Normalt vil ikke MTU ha noe å si så lenge linja ikke er belastet og pakkene stort sett er mindre enn den MTU'en man har stillt inn. Derimot; dersom linja er belastet og pakkene originalt har en høyere MTU enn det man har stillt inn (f.eks. ved omtrent alle mulige typer downloads) blir pakkene delt av en router i 2 mindre pakker. Dette vil selvsagt ha noe å si for nedlastingshastigheten. Flere små pakker krever større overhead med tcp/ip header-informasjon enn om du kjører med max MTU. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Men jeg vil egentlig bare hva som er Windows standard på alle de instillingene. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 30. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2003 Eller er det kanskje isp som setter standard? Hvordan kan jeg i såfall "fp tilbake" de innstillingene som er standard? Lenke til kommentar
zetor-ola Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Kjør igang Dr.Tcp Blank ut alle settingene, på Yes/No settur du til default Save Reboot Done Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 30. oktober 2003 Del Skrevet 30. oktober 2003 Haha, jeg har trådløst bredbånd fra INO ( www.ino.no ) og dårligere nett en enn det skal man lete lenge etter. En ting er at du aldri får den hastigheten man betaler for, en annen er at de har sperret de fleste porter på firewallen sin og man må betale for egen ip adresse, og åpning av porter. Da er det ikke snakk om et par kroner, skal du ha noe brukendes, så må du opp i rundt 1000 kroner i mnden.. For en linje med gjennomsnitts ms på... hmm 60-150? IRC foreksempel, hvor mange brukere med samme ip adresse får man presset inn på en server? Nå skal ikke jeg snakke "warez" her, men d å bruke peer clienter, direct connect, emule osv osv, det er egentlig ganske vanskelig, for man er som oftes allerede bannet pga bråk som en annen inokunde har stelt istand tidligere... Dette gjelder foresten irc og... Så en liten ting jeg syns var litt morsomt 2mbit (halv duplex) = maks 200-250 kb/sek? Dette står på Ino sin hjemmeside, der de reklamerer for 2mbit bredbånd. "Standard INO-abonnement for private Med eit standard INO-abonnement får kunden tilgang til internett på ei delt 2 –mb fastlinje. Farten kan i praksis variera frå om lag 300 – 1200 kb/s, med om lag 600 kb/s i snitt." Skal d ikke ganske bra gjøres å komme opp i 600-1200kb/sek med en 2mbit linje? Du sa ping... Været har mye og si, men trafikken på nettet til leverandøren din har nok MYE å si, og jeg kan sjeldent spille counterstrike, eller noen andre spill med unntak av midt på natten når ingen andre bruker nettet... For dårlig? de som driver det vet ikke en gang forskjell på 2mbit og 8-10mbit... Noen venner av meg sier foresten at det ikke er bredbånd hvis du ikke har 0ms og minimum 2mbit, ifølge en europeisk "standard" er dette sant? Synd for deg INO funker i alle fall fint her. Har sjelden under 1 mbits. Men for mange kunder på en radiosender går aldri bra. Heldigvis er vi ikke så mange INO-kunder her. Vi som har INO ruler i alle fall over de med ADSL. Er 2mbits ut og inn da. Dersom du ønsker å åpne ting i brannmuren kan du bare bytte ut deres router med din egen. 0 problem. Eller at du finner ut passord (noe jeg kan). Fast IP koster 1000 kr i etabl ja, og 99 kr mnd. Blir billigere enn en 2mbits SDSL linje uansett det. Såklart, om INO suger slik som det gjør der du bor er det lite vits Og ja, de er ræva på kunnskap. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå