krikkert Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Jeg regner nesten med at du ikke klagde på at det ikke var ordentlig rent når du overtok? Da faller argumentet ganske så bra i fisk. Ellers et greit argument, i forhold til at du leverte den tilbake i bedre stand enn når du flyttet inn der. Ikke kast det poenget, men du bør ikke forvente at det har særlig tyngde dersom du ikke sa i fra om det den gang du oppdaget det. Ikke et veldig godt argument. Botemiddelet for at husrommet ikke var rengjort ved overlevering (og dermed i utgangspunktet i strid med husleieloven § 2-2) er reklamasjon etter husleieloven § 2-8 (med krav om retting, prisavslag, eller erstatning), og denne retten taper man hvis man ikke gjør den gjeldende innen rimelig tid. Manglende rengjøring er en såpass åpenbar feil at rimelig tid er relativt kort, toppen tre uker. (For øvrig hadde du antageligvis tapt i forliksrådet. Angivelse av leveringstid og -sted er et bokføringskrav som ble innført for å forhindre at folk "skrev varer på firmaet" som de brukte privat, og får i seg selv ingen betydning for den privatrettslige betalingsplikt. En faktura skal være svært sen før den prekluderer inndrivelse av kravet. Ikke har du vist særlig til holdepunkter for at de unndrar seg avgiftsplikten heller, for avgiftsplikten er knyttet til omsetningen, altså leveringen av varen/tjenesten, ikke til når du faktisk får fakturaen.) Lenke til kommentar
G Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Du har rett. 3 år er jeg betalingspliktig for varen / tjenesten, og kravet kom et halvt år etterpå tjenesten var utført. Normalt skal faktura sendes innen 1 mnd. om jeg husker riktig.Og som du sier, så er mva-plikten ganske nær opptil når tjenesten leveres, ikke når firmaet måtte finne det for godt til å sende faktura. Og du har rett i at dette anliggende har lite å gjøre med skyldig beløp.Men, mitt halmstrå i denne saken var, at de hadde glemt å føre på NÅR tjenesten ble utført på faktura. Dette er noe jeg som kunde har krav på å få vite.Det sier seg jo også selv, for at noen skal kunne kreve betaling, så må de jo også selv vite noe om når oppdraget ble utført.Så det var det jeg krevde og som gjorde at de bestemte seg for å "møte meg" / mitt nye krav. Så jeg fikk vel en betalingsutsettelse på omkring 1 år og 8 mnd, fra når tjenesten var utført av håndtverker. Jeg avviste kravet utallige ganger, for hver purring og for hver inkassosteg de kjørte på meg. Og minnet om at jeg hadde avvist kravet tidligere og at de ikke hadde tatt omtvistelsen min seriøst. Jeg ba dem om å slutte med innkrevningen pga. at deres krav var blitt omtvistet.Jeg fikk dem til å gi opp, og til å tenke seg om neste gang. Selvfølgelig vil jeg ikke være kunde der mere. Og det kommer jo ikke til å skje.Om det kun var fordi jeg gjorde meg ekstra seig og "vanskelig", det kan jo hende at var grunnen til at de ga opp. Jeg slapp med å betale bare det opprinnelige kravet.Du kan sjekke reglene selv. Det skal stå utførelsesdato for tjenesten på en faktura. Det står i regelverket at dette punktet skal oppfylles.Ofte kan det nok gå godt å ikke føre det der, men regelen tilsier at det skal stå utførelsesdato i faktura for at faktura skal være gyldig.Så i realiteten så drev de purring, inkasso og forliksklage basert på en UGYLDIG faktura. Jeg vet jeg ikke var fri fra betalingskravet, som jo er på 3 år. Var det tydelig nok nå? Her er et forslag fra Conta om fakturaer: Staten stiller strenge krav til hvordan fakturaer, kontantfakturaer og andre salgsdokumenter skal se ut. Loven har disse minimumskravene: Dato Nummer (maskinelt eller forhåndstrykt) Selgers navn og organisasjonsnummer, evt. etterfulgt av “MVA” hvis firmaet er registrert i Merverdiavgiftsregisteret Ordet “Foretaksregisteret” i tilknytning til organisasjonsnummeret (gjelder AS, ASA og NUF registrert i Foretaksregisteret) Kjøpers navn, adresse eller organisasjonsnummer* En klar beskrivelse av varen eller tjenesten Antall, mengde eller omfang av produktet eller tjenesten Leveringssted og tidspunkt Totalsum som skal betales Forfallsdato Merverdiavgift og andre avgifter hvis dette er aktuelt. Summering av de ulike MVA-satsene hver for seg. *) Ved kontant betaling behøver ikke selgeren angi kjøper i salgsdokumentet hvis verdien er under 40 000 kroner. Hvis varen/tjenesten skal selges videre eller inngå direkte i kjøperens vare- eller tjenesteleveranser, skal kjøper være angitt i salgsdokumentet uansett pris. Hvis et firma kjøper varer for over 10 000 kroner kontant risikerer det å få delansvar for at selgeren gjør seg skyldig i skatteunndragelse av kjøpssummen. Det er derfor alltid tryggest å betale med kort eller bankoverføring.Organisasjonsnummer og navn på forretningsdokumentene øker tryggheten og troverdighet mellom samarbeidspartnere og i forhold til skatteetaten og andre kontrollmyndigheter. Hvis kjøper er et firma kan det risikere å ikke få fradrag for inngående merverdiavgift (momsen du betaler til selger) hvis enten organisasjonsnummeret eller bokstavene “MVA” mangler. Det er derfor ditt ansvar som næringsdrivende å sørge for at alt er riktig.Gir Conta Faktura korrekte fakturaer?Conta Faktura gir deg fakturaer som oppfyller lovkravene. Men det er likevel du selv som er ansvarlig for at innholdet du skriver inn på fakturaen følger reglene, f.eks. at varebeskrivelsene dine er forståelige og beskrivende. Du må huske å kontrollere og evt. korrigere leveringssted og dato som systemet foreslår.Det er også du som forretningsdrivende som er ansvarlig for å be om å bli angitt på din gjenpart av kjøpsdokumentet hvis kontantbeløpet er på 1 000 kroner eller mer inkl. moms. Uansett beløp plikter du å skrive på formålet med kjøpet eller bruksområdet for varene eller tjenestene hvis ditt (kjøpers) navn ikke er med på dokumentet.Viktig ekstradokumentasjonHvis fakturaen henviser til et vedlegg, f.eks. en varespesifikasjon eller et pristilbud/ordre, pakkseddel eller følgeskriv, må denne underdokumentasjonen legges ved fakturaen. Hvis du oppbevarer fakturaene fysisk stifter du dem sammen. Hvis du oppbevarer alt elektronisk må du legge alle dokumenter som hører sammen i samme mappe og merke filene skikkelig.I Conta Faktura blir alle vedlegg du sender med fakturaen liggende på fakturakortet, og det er derfor enkelt å finne frem til dokumenter som hører sammen. Du er likevel ansvarlig for å lagre dine egne kopier av alle dokumentene, jfr. brukeravtalen.Alle fakturaer utstedes i minst to eksemplarer, ett til selger og ett til kjøper.Se hva Bokføringsforskriften sier om innholdet i fakturaer. Du har rett igjen: (men så lenge jeg kan nyttiggjøre meg dette, så er jeg fornøyd) Betyr det så mye hvordan innføringen av formuleringskravet kom til i praksis, så lenge Staten ønsker å ha det sånn? Hyggelig å kunne ha "staten på sin side". Bedriften ville kanskje fått blottet seg offentlig for sin blemme med MVA. - og kan hende det var det som fikk de til å møte meg ?? Slik jeg har forstått det, så skal MVA. betales inn selv om kunden enda ikke har gjort opp for seg. Innen fristene for innbetaling av MVA. Alle som sender fakturaer til bedrifter plikter å oppgi leveringsadresse og leveringsdato på fakturaen.I Conta Faktura er det som du ser et eget felt på fakturaen for denne informasjonen. Systemet foreslår automatisk forretningsadresse og dagens dato (hvis du ikke har spesifisert en egen leveringsadresse på kundekortet). Det er Bokføringsforskriften § 5-1-1 som krever at informasjon om leveringen må stå på fakturaene.Hva er vitsen?Påbudet kom etter at Skatteetaten oppdaget at flere og flere svindlet med å kjøpe varer på firmaet men bruke dem privat. Dette gir bedriften lavere skatt, samtidig som privatpersonen slipper å betale merverdiavgift slik vedkommende egentlig skulle ha gjort. Dermed taper staten penger. Eksempler på ulovligheter: En musiker blir bedt om å spille i bryllupet til direktørens datter. Direktøren får fakturaen stilet til bedriftens forretningsadresse. En entreprenørbedrift med forretningsadresse i Oslo bestiller sement som leveres i Trysil, der den brukes til firmaeierens private hytte. I begge disse tilfellene er det korrekt av selger å tydelig merke fakturaen med leveringsadresse slik at myndighetene har en sjanse til å oppdage svindelen. Det må påpekes at firma som fakturerer en bedrift men er kjent med at det de leverer skal brukes privat, selv gjør seg skyldig i lovbrudd. I vårt første eksempel visste musikeren om at han spilte på et privat arrangement og ikke på en firmafest. Dermed skulle han enten ha nektet å sende faktura til bedriften, eller avstått fra å ta oppdraget på slike vilkår. Endret 19. august 2014 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Jeg brukte dessuten argumentasjonen som tilsvar på Forliksklagen - "at jeg normalt gjør opp for meg". Så jeg ga uttrykk for at det var noe jeg syntes IKKE rimte med behandlingen som håndtverker "firma A" hadde gjort overfor meg. KAN HENDE - at dette gjorde sitt som et positivt tilskudd til "forhåndsmeklingen", som skjer pr. brevsform før Forliksrådet møter partene. Bedriften øynet en liten betalingsvilje hos meg, så sant de fjernet de der latterlige gebyrene og rentene. Hadde ikke bedriften oppført seg så arrogant i forhold til omtvistelsen som jeg leverte dem, så hadde de fått pengene for lenge siden. Jeg har dessuten aldri hatt en eneste anmerkning på betalingsdyktighet. Altså slike kredittsjekker som gjøres. Det har sikkert vært minst 40 slike kredittsjekker på meg eller kanskje faktisk enda flere i min levetid. Hyppig bytte av mobilabonnement, eller hva det skal være. Tidligere så glemte jeg å føre opp, at inkassoinndriveren kjørte en kredittsjekk på meg. Kanskje det også kostet de en 10 kroning eller to i ekstra utgifter. Endret 19. august 2014 av G Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 Det løste seg faktisk i dag morges. Jeg sendte unnskyldning ang språkbruken pluss at jeg delvis dro han inn i saken som egentlig har lite av skylden (han har kun ansvar for økonomien) men veldig lett å dra alle i fredensborg under samme kam. Men han godttok unnskyldning og sa at det var greit. Jeg kunne få betale vasken for kun 2000,- Ser på det som en lykkelig slutt. Kjipt å måtte betale i det hele tatt, men gidder ikke å ha noe mer med fredensborg etter 8 mnd med krangling 2 Lenke til kommentar
G Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Får gratulere deg med avgjørelsen og resultatet. Du har lært en del om en del forskjellig ting og sider. Det er jo bra, og at du slipper å betale kr 4000,- som egentlig virket for drøyt når du allerede hadde vasket leiligheten ut som du forteller oss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå