elisabethvv Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Eg har eit Canon EOS 600D kamera og Sigma 10-20mm linse - men sida 600D har APS-c sensor, blir det annerledes å ha 10-20mm linsa på et fullformat-kamera? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Ja. 10-20mm'en vil ikke fungere - den er kun til crop-hus som 600D'en din. På fullframe blir det en mørk ring rundt hele greia - objektivet har ikke stor nok bildesirkel til å dekke sensoren. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Det objektivet vil ikke passe til et fullformatkamera fra Canon, og hvis det passer så vil du få kraftig vignettering, dvs. det blir store sorte ringer rundt bildet. Canon APS-C/crop sensoren har en faktor på x1.6, så et objektiv på 10mm crop tilsvarer det ca. 6mm. på fullformat. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Det objektivet vil ikke passe til et fullformatkamera fra Canon, og hvis det passer så vil du få kraftig vignettering, dvs. det blir store sorte ringer rundt bildet. Canon APS-C/crop sensoren har en faktor på x1.6, så et objektiv på 10mm crop tilsvarer det ca. 16mm. på fullformat. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Se her for eksempler på hvordan det blir hvis du bruker cropoptikk på fullframe: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1524698&p=20728352 Lenke til kommentar
tow Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Setter du et crop-objektiv på et fullframe Nikon veksler det automatisk over til croputsnitt på sensoren. Er det ikke sånn på Canon? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Det objektivet vil ikke passe til et fullformatkamera fra Canon, og hvis det passer så vil du få kraftig vignettering, dvs. det blir store sorte ringer rundt bildet. Canon APS-C/crop sensoren har en faktor på x1.6, så et objektiv på 10mm crop tilsvarer det ca. 16mm. på fullformat. Litt dårlig formulert, skal man ha noe som tilsvarer 10mm på crop på et fullformatkamera "FF" blir det 6mm, eller som du rettet 16mm på FF tilsvarer 10mm på cropkamera. Setter du et crop-objektiv på et fullframe Nikon veksler det automatisk over til croputsnitt på sensoren. Er det ikke sånn på Canon? Nei, registeravstanden til speilet gjør at hvis du tvinger på et crop-objektiv så slår speilet inn i fatningen, så det er ikke fysisk mulig og bruke et EF-S objektiv på FF, det finnes endel 3partsobjektiver EF-S som passer noen gir vignettering andre ikke avhengig av brennvidde. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Setter du et crop-objektiv på et fullframe Nikon veksler det automatisk over til croputsnitt på sensoren. Er det ikke sånn på Canon? Nei. Canons egen EF-S-optikk passer ikke fysisk i fatningen, og tredjeparts cropoptikk gir kraftig vignettering. Lenke til kommentar
tow Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Huffda. Nå vil dere kanskje fortelle at de gode, gamle manuellfokusobjektivene fra filmens tider ikke passer heller? Canon, skam deg! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Huffda. Nå vil dere kanskje fortelle at de gode, gamle manuellfokusobjektivene fra filmens tider ikke passer heller? Canon, skam deg! jo de passer så lenge det ikke står FD på de. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Canon, skam deg! Antar du visste det allerede, men Canon ofret kompatibilitet da de gikk fra FD- til EF-fatning på siste halvdel av 80-tallet. Irriterende for mange, inklusiv meg som hadde Canon FD-utstyr. Det var imidlertid en beslutning som har vist seg å være ganske smart sett fra Canons synspunkt. Elektronisk styring av objektivet og innebygd fokus motor i "alle" objektiv var tydeligvis det som skulle til for at Canon skulle overta profftronen fra Nikon. Selvsagt sammen med satsingen på superteler og vid fatning som gir muligheter for noen objektivkonstruksjoner som ikke er så enkle med F-fatning. Med EF-S (Canons crop-fatning) ofret Canon igjen kompatibilitet igjen, mens Nikon sikret kompatibilitet med automatisk bytte til cropmodus på fullformat. Canons valg gir mulighet for å plassere bakre linse nærmere sensor som (antar jeg) gir større frihet for noen objektivkonstruksjoner. Jeg ser gode argumenter for både Canon og Nikons valg, men ser ikke den store fordelen ved å kunne bruke crop-objektiv på fullformat. Hvis man først koster på seg en stor sensor er jo mye av poenget borte hvis man bruker bare en del av sensoren, men det er klart at i en overgangsperiode kan det være greit hvis det er mange crop-objektiv som må byttes ut. Trådstartes 10-20mm (antar det er Sigma) vil sannsynligvis passe, men gi kraftig vignettering på fullformat. Endret 19. august 2014 av seriksen Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Eg har eit Canon EOS 600D kamera og Sigma 10-20mm linse - men sida 600D har APS-c sensor, blir det annerledes å ha 10-20mm linsa på et fullformat-kamera? Legger ved et eksempel på Nikon FX med Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM @ 10mm... Nikon FX i DX-mode med Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM @ 10mm... Endret 19. august 2014 av flageborg Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Og for de uinnvidde så betyr FX i Nikon-leiren for fullformat og DX for APS-C/cropkamera Lenke til kommentar
3irik Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Eg har eit Canon EOS 600D kamera og Sigma 10-20mm linse - men sida 600D har APS-c sensor, blir det annerledes å ha 10-20mm linsa på et fullformat-kamera? Legger ved et eksempel på Nikon FX med Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM @ 10mm... Nikon FX i DX-mode med Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM @ 10mm... Sånn for the record: Hadde du tatt av solblenderen så hadde du fått mye mer ut av de bildene Jeg bruker til daglig en Sony 20mm 2.8 E på fullformat, og selv om hjørnene ikke blir så bra, så fyller det ut mer enn 1,6x crop. etter min mening er det brukbart på rundt 1,2x crop Hvis det er interesse for det så kan jeg poste et bilde! Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Sånn for the record: Hadde du tatt av solblenderen så hadde du fått mye mer ut av de bildene Hvis det er interesse for det så kan jeg poste et bilde! Solblender.... (aha...den dingsen som alltid er på...) Får prøve en ny runde... Hvis du er interessert i foto.....så poster du eksempler uten å spørre Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 (endret) Legger ved et eksempel på Nikon FX med Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM @ 10mm.......UTEN solblender Endret 22. august 2014 av flageborg 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Hehe, ja. Det var strengt tatt et forsøk på å hale ut tiden. Jeg hadde ikke et eksempel liggende på maskinen jeg postet fra Sånn blir et bilde fra Sony 20mm 2.8 @ 2.8 på fullformat: Det kan hentes ut mye info fra sidene, men jeg har ikke korrigert noe på dette bildet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå