David_1214 Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Fikk akkurat en telefon fra de jeg leide hos i Oslo, om at jeg ikke fikk depositumet mitt enda fordi jeg måtte godkjenne at de skulle trekke meg masse penger for å vasket for dårlig ved utflytt. Først sa han at det ville koste 8500,- men at det egentlig kun koster 4000,- skulle jeg ikke trenge å betale mer enn det... Hva er dette for noe?! 4000 kr for en leilighet på 58 kvm Hadde sett for meg maks 1500,- Er dette lov? Kan forresten linke til en tidligere tråd jeg lagde. Er samme utleier, bare andre problemer. SJEKK HER Dette endte forresten med at vi måtte finne ny leietaker, og ordne alt, men tillegg måtte de ha kr 4275,- for at vi skulle få lov til dette. Frister jævlig lite å donere 4000,- til til de forbanna idiotene der Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Hadde dere ikke utvask- sjekk før dere dro? Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Hadde dere ikke utvask- sjekk før dere dro? Niks, vaktmesteren hadde bare gått inn i leiligheten og tatt masse bilder dagen før vi leverte nøklene Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Hadde dere ikke utvask- sjekk før dere dro? Niks, vaktmesteren hadde bare gått inn i leiligheten og tatt masse bilder dagen før vi leverte nøklene Så bildene viser dårlig vask? Lenke til kommentar
G Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Da tolker jeg det til å være slik at du har stillet deg disponibel til utvask-sjekk. Mens, utleier med vilje har utsatt å ta stilling til det. Fotograferingen er vel ok nok, men det virker kanskje bare litt provoserende egentlig. Aldri godta å betale for en utvask som du ikke har blitt gitt anledning til å utbedre. Si at du er villig til å komme å vaske ordentlig ut nå. Gjør dette skriftlig ! Kanskje du kan kreve litt ekstra stiv morarente elns. på depositumsbeløpet for de dagene han holder pengene i sin varetekt (ikke utleietiden), som i utgangspunktet er dine penger. Ellers kan du kanskje melde ham for at han praktiserer feil metode å oppbevare depositum på - DERSOM dette er noe han har gjort f.eks. La oss si at han har stappet pengene inn på sin bankkonto. Pengene bør stå på din bankkonto, for ellers er risikoen for ekstra uvilje slik som du har opplevd ekstra stor. Hadde pengene blitt satt på en av dine konti, så ville de vært låst til utleier ga samtykke (signatur) for hevelse av låsningen. Du ville også fått renter. Husk at du har krav på renter hele den tiden de har stått i "hans" varetekt - DERSOM pengene har det da. Du kan også spille vanskelig, ikke kun han. Jeg tror han blir rimelig lei av å krangle etterhvert. Dessuten mener jeg at et depositum kun kan beslaglegges en kort stund, før dere skal klare opp i det. Liknende ved at du f.eks. kjøper deg en leilighet, så kan du ikke tilbakeholde penger lengre enn hva som er rimelig, og man må også gjøre krav på å holde tilbake penger på et ganske tidlig tidspunkt i prosessen, ellers er det for sent. Det koster ca. kr 800,- (eller er det kr 840,- ??) å dra mannen inn for Forliksrådet, der får du nok medhold. Men, tilby deg først å utføre utvasken ordentlig før du får dem til å møte der. Dersom de ikke møter der så kan Forliksrådet gjøre dom i saken, og det kan komme i din favør, fordi hvis motpart ønsker å omgjøre dommen, så må de dra det inn for rettssystemet (tingretten, byretten f.eks.). Det er dyrt det, spesiellt om dommerne synes at din utleier er en skikkelig grinebiter. Jeg hadde også tatt en runde med forbrukermyndighetene. Men, jeg liker Forliksrådet bedre, da de har slagkraft så det holder. kr 800,- har du råd til å tape vel? http://www.forliksraadet.no/index.php?page_id=30 DET ER IKKE DYRT Den koster et rettsgebyr for å få en sak behandlet av forliksrådet. Den som taper saken blir som regel dømt til å betale sakens kostnader. Endret 18. august 2014 av G Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Hadde dere ikke utvask- sjekk før dere dro? Niks, vaktmesteren hadde bare gått inn i leiligheten og tatt masse bilder dagen før vi leverte nøklene Så bildene viser dårlig vask? Ja, noen steder har jeg visst oversett, men er mye småting Endret 18. august 2014 av David_1214 Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Da tolker jeg det til å være slik at du har stillet deg disponibel til utvask-sjekk. Mens, utleier med vilje har utsatt å ta stilling til det. Fotograferingen er vel ok nok, men det virker kanskje bare litt provoserende egentlig. Aldri godta å betale for en utvask som du ikke har blitt gitt anledning til å utbedre. Si at du er villig til å komme å vaske ordentlig ut nå. Gjør dette skriftlig ! Kanskje du kan kreve litt ekstra stiv morarente elns. på depositumsbeløpet for de dagene han holder pengene i sin varetekt (ikke utleietiden), som i utgangspunktet er dine penger. Ellers kan du kanskje melde ham for at han praktiserer feil metode å oppbevare depositum på - DERSOM dette er noe han har gjort f.eks. La oss si at han har stappet pengene inn på sin bankkonto. Pengene bør stå på din bankkonto, for ellers er risikoen for ekstra uvilje slik som du har opplevd ekstra stor. Hadde pengene blitt satt på en av dine konti, så ville de vært låst til utleier ga samtykke (signatur) for hevelse av låsningen. Du ville også fått renter. Husk at du har krav på renter hele den tiden de har stått i "hans" varetekt - DERSOM pengene har det da. Du kan også spille vanskelig, ikke kun han. Jeg tror han blir rimelig lei av å krangle etterhvert. Dessuten mener jeg at et depositum kun kan beslaglegges en kort stund, før dere skal klare opp i det. Liknende ved at du f.eks. kjøper deg en leilighet, så kan du ikke tilbakeholde penger lengre enn hva som er rimelig, og man må også gjøre krav på å holde tilbake penger på et ganske tidlig tidspunkt i prosessen, ellers er det for sent. Det koster kr 800,- å dra mannen inn for Forliksrådet, der får du nok medhold. Men, tilby deg først å utføre utvasken ordentlig før du får dem til å møte der. Dersom de ikke møter der så kan Forliksrådet gjøre dom i saken, og det kan komme i din favør, fordi hvis motpart ønsker å omgjøre dommen, så må de dra det inn for rettssystemet (tingretten, byretten f.eks.). Det er dyrt det, spesiellt om dommerne synes at din utleier er en skikkelig grinebiter. Nå er det ikke en privatperson, dette er Fredensborg Eiendom, og pengene står på en konto i mitt navn i Danske Bank. De må samtykke for at jeg får pengene. Har tillegg ikke mulighet til å komme å vaske der nå da han som ville overta leiligheten min flyttet inn 3 dager etter jeg flyttet ut. Tviler på at det har vært no rengjøringsfirma der i det hele tatt. Da jeg flyttet inn der var det heller ikke vasket, og fikk beskjed om at jeg fikk 1000 kr trekk i leie bare. Dette fikk jeg på mail etter samtalen: Hei! Viser til vår samtale og oversender som avtalt bilder som ble tatt av vaktmester ved utflytt. Vi må ved slike anledninger bestille eksternt firma til renhold, og dette koster oss kr. 4.000,-, nesten uavhengig av størrelsen på leiligheten. Vi er ikke ute etter å tjene penger på dette, så jeg foreslår for at vi skal blir ferdige med dette og du kan få dine depositumspenger tilbake at vi belaster deg kr. 4000,- som endelig oppgjør for vask. Jeg ser også at det ligger et mellomværende på kr. 4275,- fra siste kontoutdrag. Hvis du aksepterer at vi trekker disse 2 beløpene kan jeg sende deg på mail ett sluttoppgjørsskjema som du skriver under og enten skanner og sender meg på mail, eller sender meg i posten. Når jeg har dette tilbake vil det gå ca 3 dager før du har dine penger på konto. Endret 18. august 2014 av David_1214 Lenke til kommentar
G Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Såpass. Men, de kan ikke nekte deg å tilby utvask, eller kan de det? Senere må du kreve kvittering for bruk av vaskefirmaet, og forlang at datoen er ganske gammel (omkring når du flyttet ut), ellers ønsker du fortsatt å tilby å fikse utvasken (da du betviler at kravet om firmautvask er reellt). Jeg hadde gamblet på at du skal på død og liv hjelpe med den utvasken, var jeg deg. Det du sier er om at du ikke har tid, er vel mer et komfort-spørsmål vel? Du får vel fri til å fikse dette av din arbeidsgiver - eller ta det på kveldstid alt ettersom? En utvask kan være ganske omfattende. Og det kan koste en del tusenlapper hos et vaskefirma, så jeg tror at prisen på kr 4000,- er reell i et reellt tilfelle. Utvaskspørsmålet er jo hva saken bunner i, og jeg hadde kommet med mottilbud om utvask. Siden det temaet burde gi deg en fordel for å kunne få depositumet igjen. Også spørsmålet om du ble gitt varsel om utvasken tidsnok burde vel være vesentlig for saken din. Jo mer vanskelig og humpete vei du kan legge for motpart, jo bedre sjanse er det at de gir opp. Det burde også være til din fordel at de blir nødt til å be den nyinnflyttede stille leiligheten sin til disposisjon for utvask fra deg. Det er en ganske flau affære vil jeg tro - å be nyinnflyttet om å åpne døren for en sånn fillesak. Ikke godta firmautvask uten at de kan legge kvitteringer fram for riktig dato. Krev kvitteringer men hold deg taus om datoene. Ikke press kravet om kvittering på dem før litt senere i prosessen. Og det er din fordel at pengene fremdeles står låst på din konto. Sett deg inn i hvilke organer som forvalter slike depositumsaker. Fordi du har vel også krav om å forbli uenig. MÅ ikke utleier innom en tredjepart for å gjøre depositumbruken gjeldende? Du må tidsnok si i fra at du tvister spørsmålet om depositumet. Og så dra det inn for Forliksrådet muligens. Dersom du er nødt til det i det hele tatt. Kan hende det er egne organer for slike saker. Endret 18. august 2014 av G Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Viktigste her blir å ikke godta trekk av depositum, de kan ikke ta pengene uten å enten gå til rettsak eller at du bekrefter det. Som G sier, du skal så vidt jeg vet ha mulighet til å rette opp vasken, noe jeg tviler på går hvis det er nye leietakere der, dermed kan det hente de dropper kravet. Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Viktigste her blir å ikke godta trekk av depositum, de kan ikke ta pengene uten å enten gå til rettsak eller at du bekrefter det. Som G sier, du skal så vidt jeg vet ha mulighet til å rette opp vasken, noe jeg tviler på går hvis det er nye leietakere der, dermed kan det hente de dropper kravet. Utleier truer nå med å gå til inkasso, og HTU. Hva nå? Jeg legger saken til inkasso og HTU (forliksrådet for husleiesaker), så får du se om du får gehør med språkbruken din der. Billigere blir det i alle fall ikke når alle har lagt på sine gebyrer. Alternativt kan du selvfølgelig ringe meg, men da må det bli før kl 14 når posten går fra kontoret. Mange hilsener fra FREDENSBORG NORGE AS Ps. Språkbruken han hinter til er fra denne setningen: "Det har vært så jævla mye problemer med dere" Endret 18. august 2014 av David_1214 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Viktigste her blir å ikke godta trekk av depositum, de kan ikke ta pengene uten å enten gå til rettsak eller at du bekrefter det. Som G sier, du skal så vidt jeg vet ha mulighet til å rette opp vasken, noe jeg tviler på går hvis det er nye leietakere der, dermed kan det hente de dropper kravet. Utleier truer nå med å gå til inkasso, og HTU. Hva nå? Jeg legger saken til inkasso og HTU (forliksrådet for husleiesaker), så får du se om du får gehør med språkbruken din der. Billigere blir det i alle fall ikke når alle har lagt på sine gebyrer. Alternativt kan du selvfølgelig ringe meg, men da må det bli før kl 14 når posten går fra kontoret. Mange hilsener fra FREDENSBORG NORGE AS Ps. Språkbruken han hinter til er fra denne setningen: "Det har vært så jævla mye problemer med dere" Ja, du gjør det iallefall ikke enklere for deg selv. 1 Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Viktigste her blir å ikke godta trekk av depositum, de kan ikke ta pengene uten å enten gå til rettsak eller at du bekrefter det. Som G sier, du skal så vidt jeg vet ha mulighet til å rette opp vasken, noe jeg tviler på går hvis det er nye leietakere der, dermed kan det hente de dropper kravet. Utleier truer nå med å gå til inkasso, og HTU. Hva nå? Jeg legger saken til inkasso og HTU (forliksrådet for husleiesaker), så får du se om du får gehør med språkbruken din der. Billigere blir det i alle fall ikke når alle har lagt på sine gebyrer. Alternativt kan du selvfølgelig ringe meg, men da må det bli før kl 14 når posten går fra kontoret. Mange hilsener fra FREDENSBORG NORGE AS Ps. Språkbruken han hinter til er fra denne setningen: "Det har vært så jævla mye problemer med dere" Ja, du gjør det iallefall ikke enklere for deg selv. Nei... Så du mener jeg bare skal betale? Lenke til kommentar
G Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Nei, beklag og korriger setningen til "Det har vært alt for mye problemer med dere under leieperioden". Viktig å beklage, å si at du synes de gjør seg ekstra vanskelige nå, i en sak som man vanligvis skværer enkelt og greit opp i normalt sett. Det er i utgangspunktet de som har kommet med et dyrt krav. Si at du i en periode på la oss si 14 dager er villig til å møte kravet deres med en avkortning ned til kr 1500,- elns. Fordi du synes det virker mer rimelig. Altså dersom du i det hele tatt ikke gidder å vaske ut for dem, eller bare ønsker å bli ferdige med saken. Du kan si at FOR DEG så er dette mye penger. Selv om det ofte kan beløpe seg til slike summer. Så du ønsker å vaske ut om du fremdeles kan få muligheten, elns. Da har du strukket det langt, og dette kan hjelpe deg videre dersom du må ta de til Forliksrådet. Sier de nei, så har du bare Forliksrådets beløp å legge ut. At du møter i Forliksrådet og har vist velvilje til å tilby: 1. komme tilbake å tilby utvask - 2. betale deg ut med et mer fornuftig beløp. Det vil tale i din favør. Men, du vet jo aldri. Men, jeg tror at Forliksrådet vil sette pris på at du har forsøkt å møte kravet på en fornuftig måte. Så blir det plutselig utleier som virker grisk og vanskelig. (voila) Det å bli dratt til Forliksrådet, fordi de må møte, eller sende stedsfortreder, er såpass mye bøll for dem, at de vil gjøre seg mer enn nok villig til å forsøke å finne en minnelig ordning mellom dere. Men, det er viktig at du beklager språkbruken, og står på ditt om at du synes ting fremdeles virker forholdsmessig dyrt. I Forliksrådet, så må du ikke miste besinnelsen. For de kan godt ha satt en kverrulant av en represenant til å ordlegge seg og svartmale deg. Men, siden det er i et rettskraftig organ, så kan de ikke lire av seg for mye. Men, det kan hende de på sleskt vis vil forsøke å få deg ut av fatning. Utleier truer nå med å gå til inkasso, og HTU. Hva nå? Det er en relativt tom trussel, så sant du ikke blir sittende på gjerdet og ikke besvare dem. ER forresten inkasso normal saksgang? Sjekk ut det. De har jo ikke solgt deg en gjenstand eller tjeneste (annet enn den tidligere leieperioden). De har påført saken ekstra kostnader ved å muligens urettmessig benytte dyr utvask fra vaskefirma. Er det rimelig uten først å gi deg muligheten til å utbedre utvasken? Endret 18. august 2014 av G Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Tilbudte å faktisk betale 2000,- i den mailen før han truer med inkasso osv. Tror ikke det falt sånn i smak. Aff, er så lei av å krangle med de. Trodde endelig at jeg var ferdig med de da jeg flytta ut, men neida.. :/ Endret 18. august 2014 av David_1214 Lenke til kommentar
G Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Alle saker har sin individuelle utgang. Vi forsøker bare å gi deg idéer her på forumet. Noen kommentarer fra et forum som dette vil gjerne også være av arten "gi opp", du har en tynn sak. Jeg er bare en vanlig person som deg. Men, du har rettigheter. Og du har også blitt fornærmet. Selv om du fornærmet dem med språkbruken. Ikke vanlig forretningsspråk ihvertfall. De tror kanskje du er lett å skremme nå. Med det inkassogreiene. Det er den minste tingen oppi dette. For det er et tredelt spørsmål: 1. Du gjør opp i sin helhet 2. Du møter dem i forhandlinger enten nå, eller senere med tvungen forhandling.3 3. Du nekter for at det er rimelig at de skal ha noe som helst av depositumet ditt, og møter dem hardt mot hardt. Ingen av disse framgangsmåtene er mer eller mindre riktig enn den andre. Det er opp til deg, hva du orker, hva motparten orker og hvor stor risiko du er villig til å ta. Det er småpenger, men det behøver du ikke å si dem i klartekst, verken motpart eller Forliksrådet. Det er også en dose "skuespill". Du har 2 valg som helhet. Ta den litt tyngre veien, og kos deg med et brev i ny og ne om kvelden, for slikt kan hale ut i tid. Eller møt dem halvveis helveis alt etter hvor mye bein i nesen du gidder å ha. Endret 18. august 2014 av G Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Du har aldri krav på å få utbedre utvasken selv. Bordet fanger - når leiligheten er levert er den levert i den stand den er i, se husleieloven § 10-3 annet ledd. Utleier har imidlertid ikke krav på mer enn "nødvendige utgifter til utbedring". Fire tusen inkl.mva. er cirka en full dags jobb for en person (husk at i det beløpet ligger det merverdiavgift), og det høres ikke helt bak mål ut for en leilighet på 60 kvadratmeter - litt avhengig av hva som var galt. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Har du vaska ut leiligheita? Og gjorde du utvasken før eller etter at vaktmester dokumenterte leiligheita ved bildetaking. Kva er det sansynleg at bilda viser? Etter husleigelova så skal leiligheita ved tilbakelevering være rydda, reingjort og i same stand som ved overtakelsen. Dersom du tar saka til forliksrådet så vil mesteparten av spørsmålet dreie seg om leiligheita var i same stand som ved overtakelsen eller ikkje. Utleiger kan kun få utbetalt penger frå depositumet på to måtar, enten ved at du frivillig lar dei trekke beløpet, eller ved at utleiger reiser sak. Kva du heilt konkret bør gjere i denne situasjonen er avhengig av dei faktiske forhold. 4000 kroner for skikkelig utvask er ikkje ein urealistisk sum, men om du har vaska normalt bra så skal det ikkje være nokon grunn til å leige inn eit reingjeringsfirma. 2 Lenke til kommentar
David_1214 Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Har du vaska ut leiligheita? Og gjorde du utvasken før eller etter at vaktmester dokumenterte leiligheita ved bildetaking. Kva er det sansynleg at bilda viser? Etter husleigelova så skal leiligheita ved tilbakelevering være rydda, reingjort og i same stand som ved overtakelsen. Dersom du tar saka til forliksrådet så vil mesteparten av spørsmålet dreie seg om leiligheita var i same stand som ved overtakelsen eller ikkje. Utleiger kan kun få utbetalt penger frå depositumet på to måtar, enten ved at du frivillig lar dei trekke beløpet, eller ved at utleiger reiser sak. Kva du heilt konkret bør gjere i denne situasjonen er avhengig av dei faktiske forhold. 4000 kroner for skikkelig utvask er ikkje ein urealistisk sum, men om du har vaska normalt bra så skal det ikkje være nokon grunn til å leige inn eit reingjeringsfirma. Vaska ut før han var der, og leiligheten jeg leverte fra meg var mye renere enn da vi tok over den. Da var det bokstavelig talt grus på gulvet Lenke til kommentar
G Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Kva du heilt konkret bør gjere i denne situasjonen er avhengig av dei faktiske forhold. 4000 kroner for skikkelig utvask er ikkje ein urealistisk sum, men om du har vaska normalt bra så skal det ikkje være nokon grunn til å leige inn eit reingjeringsfirma. Enig. Dessuten har man ting som normal slitasje. Du kan ha flekker på vegger som ikke lar seg vaske vekk, og ergo må det males. Men, det er du ikke økonomisk ansvarlig for. Kun om du har ødelagt noe som ikke kan kalles normal slitasje. Ellers bør du få vekk alle løse partikler. Gjelder vel egentlig taket i leiligheten også. Men, jeg ville ha kattevasket vegger og tak, og gjort en avveining av hvor det kreves mest. Noen bryr seg kanskje kun om at det ser skjebelig ut, og at gulvet er skikkelig rent. At lister er tørket støv av. At innsiden av vinduene er vasket også videre. Det koster fort kr 4000,- å leie inn vaskefirma til å være grundige. Siden du sier du vasket ut normalt på forhånd. Så hold fast ved det. Hadde du noen venner, familie og kamerater som kan bevitne at de deltok i en grei nok utvask. Det er gull med noen vitner på det. Jeg vet ikke hvordan utleier kan dokumentere at det var dårlig utvask. Men, noe må han vel hoste opp for å kunne sannsynliggjøre at utvasken ikke var god nok. Og hva er god nok utvask egentlig? Folk har forskjellig oppfatning. Jeg er litt enig i at utleier gjør seg vanskelig ihvertfall. Men, det kan jo hende han syntes utvasken var slurvete. Men, likevel. Jeg synes utleier har litt tynne argumenter jeg. La oss si disse eier 20 leiligheter i et område, og har depositum kjører utvaskforsøket på alle 20. Det blir kr 80.000,- om alle lar seg lure. Eller kr 40.000,- om halvparten lar seg lure. Grei ekstrainntekt det. En skal ikke se vekk i fra at din magefølelse om at dette er systematisk lureri, faktisk stemmer. Husk også at du allerede har gitt griskheten et tilbud om halvparten, altså kr 2000,- Jeg hadde kjørt dem til veggs var jeg deg. Men, det er meg. Jeg hadde blitt irritert over slik smålighet, og ikke gitt meg før de fikk smake sin egen medisin. Jeg anbefaler deg det ikke nødvendigvis. Men, om du tar advokat på saken, så kan du i beste fall gi utgiftene til motpart om du vinner, men kanskje måtte betale de selv ved forlik. Lykke til! Endret 18. august 2014 av G Lenke til kommentar
G Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Vaska ut før han var der, og leiligheten jeg leverte fra meg var mye renere enn da vi tok over den. Da var det bokstavelig talt grus på gulvet Jeg regner nesten med at du ikke klagde på at det ikke var ordentlig rent når du overtok? Da faller argumentet ganske så bra i fisk. Ellers et greit argument, i forhold til at du leverte den tilbake i bedre stand enn når du flyttet inn der. Ikke kast det poenget, men du bør ikke forvente at det har særlig tyngde dersom du ikke sa i fra om det den gang du oppdaget det. Igjen, må en spørre seg om du har noen andre som kan bevitne at det var skittent når du flyttet inn. Du har sikkert også brukt opp dette poenget som krutt når du sa de der frasene om "jævla.." og sånn. Du har få overraskelser å bidra med videre? Jeg har selv hatt en sak hvor jeg skyldte noen penger. Og jeg svarte dem og tilbakeviste kravet (tvistet kravet), med hold i at fakturaen kom veldig sent. Så sa jeg sånn tvetydig i brevet at "jeg var kommet i tvil om de ville ha betalt for jobben". Det gikk slik: 1. Jeg tilbakeviste 2. De begynte en purresaksgang 3. De begynte en inkassosaksgang 4. De kastet saken i fra seg til en slik inkassoinndriver 5. De begynte å legge på "morro-renter" og gebyrer for sin inkassoinndrivelse 6. De truet med Forliksrådet 7. De la inn sak til Forliksrådet, og jeg var rimelig klar for det, fordi det skal være en nøytral part Saken bunnet i at de hadde glemt å føre inn i fakturaen "når arbeidet var utført". Og dette poenget forsøkte jeg helt i starten ikke å gi i fra meg direkte, men lot dem få forsøke å "lære seg" spillet. Så i et av leddene så konfererte de med revisor, men svaret ruget de på lenge, og jeg fikk ikke se denne prosessen før han inkassoinndriveren begynte å sende meg brev. Hadde de svart på brevet mitt ordentlig istedetfor å fortsette å purre og videre drive med inkasso, så hadde vi kommet til en løsning. Jeg var litt "pissed-off", men holdt saklig tone, siden jeg faktisk skyldte dem penger. Ellers bør man jo holde saklig tone uansett da. "pissed-off" siden de drev og sendte disse purringene istedetfor å svare meg ordentlig på spørsmålet om de fremdeles hadde krav på pengene. Enden på "fisa" var at jeg gjorde opp for meg, men lot dem få svette med regningen for inkassoen selv. Saken kom aldri til forliksrådet. Jeg sendte bare et nytt brev til dem, og sa at jeg krever å få en faktura som sier NÅR arbeidet ble utført. På toppen av dette så tror jeg de fikk en Forliksrådsregning på kr 840,- elns. for å ha initiert en Forliksrådsinnledningsrunde. Jeg fikk nemlig vite ganske tidlig, at jeg i praksis hadde fått "kjøpe meg" en ganske lang og fin betalingsutsettelse, siden fakturaen var mangelfull. Også la jeg på litt ekstra fraser som egentlig ikke angår meg, men forsøkte å tirre dem litt. Om at de undrar seg momsplikten (i praksis en grov utsettelse av momsplikten), som er et ganske alvorlig tema. En faktura skal sendes rimelig raskt etter at et oppdrag er gjennomført. Men, det ville vært skatteetaten som måtte refset dem for det. Og jeg meldte det aldri inn til skatteetaten. Kanskje de var litt nervøse, for at jeg hadde tilegnet meg for mye kunnskap. Jeg spurte om råd til noen som visste et og annet, og fikk vite at beløpet kunne jeg ikke vri meg unna, annet enn om det hadde vært trenert i 3 år fra arbeidet ble utført / varen ble solgt meg. Så de måtte ty til Forliksrådet. Forresten en Forliksrådssak er offentlig så sant det ikke er spesielle grunner for noe annet. Jeg tror jeg lærte dem et og annet om hvordan man både oppfører seg for ikke å irritere noen urettmessig. At de skal respektere spørsmål om kravet er gyldig. At de heller skal imøtekomme folk istedetfor å drive hissig lovrytteri som kanskje ikke leder fram likevel. Og at Forliksrådet er både offentlig og en nøytral part, hvor utfallet er uvisst. Jeg tror jeg både lærte deres Refisor noe og dere Inkassoinndriver en lekse. Endret 19. august 2014 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå