Gå til innhold

Software raid5 debian og vsphere

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal sette opp en vsphere hypervisor for hjemmenettet og her skal jeg benytte to guests;debian og windows server 2012.

Vil det da være mulig med esxi og guest vm installert på en 80gb ssd? Er det like greit med en vanlig snurredisk? Samt organisere storage (4stk wd red) som software raid5 med mdadm?

Mange takk for synspunkter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde installert ESXi på en minnepinne i stedet for din SSD. Da kan du benytte hele SSD-en din som en Datastore i ESXi.

http://www.vtagion.com/boot-esxi-usb-flash-drive/

Dersom dette skal være en hjemmelab løsning anbefaler jeg deg å benytte en SSD som datastore i stedet for å begynne med RAID. Dersom du ikke har en dedikert RAID kontroller vil du ikke ha muligheten for RAID uansett. Innebygd "Hovedkort" raid, som er helt ok, har ikke støtte i ESXi.

Notat:

Dersom din ESXi host har 32/64GB minne hadde jeg anbefalt deg å kjøpe en 500GB eller 1TB ssd og hatt den som datastore. 500GB ssd kan du få for rundt 1700 kroner som gir mye mer IOPS enn 4x snurrer disker som vil ofte koste mer til sammen.

Jeg har en 750GB SSD i min og jeg klarer ikke å fylle den opp med nok VM-er før jeg begynner å gå tom for minne (64GB i mitt tilfellet)

Endret av BNixx
Lenke til kommentar

Mange takk for tips om å benytte USB minnepenn som ESXi boot disk.

Da blir det slik hvis det går?

ESXi (USB-disk) - Debian/Windows (SSD) - Softwareraid for storage til Debian (WD Red), ikke noe fakeraid igjennom hovedkort bare ren mdadm administrert raid5.

Lenke til kommentar

Mange takk for tips om å benytte USB minnepenn som ESXi boot disk.

Da blir det slik hvis det går?

ESXi (USB-disk) - Debian/Windows (SSD) - Softwareraid for storage til Debian (WD Red), ikke noe fakeraid igjennom hovedkort bare ren mdadm administrert raid5.

flott, lykke til med prosjektet

Lenke til kommentar

Så vidt meg bekjent kan du ikkje sleppe gjennom diskane på ESXI(Til motsetting til Hyper-v). Så eg trur løysinga di må vere å kjøpe eit billig kontroller kort å sleppe det gjennom (Noko Hyper-v ikkje kan). Sist eg brukte denne metoden kjøpte eg eit Dell h310 for 200Kr på ebay.

Lenke til kommentar

Jo, esxi kan "slippe igjennom" diskene med RDM (raw device mapping), selv om det ikke nødvendigvis er slik vmware har tenkt RDM benyttet. En må dessuten gjøre en liten manuell konfigurering via ssh eller powershell cli-tingen.

I tillegg vil ikke diskene bli gjenkjent som en "ordinær" RDM, så en må browse seg fram til .vmdk fila som lages.

Men det fungerer. Kjører det i dag, og opensuse'n som har fått "mappet" disse diskene gjenkjente det eksisterende md-raidet på de.

http://forza-it.co.uk/esxi-5-1-using-raw-device-mappings-rdm-on-an-hp-microserver/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...