heh115 Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Hei, Kjøpte nettopp et el-fly, men laderen er så ekstremt treig. Har sett på denne, men er usikker på hvilke ladekabler jeg trenger. Er samme kontaktene som på dette batteriet. Har lest at balanselading er best. Hva trenger jeg av ekstraledninger? Er helt fersk når det gjelder lipo og lading... Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Denne fra elufun feks.. Bør få fart på sakene. Men om du abslutt vil ha blåtann, så gjerne den andre.. samme effekt.. Endret 18. august 2014 av PROuser Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Og for guds skyld ikke gjør tabben med å sette maks ladestrøm på laderen og tro det går bra. Se på batteriet hvor stor ladestrøm det tåler. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) LiPo er ikke noe å tulle med. Kjøp deg først som sist en LiPo bag og lad dem i noe som tåler at de tar fyr i fall du er uheldig. F.eks en kasserolle. Hvis du lader slike batterier inne nært noe brennbart så gjør det under oppsyn. Batteriet må behandles riktig da det ikke er sikkerhetsmekanismer innebygget. Som sedsberg sier, aldri lad dem utenfor spesifikasjoner. Det er å be om trøbbel. Legg på en sikkerhetsmargin også i forhold til max-grensen. Endret 18. august 2014 av vidor Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 21. august 2014 Forfatter Del Skrevet 21. august 2014 (endret) Takker for svar. Kjøpte skyrc-laderen med bt. Veldig fornøyd. Batteriene jeg har kan lades fra 1-3c, så lader på litt under 2c. 2200mah tilsvarer 2,2a = 1c? maks ampere er da 6,6? Ladet på 4a idag og d tok rundt 18min per batteri. Kjøpte såklart med "safebag" Endret 21. august 2014 av heh115 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Lad på 1C med mindre du har dårlig tid. Tryggere og bedre for batteriene. Mine batterier kan i teorien lades på 5C men jeg lader de aldri på mer enn 1C med mindre jeg er i felten og må ha strøm raskt. 1 Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 (endret) 1C er absolutt anbefalt ladestrøm med mindre man har dårlig tid,høyere ladestrøm er ikke nødvendigvis farlig (Med mindre man går veldig høyt),men levetiden til batteriene dine blir redusert.Ps. pluggen på batteriet ditt heter Deans i tilfelle du lurte. Endret 21. august 2014 av Malmern Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Et tips for å korte ladetiden hvis du er ute i felten er å kun lade til ca 80%. De siste prosentene tar evig lang tid! Den "tapte" kapasiteten tar du inn igjen på kortere ladetid. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Da går jeg ned på 1c. Når man snakker om å lagre batteriene, hvor lang tid skal batteriene ligge før det regnes som lagring? Ladet batteriene på fredag, men det begynte å regne. Fikk ikke tid igår, men skal flyge idag. Har også et annet spørsmål. Har bare 2 batterier og skal kjøpe et par til. Har lest litt rundt og sett at Gens Ace har brukbare batterier. Det jeg skal ha er 11.1v 2200mAh. Ser at denne typen kommer med 30C og 55C. Usikker på hva jeg har nå, men kan jeg brenne motoren hvis jeg kjøper 55C? Flyr en TrainStar TW-747-IV Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Du brenner ikke motoren med høy C-rating på batteriet. Det du gjør er å ødelegge batteriet hvis du har for lav C-rating på batteriet. Det som brenner motoren er for mange celler (høy S). Lenke til kommentar
Malmern Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 (endret) C er enkelt å greit hvor mye strøm batteriene kan i gi ut,det blir litt som stikkontaktene i huset ditt,de tåler 16A,det betyr ikke at utstyr som krever mindre blir ødelagt av det. (Men det visste du vel regner jeg med.)Eks. Ett batteri på 55C kan "punche" ut 55 ganger merkestrømmen,f.eks ett batteri på 5300 mAh kan levere så mye som 291,5 A! Endret 24. august 2014 av Malmern 2 Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Ble litt klokere nå ja! Lenke til kommentar
Merko Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Gens Ace fungerer veldig bra ja. Har et Gens Ace 16000mAh på min multicopter. Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Noen som har erfaring med T-Power batteri? RC-klubben jeg flyr i, handler med modellflybutikken.no og de har ikke Gens Ace. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå