Gå til innhold

Hva bør min prosessor tåle av varme? [8-kjerne FX-8350]

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste oppdaget at PC'en min av og til gir meg BSOD og restarter når jeg spiller krevende spill, jeg antar altså at noe blir for varmt. Etter å ha testet både minne (Memtest) og skjermkort (FurMark) så tenker jeg at det er CPU som er hovedmistenkt.

For å teste CPU, lastet jeg ned HeavyLoad. Dette kjører skjermkort, harddisk, CPU og minne til maks. Programmet skal etter slik jeg forstår det kunne kjøres et par timer på en velfungerende maskin. Hos meg varer det maks 30 sek før jeg får BSOD.

Jeg følger med på HWMonitor mens HeavyLoad kjører, og det er CPU som går fortest opp i temp. Mens skjermkortet gikk opp til 80 grader i FurMark testen uten problemer, går fra 30 idle til ~50 i HeavyLoad testen. CPU går derimot fra 25 grader til 70-75 grader, da hele maskinen takker for seg. Den er bare sekunder i dette temperaturområdet, noe som tilsier at noe er galt.

CPU er en åttekjernes AMD FX-8350 @ 4 GHz. Den har en luftkjøler som heter Arctic, men akkurat hvilken modell det er vet jeg ikke.

Har jeg rett i at CPU er den skyldige i feilen? Hva kan jeg gjøre mer for å teste? Må jeg skifte ut kjøler eller hele CPUen?

PCen er kjøp brukt fra en som skrudde den sammen selv. Det kan være at han har vært unøyaktig med ting som kjølepasta. PCen funker helt fint med lette oppgaver og spill, men det er som sagt under tung load at den tar kvelden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har forsket litt på det her da jeg selv har en lignende prosessor. men dette blir fra hukommelsen: "safe" core temp er på rundt 62 grader. socket temp kan opp i rundt 70 grader. har lest noen som har fått mer stabil OC ved å sette en vifte som blåser på socket/cpuen for å få ned socket temp.

men hvis temperaturen hopper opp så mye på cpu, trur jeg noe er galt med kjøling. ville prøvd å byttet ut kjølepastaen først og fremst.

Endret av agnard
Lenke til kommentar

Hmm nå er jeg lettere forvirret her, fordi jeg får forskjellige svar på hva klokkehastighet den egentlig ligger på, noe som får meg til å lure på om jeg sitter på en (feilaktig?) overklokket prosessor. Windows sier 4 GHz, men jeg tipper det ikke er "live". Her er noen målinger:

f7DdVez.png

JEXn0VP.png

xroYuGA.png

Hvordan skal jeg vite hva min egentlige hastighet er satt til?

Lenke til kommentar

Frekvensen vil hele tiden justere seg. Når du tar skjermdump av CPU-Z så må maskinen belastes.
Men nei, du har nok ikke noen feilklokket prosessor. Den er jo en 4GHz prosessor, så det stemmer, men som under lett arbeid kan nå 4,2 GHz (For lett arbeid, og du ender opp med bare et par GHz, som på bildet)

Temperaturene virker ikke så veldig ille til å være syntetisk tungt belastet. Lavere temepraturer vil stabilisere systemet, men spørs om det hjelper når den klikker på såpass moderate verdier.

Hittil er det ikke noen tydelig feilkilde. Men det kan godt hende du rett og slett har en dårlig prosessor som ikke tåler litt belastning.

Beste er nok å kjøre noen flere tester.

Lenke til kommentar

Nei dette er nok et problem jeg har hatt en god stund nå, har bare ikke fått ordnet opp i det da jeg for det meste spiller enklere spill som ikke krever 100% av maskinen.

Hvilken BSOD får du? Kode 0x????

Har du prøvd med Prime95 for å testet bare CPU (Small FFT) eller CPU+Minne (Blend) for å utelukke kombinasjoner?

Test nå med P95 og fikk ingen BSOD men PCen frøs etter kort tid da jeg brukte blend. Med kun CPU stress-test så varte det et par minutter men det begynte å komme litt rare lyder fra PCen og jeg avsluttet da CPU temperaturen kom opp mot 90C.

ZzjNv9G.png

3ZjXYfG.png

rAYt3u0.png

Lenke til kommentar

cpu temp på 82 grader socket, og 75grader core (og hvertfall 90!) vil jeg si er for høyt for denne typen prosessor, vet ikke om dette vil skape bsod, men amd anbefaler ikke så høye temperaturer (intel cpu takler høyere temperaturer) ville kanskje funnet ut om kjøleren din er kraftig nokk for denne cpu'en, da denne cpu'en bruker endel watt iforhold til endel andre.

prøv å gå i bios og skru av turbo core, og også cool and quiet for å få cpu'en til å kjøre på fast hastighet. du kan også resette bios til anbefalte verdier før du gjør dette :)

utav nysgjerrighet, i bios, hva ligger cpu voltage på?

Endret av agnard
Lenke til kommentar

Hmm, blend har gjerne vært minnekontrolleren i CPUen til Intel-CPUer. Hva det betyr på AMD skal jeg ikke si for sikkert. :hmm:

Hva slags lyder snakker du om? Var det skrapelyder (en vifte som slår mot noe), buzze-lyder ("elektrisk"), eller bare økende viftestøy (turbulent vind?)

Nei, prøv gjerne å remonter og rens kjøler om den ikke er det allerede. Det er ganske høy feilrate på PCer man flytter på :ph34r: , ja i hvert fall fra erfaring da jeg var i techsupport-teamet på TG. CPU-kjølerere flytter på seg, skruer løsner, og mye rart kan skje.

Lenke til kommentar

Hmm testet nå CPU, minne og GPU hver for seg på heavy load og da gikk alt helt fint... Skal kjøre alt samtidig en gang og se hva som skjer da. De siste gangene jeg gjorde det så krasjet PCen med BSOD. Kanskje det er et PSU problem? Det ligger noe ledninger som ikke er koblet til, f.eks. en firepins kabel rett ved siden av PSU. Dette er min første stasjonære, så jeg kan altså ingenting om kabler og sånt, eller om hardware ellers.

Lenke til kommentar

Ja, det er kjernene som ikke klarer å operere stabilt, og dermed faller CPU-bruken når flere av kjernene gjør regnefeil og dermed blir terminert i programmet.

Prosessoren din er rett og slett ikke stabil på standard innstillinger. Dette kan løses med lavere temepraturer, og/eller også litt høyere spenning på CPUen. Det er selvsagt alt for dårlig om du må øke spenningen selv ved standard frekvenser, men det kan være en løsning om du ikke kan sende den på reklamasjon og det ikke hjelper å kjøle den ned tilstrekkelig. (høyere spenninger vil dog gi høyere temperaturer, så ekstra viktig at du får fikset dette)

Lenke til kommentar

Ja, enten lavere frekvenser eller høyere spenninger. Samme prinsipp som overklokking. Førstnevnte er nok det letteste og "sikreste" alternativet, men gir naturlig nok også noe lavere ytelse.

Uansett verdt å forsøke for testingen sin skyld. Har dessverre ingen erfaring å overklokke moderne AMD-brikker i detalj, så der kan jeg ikke hjelpe. Men å senke multiplieren slik at frekvensen holder seg på rundt 3,5 GHz kan være et forsøk. (funker det fjell, så kan man alltids gå litt opp)

Det vil i det minste kunne friskmelde, eller sykemelde prosessoren.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ingen fasit, men det har stortsett vært minneproblemer de gangene jeg har fått opp den spesifikke "rounding" feilmeldingen. (Merk - har storsett bruk Intel, så skal ikke si at det er det samme på AMD, men verdt å se på)

Prøvd med 1 og 1 minnebrikke?

Fortsatt interessert i hvilken BSOD du får opp.

(hvis du ønsker så kan du sikkert slenge opp et par av de siste minidump filene her)

Lenke til kommentar

Du sier du ikke har koblet til 4 pins strøm kontakten fra strømforsyningen?

sitat: Det ligger noe ledninger som ikke er koblet til, f.eks. en firepins kabel rett ved siden av PSU

Nå er jeg ingen ekspert, men mener den gir strøm til GPU kortet og gjør att PC blir ustabil uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...