MrCusNT Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Hei. Vi er på jakt etter en båt som er rask, stor og billig. Budsjettet vårt er på 20 000 kr. Den skal være under 25 hk og ha plass til minst 5 personer. Vi vil også at den skal være rask og ikke gå så mye saktere hvis det er flere på. Vi har sett på finn og det er veldig mye å velge. Vi bor i Skien, så vi vil ikke reise så veldig langt. Max fra distansen mellom Skien og Oslo eller Rakkestad. Takk Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Stor, rask, 5 personer og med bare 25hk er umulig . 2 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Hvis du skal ha en båt som er rask, også med 5 personer, og under 25hk må jeg dessverre bare si "lykke til". Siden du vil ha under 25hk, antar jeg som at dere er over 16 men ikke har båtførerbevis. Det er ikke dyrt å ta båtførerbevis, kun noen hundrelapper for eksamen hvis du øver selv og leser på nettet. Har en Finnmaster 57BR (19 fot) med 100hk, gjør 36-37knop med kalesje nede og noen 2-3 personer, og raskt oppe i plan etter noen få sekunder, men har hatt den lastet fullt med øl og 6 personer, og da tok det vesentlig mye lenger tid å komme opp i plan, minst 45 sekunder, selv om jeg har ganske stor motor. Budsjettet ditt er også ganske så lite. Er du ute etter noe med soveplass eller ikke? Fart er forøvrig ikke alt, selv om dere sannsynligvis er litt unge Mye kulere med snekke, som gjør en 15 knop og digge seter og kjøleskap fylt med Jaeger og øl, og de fleste jentene digger det framfor en liten RIB som er rask. (Hvem vil vel ikke ha en fin båt med solseng foran, så du kan se på romper og bein mens du kjører båten?) Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 Hvis du skal ha en båt som er rask, også med 5 personer, og under 25hk må jeg dessverre bare si "lykke til". Siden du vil ha under 25hk, antar jeg som at dere er over 16 men ikke har båtførerbevis. Det er ikke dyrt å ta båtførerbevis, kun noen hundrelapper for eksamen hvis du øver selv og leser på nettet. Har en Finnmaster 57BR (19 fot) med 100hk, gjør 36-37knop med kalesje nede og noen 2-3 personer, og raskt oppe i plan etter noen få sekunder, men har hatt den lastet fullt med øl og 6 personer, og da tok det vesentlig mye lenger tid å komme opp i plan, minst 45 sekunder, selv om jeg har ganske stor motor. Budsjettet ditt er også ganske så lite. Er du ute etter noe med soveplass eller ikke? Fart er forøvrig ikke alt, selv om dere sannsynligvis er litt unge Mye kulere med snekke, som gjør en 15 knop og digge seter og kjøleskap fylt med Jaeger og øl, og de fleste jentene digger det framfor en liten RIB som er rask. (Hvem vil vel ikke ha en fin båt med solseng foran, så du kan se på romper og bein mens du kjører båten?) Jeg leter ikke etter en båt man kan sove i og ha fest i. Vi har en hytte i Sverige for sånt. Jeg leter etter en båt du kan kjøre rundt øyer, slappe av, fiske osv. Jeg måtte ha jobben av å skrive dette siden jeg har bruker. Egentlig er vi en på 46, en på 45, en på 16 og en på 10. Dette blir den første båten vi har og jeg forventer ikke 5 personer på siden moren min (45) ikke liker vannet så godt. Jeg mente på gjester og da mener jeg mesteparten vennene til broren min på 10. Kommer det i det hele tatt på hvor mange hk den har og ikke hvor mye knop den har? Jeg kan ta den båtførerprøven når jeg vil. Jeg har penger til det og skal få gjort det, men jeg er nybegynner. Jeg vil starte med noe lite. Uansett takk for svaret Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Kommer det i det hele tatt på hvor mange hk den har og ikke hvor mye knop den har? Det vil være betydelig forskjell på farten en båt med 25hk kan oppnå med 1-2 vs 5 personer om bord. En slik type båt kan være noe for dere å vurdere, men med 5 personer ombord så vet jeg ikke om den engang vil plane: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50517239 Endret 19. august 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Jobber som montør på et båtverksted, så kan trygt si at du trenger litt kraft for å komme opp i plan med mange personer. Vekt og antall personer gjør ikke så mye forskjell på toppfart, (med mindre du setter 15 stykker i naturligvis, for eksempel) men mest på hvor lang tid det tar å plane, og om du i det hele tatt kommer opp i plan. Som sagt har jeg selv en 19 fots båt som klarer 37 knop på få sekunder med 2-3 stykker, men med vannski bak eller 5-7 stykker ombord og full bensintank tar det nærmere et minutt å komme opp i plan. Skal du virkelig ha en båt der du ikke merker forskjell mellom 1 person eller 10 personer, må du nok opp i V6 / V8 utenbordsmotorklassen med 250+hk ) Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Nå enda billigere: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50930838 Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 Nå enda billigere: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50930838 Hvor mange hk er det? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Motor er visst ikke lenger inkludert(?). Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 Motor er visst ikke lenger inkludert(?). Oh. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Prisen med motor var forøvrig 21.000 med 25hk motor. Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 Prisen med motor var forøvrig 21.000 med 25hk motor. Ok. Og den kan vel kjøre i ok fart med 3-5 personer? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Les innlegg #5 på nytt. Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 Les innlegg #5 på nytt. Har du tatt båtførerprøven? Isåfall hvor lang tid tok den? Er den vanskelig? Jeg har prøvd prøveversjonen på livredd.no og det var mye jeg ikke forstod som de fyrtårn oppgavene. Men mye forsto jeg da, selv om jeg ikke har lest noe ;D Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Har du tatt båtførerprøven? Nei. Jeg er født før 1980 og kan føre alle båter inntil 15m uten båtførerbevis. Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 Har du tatt båtførerprøven? Nei. Jeg er født før 1980 og kan føre alle båter inntil 15m uten båtførerbevis. Oh, ok. Lenke til kommentar
emeritus Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Les innlegg #5 på nytt. Har du tatt båtførerprøven? Isåfall hvor lang tid tok den? Er den vanskelig? Jeg har prøvd prøveversjonen på livredd.no og det var mye jeg ikke forstod som de fyrtårn oppgavene. Men mye forsto jeg da, selv om jeg ikke har lest noe ;D Tok den da jeg var 17-18 år. Ikke veldig vanskelig dersom du leser boka en gang for så å ta prøver på nettet og repetere de temaene du eventuelt sliter med. Mener å huske at man kan ha en god del feil og fortsatt bestå testen. Kjekt å ha båtsertifikat så lurt å ta det nå. Hvem vet når det blir dyrere, og gud forby, om de vil kreve en praktisk oppkjøring i tillegg en gang i fremtiden Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 (endret) Les innlegg #5 på nytt. Har du tatt båtførerprøven? Isåfall hvor lang tid tok den? Er den vanskelig? Jeg har prøvd prøveversjonen på livredd.no og det var mye jeg ikke forstod som de fyrtårn oppgavene. Men mye forsto jeg da, selv om jeg ikke har lest noe ;D Tok den da jeg var 17-18 år. Ikke veldig vanskelig dersom du leser boka en gang for så å ta prøver på nettet og repetere de temaene du eventuelt sliter med. Mener å huske at man kan ha en god del feil og fortsatt bestå testen. Kjekt å ha båtsertifikat så lurt å ta det nå. Hvem vet når det blir dyrere, og gud forby, om de vil kreve en praktisk oppkjøring i tillegg en gang i fremtiden Nå har jeg prøvd den mange ganger. Nå fikk jeg 90 Skal bare øve litt mer for sikkerhets skyld nå med de testene så skal jeg ta den. Takk for hjelpen fra alle Endret 20. august 2014 av Kickass Grandpa Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 20. august 2014 Forfatter Del Skrevet 20. august 2014 Les innlegg #5 på nytt. Har du tatt båtførerprøven? Isåfall hvor lang tid tok den? Er den vanskelig? Jeg har prøvd prøveversjonen på livredd.no og det var mye jeg ikke forstod som de fyrtårn oppgavene. Men mye forsto jeg da, selv om jeg ikke har lest noe ;D Tok den da jeg var 17-18 år. Ikke veldig vanskelig dersom du leser boka en gang for så å ta prøver på nettet og repetere de temaene du eventuelt sliter med. Mener å huske at man kan ha en god del feil og fortsatt bestå testen. Kjekt å ha båtsertifikat så lurt å ta det nå. Hvem vet når det blir dyrere, og gud forby, om de vil kreve en praktisk oppkjøring i tillegg en gang i fremtiden Hva skal man bruke passer til i eksamen? Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Les innlegg #5 på nytt. Har du tatt båtførerprøven? Isåfall hvor lang tid tok den? Er den vanskelig? Jeg har prøvd prøveversjonen på livredd.no og det var mye jeg ikke forstod som de fyrtårn oppgavene. Men mye forsto jeg da, selv om jeg ikke har lest noe ;D Tok den da jeg var 17-18 år. Ikke veldig vanskelig dersom du leser boka en gang for så å ta prøver på nettet og repetere de temaene du eventuelt sliter med. Mener å huske at man kan ha en god del feil og fortsatt bestå testen. Kjekt å ha båtsertifikat så lurt å ta det nå. Hvem vet når det blir dyrere, og gud forby, om de vil kreve en praktisk oppkjøring i tillegg en gang i fremtiden Hva skal man bruke passer til i eksamen? Kartoppgaver. Du får paåirkart og skal finne posisjoner o.l. på kartet og svare på oppgavene på pc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå