Gå til innhold

Generell Studiekompetanse

GeneralZod

Anbefalte innlegg

Jeg lagde en tråd om dette for ett par uker siden og har Vært i kontakt med forskjellige rådgivere. Det jeg nå har kommet frem til, er at jeg må ta opp norsk, matte p1/p2,historie og naturfag for og få generell studiekompetanse. Rådgiver mente at jeg burde ta opp alle disse fagene over 2 semestere,hvor første semester er fra nå i august til november om jeg ikke husker feil. Og andre semester som starter i januar og er ferdig i april/mai. Jeg syntes det hørte voldsomt mye ut på kort tid med tanke på at jeg er i en 60% stilling hvor jeg jobber 8-4 mandag-onsdag. Det jeg nå har tenkt ville passe bedre for meg er og ta norsk/historie opp som privatist over nett,og naturfag/matte fra januar av med undervisning da jeg alltid har sliti med matte på skolen, og naturfag som er greit å få med seg i en undervisning da det er en del praktiske ting som er greit å få med seg. Så det jeg lurte på er om det er noen her som har erfaringer med å ta fag som privatist og som vet hvor krevende disse to fagene er uten undervisning? Kan godt legge til at jeg er interessert i historie og fikk 4 i både norsk og samfunnsfag vg2.

Takker for svar! ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lagde en tråd om dette for ett par uker siden og har Vært i kontakt med forskjellige rådgivere. Det jeg nå har kommet frem til, er at jeg må ta opp norsk, matte p1/p2,historie og naturfag for og få generell studiekompetanse. Rådgiver mente at jeg burde ta opp alle disse fagene over 2 semestere,hvor første semester er fra nå i august til november om jeg ikke husker feil. Og andre semester som starter i januar og er ferdig i april/mai. Jeg syntes det hørte voldsomt mye ut på kort tid med tanke på at jeg er i en 60% stilling hvor jeg jobber 8-4 mandag-onsdag. Det jeg nå har tenkt ville passe bedre for meg er og ta norsk/historie opp som privatist over nett,og naturfag/matte fra januar av med undervisning da jeg alltid har sliti med matte på skolen, og naturfag som er greit å få med seg i en undervisning da det er en del praktiske ting som er greit å få med seg. Så det jeg lurte på er om det er noen her som har erfaringer med å ta fag som privatist og som vet hvor krevende disse to fagene er uten undervisning? Kan godt legge til at jeg er interessert i historie og fikk 4 i både norsk og samfunnsfag vg2.

Takker for svar!

Nå er det noen år siden jeg gjorde et forsøk på GS, men jeg hadde omtrent samme utgangspunkt som deg.

Historie går veldig greit, spesielt siden du er interessert i det fra før, da er det plankekjøring å lese gjennom noen få hundre sider. Norsk, og språk generelt kan være verre da det inneholder en god del litteratur og tolking av den som du må opp i i en muntlig eksamen, så de bør du ta med ekstratimer på kveldstid når det gjelder de tingene (jeg strøk noe inni helv*** på engelsk som privatist fordi jeg trodde jeg kunne overbevise sensor om at min mening var bedre enn den gjengse...).

Naturfag? Er jeg så gammel? Eller skal du ha samlingsfag for 1ste klasse vg(fysikk/kjemi)? Dette bør du ta lett hjemme, du får ikke utført eksperimenter i en klassesammenheng, men de er så enkle at du kan like godt gjøre de hjemme - og for min del så syns jeg det er artig også.

Om du sliter med matte vil jeg anbefale klassetimer med dette. Men; prøv å søk over nettet for å se om noen av de mange ressurser som fins gratis på internett kan hjelpe deg med slike ting. Matte er ikke enkelt å lære bort etter min erfaring, det går mest på hvilken måte det blir gjort på, og velger du kun klasserom så har du kun et valg(læreren du får utdelt).

Mine få betraktninger, lykke til på veien!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...