Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Midlertidig ansatt for andre gang i bedrift mens andre lærlinger får seg fast kontrakt

Thor.

Anbefalte innlegg

Fullførte læretiden min i faget CNC maskinoperatør høsten 2013. Fikk da etter søknad innvilget midlertidig ansettelse under vikariat for en annen kollega som er i militæret (som nå er ferdig i militær og flyttet, kommer ikke tilbake til bedrift igjen). Jeg søkte da egentlig om fast ansettelse, men tok imot det jeg kunne få.

Nå, et år senere søkte jeg på ny om ansettelse. Fikk da kun utvidet til et nytt år i vikariat. Noen uker etter dette svaret så får andre lærlinger i tilsvarende utdanning/opplæring i samme maskiner fast kontrakt, mens jeg ennå er kun midlertidig ansatt.

Har bedriften lov til dette? Leser følgende på arbeidstilsynet sine sider:
http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78162

Fortrinnsrett

Arbeidstaker som blir sagt opp på grunn av nedbemanning har fortrinnrett fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse.

Fortrinnsretten gjelder bare dersom arbeidstaker er kvalifisert for stillingen, og dersom arbeidstakeren har vært ansatt i virksomheten i til sammen minst 12 måneder de siste to årene.

Fortrinnsretten gjelder ett år fra oppsigelsestidens utløp. Fortrinnsretten gjelder ikke arbeidstaker i vikariat.

Deltidsansatte har også fortrinnsrett til utvidet stilling fremfor at arbeidsgiver foretar ny ansettelse. Fortrinnsretten gjelder bare dersom arbeidstaker er kvalifisert for stillingen, og det ikke medfører vesentlige ulemper for virksomheten.

Faller ikke vikariat under deltidsansettelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fortrinnsretten for midlertidig ansatte gjelder kun dersom den midlertidig ansatte ikke får fortsatt ansettelse, se arbeidsmiljøloven § 14-2, og den gjelder aldri for den som er vikar for en annen person.

Vikariat er ikke deltidsansettelse. Deltidsansatt er den som ikke har full stilling. Vikar er den som har en tidsbegrenset ansettelse. Man kan være vikar og deltidsansatt.

Lenke til kommentar

Kan se ut som organisasjonen på jobb tar noen grep. De mener det er lagt opp til en ugunstig situasjon som gir negative signaler til ansatte i produksjonen. Veldig komplisert situasjon å forklare, men det er i hovedsak måten arbeidsleder prioriterer hvem som får fast og ikke, og hvilke signaler ledelsen gir til ansatte. Vi er to som er oppi nøyaktig samme situasjonen, bedriften har ikke sagt hvem vi er vikar for, bare at vi er i vikariatstilling (han i militæret er bare ren gjetning). Det er heller ikke drøftet om bruken av midlertidig ansettelse mellom tillitsvalgt og ledelsen slik de er lovpålagt å gjøre en gang per år. link

I tillegg så har jeg spurt min arbeidsleder om hvorfor han velger å midlertidig ansette meg istedet for fast, noe han unngår å svare på. Så jeg har heller ingen tilbakemelding på hva jeg eventuelt kan ha gjort feil som ansatt så jeg kan korrigere meg selv. Jeg er godt likt blant alle jeg omgås der jeg jobber så hele greia er litt forvirrende.

Det var greit å få litt klarhet i forskjellene mellom deltid og vikariat. Burde strengt tatt vist forskjellen men det ser ut til at jeg blandet litt på ordets betydning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...