Mazeking Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Har laget en oversikt i excel. Kolonne A inneholder datoer på formatet DD.MM.AAAA Kolonne B og C inneholder dataverdier relatert til disse datoene. Tanken er da å få et diagram der X-aksen inneholder datoer og y-aksen inneholder tallverdiene. (disse går fra 100 til ca 5000) Når jeg forsøker å lage et diagram i excel basert på denne tabellen så "tar den ikke hensyn til spranget i datoer". Dvs at det blir like stor fysisk avstand mellom alle dataene jeg har lagt inn selv om springet kan være 1 dag mellom noen av datoene og flere uker på andre. Hvordan får jeg excel til å strekke ut datene slik at datoene og data som er lagt inn blir relative i forhold til hverandre? 1 Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Her er forklaring på hva jeg prøver å få til. Jeg har lagt inn datoer i kolonne B Kollonne C og D inneholder data relatert til datoene i B. For å kontrollere den relative forskjellen i datoene har jeg i siste kolonne lagt inn en dato som er et år fram i tid. I diagrammet burde det da vært et vanvittig langt hopp i diagrammet fram til denne datoen da alle andre datoer kun har får dager i mellom seg. Jeg har brukt datoformateringen DD.MM.AAAA i excel på formatering av hele B kolonnen. Her er skjermbilde av tabell og diagram. Hvorfor vises datoene med "feil" mellomrom? Som nevnt så er siste registerte dato på x aksen1 år fram i tid. De andre datoene på x aksen er det kun dager i mellom. Det hadde også vært interessant å kunne hente ut økning i % mellom gitte datoer i tabellen. Gjør en "spørring" på %-vis økning av data mellom gitte datoer. Hvordan gjør man dette i excel? Burde være et en knapp for å velge fra dato (kallendervindu ala det man får ved hotell og flybooking) og til dato og dermed få ut %-vis stigning mellom disse datoene. Endret 19. august 2014 av Mazeking Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Hei Det kan se ut på datokolonnen din at innholdet venstrejusterer seg. Hvis det stemmer (dvs at du ikke har "pyntet" med venstrejustering etterpå) så det ikke datoer, det er tekst. Prøv å høyreklikke datoaksen i diagrammet, meny Formater akse, og se om du får valget aksetype dato, og om det hjelper. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 Hei Det kan se ut på datokolonnen din at innholdet venstrejusterer seg. Hvis det stemmer (dvs at du ikke har "pyntet" med venstrejustering etterpå) så det ikke datoer, det er tekst. Prøv å høyreklikke datoaksen i diagrammet, meny Formater akse, og se om du får valget aksetype dato, og om det hjelper. Beste hilsen Harald Hei og takk for svar Harald. Ser at hovedkolonnen med datoer B ikke hadde datoformatering. Det som gjør meg litt forvirra nå er syntaks på datoformatet. Jeg har alltid skrevet datoer som MM.DD.YYYY. Ser jeg på fomateringsmåtene i Excel finnes det ingen datoformatering som erpå denne måten. Det nærmeste er DD/MM/YYYY e eller så er det en masse andre formateringmåter for datoer. Betyr dette at for å få excel til å gjenkjenne mine tall som datoer må jeg bruke en av disse formateringsmetodene? Er det slik at man IKKE kan bruke DD.MM.YYYY for å legge inn datoer i excel og kunne bruke dem i formler etc? Se skjermbilde her av datoinnstillinger: Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Hei Det kan se ut på datokolonnen din at innholdet venstrejusterer seg. Hvis det stemmer (dvs at du ikke har "pyntet" med venstrejustering etterpå) så det ikke datoer, det er tekst. Prøv å høyreklikke datoaksen i diagrammet, meny Formater akse, og se om du får valget aksetype dato, og om det hjelper. Beste hilsen Harald Formaterte alle datoene etter 14/03/2014 prinsippet Det funket som gull! Da ble alle datoer relative i forhold til hverandre og kurven riktig relativt sett i tid. Takk for hjelpen! Endret 19. august 2014 av Mazeking Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Ser at hovedkolonnen med datoer B ikke hadde datoformatering. Det som gjør meg litt forvirra nå er syntaks på datoformatet. Jeg har alltid skrevet datoer som MM.DD.YYYY. Ser jeg på fomateringsmåtene i Excel finnes det ingen datoformatering som erpå denne måten. Det nærmeste er DD/MM/YYYY e eller så er det en masse andre formateringmåter for datoer. Betyr dette at for å få excel til å gjenkjenne mine tall som datoer må jeg bruke en av disse formateringsmetodene? Er det slik at man IKKE kan bruke DD.MM.YYYY for å legge inn datoer i excel og kunne bruke dem i formler etc? Fint at det løste seg. Datoformater er en svært komplisert affære. De varierer veldig fra land til land. Så hva Excel forstår og ikke avhenger av hvilke regionale innstillinger operativsystemet ditt har, hvilken språkversjon av Excel du bruker, og eventiuelt hvilke ekstra språkpakker som er installeri i Excel. I tillegg må cella ALDRI være forhåndsformatert som tekst, det skrur av all tallforståelse. 20.08.2014 aksepteres glatt som en standard dato i en norksnakkende Excel. Man kan skrive inn datoer på alle "vanlige norske" måter og Excel forstår det. Du har to indikatorer på at Excel forstår en dato. Den ene er som nevnt at celleinnholdet høyrejusterer seg, det gjør Excel for tall og for dato-tid. Det andre er at formatteringen i formellinjen gjerne avviker fra hva cella viser og hva som skrives inn. På mitt oppsett kan jeg skrive inn både 4.8 , 4/8 , 4.aug , 4.aug 14 , 4/8-2014 og mange andre varianter, og formellinjen viser 04.08.2014 for alle disse. Da er det dato. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå