gspr Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Greit nok at mange av oss river håret ut over brukere som skriver med orddeling, men at forumets norske oversettelse bruker orddeling, er ikke akseptabelt. Et såpass viktig forum som hardware.no-forumet kan IKKE ha overskrifter som "Forum statistikk"! Fiks! *grin* Lenke til kommentar
skrekk Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Helt enig. Det står også forum meny og forum kategorier i menyen til venstre, mens det er skrevet prisguide, domenesøk og nyhetsbrev riktig i menyen til høyre f.eks. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Må bare si meg enig, selv om "problemet" ikke akkurat er overhengende stort her. Av en eller annen merkelig grunn ser det ut som den yngre garde(?) sliter litt med slike ting? Hvorfor? Lenke til kommentar
gspr Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 Latskap. Men la oss ikke gjøre dette til en diskusjon om orddeling (til sånt har vi tråden "Klagemuren - ergring over grammatiske skrivefeil"). Noe må i hvertfall gjøres. Det er uhørt at selve forumet bruker orddeling. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Fikset. Bare gje beskjed om de finn fleire slike alvorlige grammatiske feil når det gjeld forumet (men finn ikkje på å kritiser brukarar sin grammatikk). Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Av en eller annen merkelig grunn ser det ut som den yngre garde(?) sliter litt med slike ting? Hvorfor? Yngre mennesker har kanskje engelsk litt mer "i blodet" og føler det derfor mer naturlig med langt flere orddelinger. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Av en eller annen merkelig grunn ser det ut som den yngre garde(?) sliter litt med slike ting? Hvorfor? Jeg kan forklare: Det er fordi vi ikke lærer å skrive på skolen lenger. Er du ferdig på ungdomskolen er du utlært. På vidergående er det KUN analyse av romaner og sånt totalt unødvendig dritt, så hvis ikke du har lært deg det innen videregående, så lærer du det aldri. Beklager... :grine: Lenke til kommentar
Vice Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Av en eller annen merkelig grunn ser det ut som den yngre garde(?) sliter litt med slike ting? Hvorfor? Jeg kan forklare: Det er fordi vi ikke lærer å skrive på skolen lenger. Er du ferdig på ungdomskolen er du utlært. På vidergående er det KUN analyse av romaner og sånt totalt unødvendig dritt, så hvis ikke du har lært deg det innen videregående, så lærer du det aldri. Beklager... :grine: Kan ikke huske det var noe annerledes på VGS for 10 år siden heller da?? Men det er jo ganske trist dersom man ikke har klart å plukke opp grunnlaget i det norske språk innen man er ferdig med ungdomsskolen. De fleste har jo allerede begynt på minst 2 andre språk innen de er ferdige på dette trinnet. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 De fleste har jo allerede begynt på minst 2 andre språk innen de er ferdige på dette trinnet. Det hadde Anders en fin forklaring på... Er det noen andre enn meg som synes at enkelte ord blir helt uoversiktlig/tunge å lese når det ikke er mellomrom mellom? Det gjelder selvsagt kun lange ord med mange konsonanter (altså, jeg har ikke problemer med å lese, men engelsk er liksom litt lettere). Grunnen til at det er orddelingsfeil i forumet er fordi det er oversatt fra engelsk, og når det står Forum statistics, så er det lett å ta en direkte oversettelse. Spesielt siden "Forum" ikke trenger å endres, så derfor endres kun statistics. Lenke til kommentar
PT Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 De fleste har jo allerede begynt på minst 2 andre språk innen de er ferdige på dette trinnet. Grunnen til at det er orddelingsfeil i forumet er fordi det er oversatt fra engelsk, og når det står Forum statistics, så er det lett å ta en direkte oversettelse. Spesielt siden "Forum" ikke trenger å endres, så derfor endres kun statistics. Dessuten så er det vanskelig å vite hvor det man oversetter blir brukt. Det gjelder ikke så mye for orddelinger, men på mye annet er det slik. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Jeg vil påstå at hovedgrunnen til at det er så mange (unge) med skrivefeil er at de ikke har lest nok. Og da mener jeg ikke tegneserier, websider (forum..) og frokostblandingsboksbaksider. Men BØKER! Må all underholdning være multimedia? Film er jo moro i og for seg, men det er på en måte som forhåndstygga mat som det bare er å svelge ukritisk unna. Lærer ikke akkurat rettskrivning heller. Går det ikke lenger an å finne seg en god bok, en god stol, noe godt å knaske på og noe godt å drikke, og bare la fantasien jobbe litt for en gangs skyld? Det har utrolig mye å si for lese- og skriveferdigheten. Lenke til kommentar
RolloThomasi Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 (endret) Jeg må se meg enig med Anders Sleipland. Det er helt klart at engelsk har blitt en enda større del av hverdagen. - Merker det selv. Og som Atrax sier at flertallet ikke leser så mye bøker lenger. (Dette utsagnet gjelder vel kun om han snakker om bøker på norsk) Man kan skylde på globalisering, eller klage over ungdommen nå til dags, men ser man objektivt på det, er det kun snakk om det norske språks naturlige utvikling pga impulser fra over landegrensene. (Spør du meg) Eller i hvertfall feil som forårsakes av dette. Men vi har jo kommet oss ifra gammel-norsk til hit vi er i dag, så hvem vet hva som er lov å skrive om 5-10 år. Edit: Og der du ser dårlig rettskrivning, Atrax, ser jeg hovedgrunnen til de gode engelsk-kunnskapene vi har i Norge i dag. :-) Endret 27. oktober 2003 av RolloThomasi Lenke til kommentar
EC Skrevet 27. oktober 2003 Del Skrevet 27. oktober 2003 Og der setter vi en stopper for diskusjonen rundt ungdom og deres grammatikalske evner. Hold dere til tema, folkens! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå