Gå til innhold

Hvordan lære investering?

Rubenevo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor langt er et tau? Det du i grunnen trenger å vite er at du må sitte igjen med mer enn det du gikk inn med. Da må du også ta i betrakning skatter og avgifter, løpende utgifter osv. Dette vet du jo instinktivt.

Det er forskjell på å investere i aksjer og eiendom. Begge felt krever kunnskap. Jeg anbefaler deg å velge et felt du ønsker å vite mer om og sette deg inn i dette.

For å svare deg direkte på spørsmålet ditt, hva må til for å lykkes. Du trenger penger å investere, risikovillighet, evne til å ta kvalifiserte risikoer (til motsetning til gambling), evne til å sette deg inn i ny kunnskap og forvalte dette riktig. For å ta aksjer som et eksempel. Hvordan vil Russlands blokade av vestlige varer slå ut for oppdrettsnæringen vår? Slike ting må du ta i betraktning.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er en 18 åring som er interressert i å lære om investering! Hvordan kan man best lære seg investering?

Tenker da i aksjer, eiendom og generelt om investering (uansett hva).

Hva skal til for å lykkes og tjene penger av dette?

Takk :)

Investering i aksjer..

+ Trenger ikke mye penger for å begynne.

+ Ingen utgifter (bortsett fra kurtasje)

- Kan gå i null

- Må følge med hele tiden

= IKKE bruk penger du ikke kan/har råd til å tape når du evt kjøper aksjer.

Hva som skal til.. Dyktighet (OG flaks etter min mening)

Investering i eiendom..

+ Kan ikke gå i null

+ Over tid en veldig sikker investering

+ Ved siden av verdiøkning mulighet for utleie

+ Trenger ikke følge med hele tiden (kjøp og glem).

- Veldig høy inngangsbillett

- Høye faste utgifter (renter) med mindre man har (mye) egenkapital

Hva som skal til.. Kunne "markedet". Ha penger/få lån.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er en 18 åring som er interressert i å lære om investering! Hvordan kan man best lære seg investering?

Du kan jo spørre Idar Vollvik om han kan lære deg? ;)

Viktigste du må være klar over er at "investering" er omtrent det samme som gambling. Eksempelvis er en aksjekurs eller valutakurs summen av det folk mener den er verdt, basert på ALLE tilgjengelige opplysninger om markedet. Og som regel vet ikke du noe ingen andre vet. Å investere i aksjer er dermed det samme som å vedde på at den går opp eller ned, altså vedde på hva som skjer i markedet fremover.

Om du lurer, så er Idar Vollvik mannen som bygde opp Chess fra ingenting, solgte selskapet for X hundre millioner og gambla bort pengene på aksjer. (Sånn jeg har forstått det.)

Det finnes enklere måter å tjene gode penger på etter min mening.

Lenke til kommentar

Om du vil lære deg aksjer finnes det utallige bøker om emnet, er du helt fersk kan jeg anbefale "Aksjeskolen" av Hegnar Media.

Ellers lærer du mye av å følge med på nyheter rundt finansmarkedene, lese litt på Investopedia++

Ellers er det en haug av faktorer å sette seg inn i, spesielt samfunnsmessige mekanismer og makroøkonomi, men har du nogenlunde logisk sans og forståelse for samfunnet burde ikke det være den største saken i verden.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig uenig av mye av det som er blitt skrevet i denne tråden. La meg lime inn litt sitater og info (dere skjønner selv hvem det er ment som svar til. Jeg gjør dette pga. tidsbegrensninger)

"The stock market is a no-called-strike game. You don't have to swing at everything--you can wait for your pitch. The problem when you're a money manager is that your fans keep yelling, 'Swing, you bum! - Warren Buffet

Og

“Only buy something that you’d be perfectly happy to hold if the market shut down for 10 years.”

post-184893-0-25692400-1408480286_thumb.png

Lenke til kommentar

Hei!

Investering i aksjer..

+ Trenger ikke mye penger for å begynne.

+ Ingen utgifter (bortsett fra kurtasje)

- Kan gå i null

- Må følge med hele tiden

= IKKE bruk penger du ikke kan/har råd til å tape når du evt kjøper aksjer.

Hva som skal til.. Dyktighet (OG flaks etter min mening.

Gjelder bare om man plukker aksjer selv. Fullt mulig å kjøpe et verdensomfattende indeksfond og garantert gjøre de bedre enn de fleste aksjeinvestorer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...