Gå til innhold

Første spill i C++

Anbefalte innlegg

Hei. Skal nå begynne med et C++ fag på skolen, og etter seks-syv uker med det grunnleggende har vi et prosjekt hvor vi skal lage et valgfritt spill. Jeg har aldri programmert i C++, men har jobbet en del med Java i tidligere semestre.

Det jeg lurer på er hva som ville vært et realistisk spill å utvikle? Altså er ikke ute noe spesifikt, men hvilke type spill som burde være oppnåelig etter i underkant av to måneder med basic C++.

Vi har sett litt på et 2D fighting game med lokal 2 player (altså en kontroller hver, eller spille på samme tastatur). Det skal ikke være noe mer komplisert enn at man har noen standard angrep som tar X antall liv og en health bar hver. Jeg er dog usikker på vanskelighetsgraden med å for eksempel implementere to spillere som samtidig kan utføre egne angrep (multi thread?).

Det er selvfølgelig de enkle veiene ut, som tetris, puslespill, snake osv, men ønsker i utgangspunktet å lage noe annet enn disse typiske standardprosjektene.

Noen tanker om dette? Forstår at dette selvfølgelig kommer mye an på hvor mye arbeid man legger i prosjektet, hvor raskt man kan sette seg inn i et språk osv, men setter pris på alt av tanker og idéer rundt dette.

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Allegro 2D er et C++ 2D spillbibliotek med en brukbar eventhandler. Jeg har ikke laget noe genialt i denne selv foruten en top down shoot em up som fortsatt er i prototypestadiet (men en fungerende prototype). Kildekoden ligger ute på github :

https://github.com/failheap/Scrapheap-Starships/tree/master/Windows%20MSVC10

Kanskje du får noen ideer ved å se igjennom kildekoden min :)

Et annet 2D spillbibliotek jeg har tittet litt på og som virker ok er angel2d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...