sayian Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Heisann, Har planer om å utvide horisonten fra portrett/familiefotografering over til bryllup, dåp, fester og lignende. Av utstyr i dag har jeg ett Canon 6D og ett Canon 350D. Av objektiver har jeg ett EF 24-105mm f/4L og ett EF 85mm f/1.8. Bruker stort sett 6D i kombinasjon med 85mm og er strålende fornøyd med det. Synes også komboen med 350 og 24-105 fungerer greit, men kamerahuset bærer klare preg av alderen og når lyset blir dårligere er iso ytelsen så dårlig at det blir ubrukelig til mitt formål. Har søkt rundt og det er mange ulike meninger hvorvidt 24-105 egner seg på crop kamera, da 38mm ikke er spesielt bredt, men jeg tenker i de tilfellene kan jeg bare plassere objektivet på 6D. Jeg har prøvd kjøre forskjellige kombinasjoner mellom kameraene og objektivene, men greier ikke helt å bli enig med meg selv. Er veldig fornøyd med 6D, og ser fordelene med å ha like kamera. Alternativt gå for 7D, som har fordelen med å være raskere. Er det noen med lignende erfaringer som kan dele litt sine opplevelser, eller gi tips som jeg ikke har tenkt på? Endret 18. august 2014 av sayian Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Har planer om å utvide horisonten fra portrett/familiefotografering over til bryllup, dåp, fester og lignende. 24-105 på Crop-kamera er primært en ulempe hvis du trenger mer vidvinkel, og det kan du jo (som du selv sier) løse ved å bruke på 6D. Jeg har ikke noe fasitsvar, men ser fordelen med to like hus med samme plassering av knapper osv. Jeg ville primært vurdert 70D hvis fullformat ikke er et must. Det er ikke på 7D nivå mht byggekvalitet og bufferkapasitet, men det er et mer moderne kamera med bedre videofunksjon. Jeg ville også ventet til etter Photokina for å se hva som dukker opp der, tross alt bare noen uker unna. Du kan jo også vurdere et brukt kamera hvis du vil spare litt penger, eventuelt se an litt før du kjøper et ekstra fullformathus. Selv en 40D/50D eller 600D/700D vil jo være en signifikant oppgradering i forhold til 350D. Endret 18. august 2014 av se# Lenke til kommentar
sayian Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Takk for tilbakemelding. Fullformat er ikke ett must nei, men 6D uten wifi/gps selges på fotovideo for 9999,- nå, så prisforskjellen er ganske liten. Ulempen er d jo det jeg mister i den andre enden (105mm vs 170mm). Det er nok ikke noe fasitsvar her nei... Lenke til kommentar
se# Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Ulempen er d jo det jeg mister i den andre endenDu får nok uansett lyst på en 70-200 F2.8 IS! Endret 18. august 2014 av se# Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Husk å skyte med Raw med 350D - så får du mye mer ut av det gamle kameraet. Men - ville vurdert et brukt hus som kamera nr 2. Lenke til kommentar
sayian Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Ulempen er d jo det jeg mister i den andre endenDu får nok uansett lyst på en 70-200 F2.8 IS! Det tror nok jeg også... men budsjettet strekker ikke til for alt (ca 10.000kr) Trondster: Skyter kun med RAW. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Brukt 5DmkII? Tettere på 6D får du ikke, og jeg har sett dem ned mot 5k. God video, lite støy, "full" utnyttelse av objektivene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå