merl1n Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Nå har jeg endelig fått "bredbånd"! Grunnen til at jeg kaller det "bredbånd" er at det er 288/288 radio. Noe jeg egentlig ikke vil beskrive som bredbånd. Leverandøren er www.ringnett.no og var eneste mulighet for meg. Jeg bestilte dette for å slippe tellerskritt og for å spille cs. Tellerskrittene har jeg sluppet, men cs blir det lite av. Innimellom er ping upåklagelig og jeg har 0 ms, mens andre ganger har jeg 300-2000 i ping og mellom 100 og 500 ms. Dette er da selvfølgelig veldig fustrerende. En kammerat av meg bestilte samme linja likt som meg, og har samme problemer. For morro skyld prøvde jeg å pinge han på ett tidspunkt hvor jeg ikke fikk spilt cs, og fikk følgene resultat: Pinging xxx.xxx.x.xx with 32 bytes of data: reply from xxx.xxx.x.xx: bytes=32 time=17ms TIL 126 reply from xxx.xxx.x.xx: bytes=32 time=17ms TIL 126 reply from xxx.xxx.x.xx: bytes=32 time=1345ms TIL 126 reply from xxx.xxx.x.xx: bytes=32 time=1909ms TIL 126 Average=822. Jeg er har ikke sånn kjempe peiling på dette, men her vises det vel at noe er veldig ustabilt? Har vært i kontakt med ringnett, hvor de sier at det muligens er noe i basen dems. De sier at de har pinget oss og kjørt diverse tester som viser at det ikke er packetloss eller noe slikt mellom basen og huset mitt, så det må ligge i basen. Men hvor lenge kan de la oss vente før de finner og fikser problemet? Det skal da ikke være riktig at vi må betale full pris for noe som ikke funker som det skal ? Har sendt utallige mailer, men får ikke svar. Eneste måten å få kontakt med er å ringe. Hjemmesiden oppdaterer de sjelden og det virker som man må mase vettet av seg for å få noe respons. Vil egentlig bare ha noen synspunkter fra dere om hvordan dette kan løses. Jeg kan liksom ikke true med å si opp heller da modem/isdn er eneste alternativ. Kanskje noen har vært borti noe liknende? Takker for alle svar. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 Det pleier jo å være så voldsom respons på slike innlegg :grine: Lenke til kommentar
ViD Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Hei. Jeg fatter ikke hva som gjør det :grine: Håper dem kan få fixa det, ellers blir jeg skikkelig grinete I dag skal jeg ringe å klage, og jeg SKAL ha et svar fra dem! Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Kan hende at denne teknologien er litt "fersk". Altså at den ikke er helt bra enda .. noe mere kan ikke jeg si, har hørt om dette før, at det ikke duger til spilling .. Lenke til kommentar
ViD Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 shivac: Den linja der har vært der i over 1 år.. Den blei oppgradert for ikke så lenge sida for at de som bodde lengre unna skulle få fastlinje, men det har ingeting med saken å gjøre.. For linja var like ustabil for 1 år siden.. Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Dersom det er et delt radiosamband, og andre bruker linjen samtidig som deg, vil du få veldig høy ping. Det er desverre sansynligvis ikke noe de kan gjøre noe med. Jeg leste en detaljert forklaring på news for en stund siden, men jeg finner den desverre ikke igjen. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 Nå har det seg ikke sånn at vi "deler" linja da.. Vi har vært vårt abonnement.. Betaler hele 600 spenn i mnd for 288/288.. litt greit at det funker da. Å når det til tider funker uåpklagelig er det rart at de ikke klarer å stabilisere det! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Nå har det seg ikke sånn at vi "deler" linja da.. Nå var det vel at dere deler et antennepunkt med mange brukere han snakket om og da er vel dette et av de typiske problemene som mange klager over med radiobasert bredbånd. Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 Hvis det har seg slik skjønner jeg ikke hvorfor jeg bestilte dette! Hvis man skal være avhengig av hva en annen abonnent gjør for at linja skal funke bra, er det helt latterlig å betale 600 i mnd! Den dagen de kommer å sier at det er grunnen til at jeg har ustabil ping, skal jeg le av de å si opp... Lenke til kommentar
zetor-ola Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 (endret) Halloi, Ta og last ned ett program som heter dr.tcp Start opp programmet Noter ned alle settinga, så du kan tilbakestille om ønskelig. Sett TCP rec. window til: 8100 Sett alle Yes/No alternativ til YES untatt black hole. Max dup ACKs: 1 TTL: 32 Max MTU: 1390 (eller 768 for å spille CS, drit i hva andre sier) Restart maskina. Done. Endret 27. oktober 2003 av zetor-ola Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 Det skal jeg gjøre. Har du fått fikset liknende problem med det programmet før? Hørtes nesten for godt ut til å være sant at det skal fikse problemet : Men jeg prøver alt! Lenke til kommentar
tvangsgreie Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Sett TCP rec. window til: 8100Sett alle Yes/No alternativ til YES untatt black hole. Max dup ACKs: 1 TTL: 32 Max MTU: 1390 (eller 768 for å spille CS, drit i hva andre sier) Har du radio-Internett fra Ringnett, siden du vet at dette er de beste innstillingene for å få lav ping for merl1n? Disse innstillingene vil vanligvis ikke påvirke ping-tid i noen særlig grad, bare maksimal overføringshastighet, med mindre han laster ned samtidig som han tester ping. Det er selvsagt en dum ting å gjøre. Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 har samme linje som deg! og det lagger i cs kjempe iriterene!!!! Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 (endret) Max MTU: 1390 (eller 768 for å spille CS, drit i hva andre sier) Den må du forklare litt nærmere. Endret 27. oktober 2003 av merl1n Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Jeg hadde selv bredbånd fra Access IT før de gikk konkurs for 1,5 år siden. Slet med akkurat samme problemene, de nektet selvfølgelig for at noe var galt. Grunnen er nok rett og slett at de har for mange kunder koblet til samme antenne (access punkt), noe som fører til høy ping og gjerne mye pakke tap. Er nok svært lite du kan gjøre med dette. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Som regel er problemet for mange kunder på en antenne, som ikke støtter så veldig høy båndbredde. Om det er et 2,4 GHz nett er disse mindre gode. Ofte støtter en hovedantenne bare 3 mbits pr. sek. Her jeg bor har jeg INO bredbånd (trådløst). For en tid tilbake hadde jeg/vi som bor her samme problem. Problemet viste seg å være at det var for få hovedantenner som kundene kunne fordele seg på. Vi hadde av og til 2000 i ping til hovedantennen(!). INO satt opp en til antenne og da ble det bedre! I tillegg kjører jeg MRTG på en Linux server der jeg logger all trafikk her. Veldig nyttig, kan f.eks se om noen har veldig mye upload (som ødelegger MYE på delte nett, og ofte unødvendig), og om folk laster ned konstant på full hastighet fra tusen forskjellige plasser hele tiden, for å så si ifra til disse at de ødelegger for alle andre. Lenke til kommentar
zetor-ola Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Kjører radio-internett selv, og settingene er for å minske packet loss og således forbedre ping. Ikke regne med ekstrem forandring på ping, men den blir mer stabil. max mtu: 768 var feil fra min side, sett den ned til 576 når du spiller CS. Da skal re-send av pakker bli lik null = bedre ping. Lenke til kommentar
opticus Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 skal du ikke ha mtu til 1490? Lenke til kommentar
merl1n Skrevet 27. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2003 Takker for alle svar. Skal prøve det du sa zetor. Det er en 3ghz antenne. ISP har 3 basestasjoner. Kan aldri tenke meg at det er så mange koblet til disse. Uansett, det finnes ikke packet-loss mellom meg og basen. (I følge målinger ISP har gjort, da) Lenke til kommentar
zetor-ola Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 skal du ikke ha mtu til 1490? Om du har ekstrem line, kan du godt sette til 1490, men max mtu er ikke så viktig som mange vil ha det til. TCP rec. window er den viktigste intillingen, og det er der mange gjør feil. Har selv 512/512 og max mtu 1490 eller 1390 = null forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå