bjellsau Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Hei, Skal overta en selvbygd stasjonær pc. Han som har bygd denne pcen er ikke å få tak lenger så får dessverre ikke spurt han om hvilke deler som er brukt etc….. Noen med tips til hvor jeg går for å se hva pcen består av? Inne på «System» finner jeg en hel del, men er alt der? Ser ikke noe om for eksempel hvilke hovedkortet og GPU som sitter der?(Eller må jeg fysisk åpne maskinen å se?) Jeg har ikke hentet pcen enda, men regner med at det kun sitter en vanlig HDD der, som jeg vil oppgradere til SSD, så legger inn Windows på nytt. Antagelig så får jeg ikke med cd til hovedkortet, er dette noe som i så fall må innstalleres? eller kan detteeventuelt lastes ned fra nett?Eller fungerer maskinen like bra uten å laste ned/innstallere dette? Kommer sikkert flere spørsmål når pcen er i husJ Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 AIDA32 - Personal System Information 3.93 EVEREST Home Edition 2.20 Burde gi deg noen svar, finnes Samsung Data Migration Software: The simplest way to get your new SSD up and running om du kjøper samsung SSD disk. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Du kan bruke SiW (System Information for Windows) for å finne ut hvilke komponenter som sitter i PC-en uten å måtte åpne den. Det du snakker om å laste ned er drivere, noe som er lurt å installere. Så og si alle drivere er tilgjengelig på internett, på komponentprodusentens hjemmeside, med mindre komponentene er hauggamle. Har ikke brukt Windows noe særlig på flere år, men jeg mener at Windows 7 og oppover skal være ganske flink til å automatisk finne drivere selv også. Lenke til kommentar
bjellsau Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 Takker for svar! Gjør Aida32, Everest home edition og Siw alle det samme, nemlig å finne hva slags maskinvare datan består av? Må vel uansett åpne den for å sette inn SSD så da går det vel frem hva som sitter der også kanskje….. Om jeg setter inn en ny SSD, eventuelt samsung og innstallerer Windows, da fungerer vel hovedkortet til dette? Også finner sansynlig «update» de nødvendige nye driverne til hovedkortet? Hva slags programvare er det som følger med til et hovedkort egentlig, og er den i det hele tatt nødvendig å innstallere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå