Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

lurer på fysikk 1, påbygg til generell studiekompetanse.

Anbefalte innlegg

hei, jeg skal nå gå påbygg for å få generell studiekompetanse, jeg slipper valgfag fordi at jeg har fagbrev i industriell matproduksjon, men jeg tenkte det var noe som er veldig greit å ha meg seg hvis man skal søke videre.

først så tenkte jeg å ta generell studiekompetanse for å studere videre på høyskole men når jeg ser valgfagene så virker det som om det er mye jeg har gått glipp av selv om jeg tar dette ene året.

jeg lurte på å ta fysikk 1, men matte kunnskapene mine er ganske rustne med tanke på at jeg har gått 2 år med skole med veldig liten kontakt med matte og så jobbet i 2 år, den jeg snakket med mente at jeg ihvertfall burde hatt r1 matte for å ta fysikk 1, lurer litt på om dette stemmer, jeg tenker det kanskje er mer fornuftig å søke s1 matte istedenfor å hoppe til fysikk 1, selv om jeg absolutt hadde foretrukket fysikk, hva jeg foretrekker hjelper jo ikke hvis det er umulig å henge med.

Endret av tobben?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående matten, stiller jeg meg ganske kritisk til hva folk sier her inne på forumet. Mange mener det er utrolig vanskelig om du har S1, og du bør klare deg greit med R1. Du derimot mener det er ungdomsskole-nivå. :)

Vet ikke helt, hva jeg skal tro på.

Edit: Jeg tenker på både formler, diverse stykker og tankegangen som følger med.

Endret av Tkse
Lenke til kommentar

Jeg burde vel visst om alle fysikk-variantene som finnes i skolen, men hvis det er "vanlig fysikk 1" det snakkes om i denne tråden så er 1T spot on, mer eller mindre. Ungdomsskolematematikken dekker ikke derivasjon av polynomfunksjoner, som dukker opp. 1P kommer også til kort her. Utover det er det mest gode ferdigheter ift formelregning og potenser som er mest aktuelt. Litt basic trigonometri KAN være kjekt å kunne, også. Alt dette er dekket i 1T, og også S1 såvidt jeg husker. Et argument for R1 er at det er på et høyere nivå, og gir en bedre "fingerfølelse" av matematikken enn det S1 kan gi, men såvidt jeg kan se etter å ha bladd gjennom RST i halvsøvne er det intet der som tilsier at innholdet i R1 i seg selv er "nyttig" innen fysikk 1.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

*snip*

*snip*

*snip*

takk for innleggene folkens, det er fysikk jeg brenner for, men jeg endte opp med å ta S1 matte, tenkte det er noe som kommer godt med og kan eventuelt hjelpe meg med å få en bedre forståelse hvis jeg skulle sette meg inn i litt fysikk på egenhånd i ettertid eller hva jeg nå enn kommer til å finne på..

jeg må si at matematikken jeg hadde ved siden av matfag/industriell produksjon på fagskole var enda et hakk ned fra det vi hadde på ungdomskolen, litt repetisjon men meste parten var betydelig enklere, så algebra/formler og lignende er rimelig rustent, titta litt i S1 matte boken og selv det ser ut som en litt brå start, jeg er nok ganske langt utpå vidda.. så litt ekstra matematikk kommer nok godt med..

håpet på at dette året var nøkkelen videre men jeg ser at det er mye jeg mangler i henhold til program fag..

Endret av tobben?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...