Gå til innhold

Legge nettverkskabel hjemme + to trådløsroutere

EirikO

Anbefalte innlegg

Jeg driver og fikser litt på nettet hjemme, men trenger noen råd.

Har nå klart å få to trådløsroutere til å sammarbeide, når begge står i kjelleren med nettvarkkabel mellom .

(Har satt samme SSID/passord ol., bruker vanlig kabel mellom to LAN-porter og har skrudd av dhcp på den ene routeren.)

Nå ønsker jeg å trekke kabel fra den hovedrouteren (som er koble til canal-digital-modemet), opp i stua og ha kontakt på veggen her. Til denne kontakten skal den andre routeren kobles.

altså:

CanalDigitial-model -> Router1 -> veggkontakt i kjeller -> kabel til stue -> veggkontakt stue -> Router 2.

Hvordan skal jeg koble disse to kontaktene? Har det noe å si så lenge jeg bruker samme farge-rekkefølge i begge ender?

Ønsker altså bytte ut en vanlig nettverksledning (som nå er 0.5m) med lang ledning med veggkontakt på hver ende og kort nettverkskabel fra disse til routerene.

Neste steg blir å gå fra router2 -> kontakt i stue -> kabel til 2.etg. > kontakt på kontor -> kabel til pc. Men denne tror jeg skal gå greit når første steg er på plass.

post-49433-0-18691800-1408351836_thumb.png

Endret av EirikO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eia-568b

Er mest vanlig brukt, så bruk den, ofte står det forklaring på selve pluggene du bruker i veggen.

Angående oppsett, kan du gjøre det enten på den måten sette opp en switch i kjelleren og koble det i veggkontaktene, så koble ruteren inn i switchen, eller sette ruteren nr 1 i bridge modus. Begge deler funger.

Velger du switch så deler du opp nettverket, men du har høyere sikkerhet.

Enkleste og lureste er å gå for Cat6 da slipper du å bytte nye kabler på under 30 meter hvis du senere skulle få behov for 10 gigabit, men Cat5e støtter maks 1 gigabit per kabel hvis du tror det holder for deg ganske lenge.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1: Hva snakker du om? Du er heeelt på jordet! Router 1 skal IKKE bridges! Og en switch har ikke noe med sikkerhet å gjøre....

TS: Du har det nesten helt korrekt... Men du kan ikke bruke samme kabel videre opp til 2. etasje...

Du må enten dra to kabler fra router 1, en til hvert punkt, eller kable videre fra router 2 fra et nytt punkt...

Hver enhet må ha en kabel, du kan ikke ha 2 stk på en kabel slik du har tegnet det inn....

Lenke til kommentar

TS: Du har det nesten helt korrekt... Men du kan ikke bruke samme kabel videre opp til 2. etasje...

Du må enten dra to kabler fra router 1, en til hvert punkt, eller kable videre fra router 2 fra et nytt punkt...

Hver enhet må ha en kabel, du kan ikke ha 2 stk på en kabel slik du har tegnet det inn....

Hmm.. Planen min var at dette ble det samme som å bruke switchen i router 2, men det går altså ikke?

La oss se bort fra 2. etg.. Kan jeg da ikke bruke kabel fra kjeller til router 2 i stue, så koble på 3 enheter med kabel til denne routeren?

Dette hadde i så fall blitt tilsvarende min plan... Kabel fra veggkontakt i stue til router (så den routeren gir ut trådløssignal og kan bruke sin switch), så kabel fra router 2 "inn" i veggkontakten, så i fast kabel til veggkontakten i 2.etg...

Lenke til kommentar

Tror du tok tråden min ute av sammenheng.

Hvor har jeg nevnt switch gir høyere sikkerhet?

Det jeg mener hvis det var utklart, er hvis man deler opp nettverket, ved å ha router funksjon på begge ruterene så gir det bedre sikkerhet fordi, da er både NAT og routing på. Men uansett er det viktig å oppdatere firmware ofte, siden det også kan være en sikkerhetrisiko. Når man bruker bridge så funger routeren som en ren access point.

Lenke til kommentar

Velger du switch så deler du opp nettverket, men du har høyere sikkerhet.

Hvor kommer sikkerheten inn mener du?

ved å ha router funksjon på begge ruterene så gir det bedre sikkerhet fordi, da er både NAT og routing på

Da har man dobbel NATing og 2 separate nettverk som ikke er routet... Akkurat det man ikke vil i et vanlig hjemmenettverk...

Når man bruker bridge så funger routeren som en ren access point.

Bridge er noe helt annet og har ingenting med AP å gjøre, på den måten...

Hmm.. Planen min var at dette ble det samme som å bruke switchen i router 2, men det går altså ikke?

Jo, men du kan ikke seriekoble en nettverkskabel.. Du kan ikke kjøre den inn i veggen igjen og sende signalet videre opp på loftet... Du må bruke 1 kabel til hvert punkt...

Så du kan som jeg sa, enten dra 2 kabler fra router 1 - en kabel til router 2 og en kabel opp til loftet, eller dra ny kabel fra router 2 opp til loftet.. Du kan som sagt ikke fortsette på den kabelen som går til router 2...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, men du kan ikke seriekoble en nettverkskabel.. Du kan ikke kjøre den inn i veggen igjen og sende signalet videre opp på loftet... Du må bruke 1 kabel til hvert punkt...

Så du kan som jeg sa, enten dra 2 kabler fra router 1 - en kabel til router 2 og en kabel opp til loftet, eller dra ny kabel fra router 2 opp til loftet.. Du kan som sagt ikke fortsette på den kabelen som går til router 2...

Men "ny kabel fra router 2" til loftet blir vel det samme som å ta kabelen fra routeren, inn i kotnakten i veggen og med kabel opp til loftet? Veggkontakten har jo to inn/utganger som er helt adskilt.. Om "ny kabel fra router 2" går via en veggkontakt eller bare rett i en pc må vel bli det samme?

Lenke til kommentar

Ja det stemmer...:p Hvis det er det du har sagt hele tida, så har jeg nok bare missforstått deg....:p

Men det beste er uansett å dra 2 kabler fra router 1, der en går til router 2 og den andre kabelen går rett opp på loftet... Da sparer du ett ledd som signalet må gå igjennom...

Men det funker sånn som du har beskrevet ja....

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for tips :)

Var du (ChrisCo) enig i koblingen eia-568b? (Eller har det ikke noe å si så lenge jeg bruker samme rekkefølge på begge kontaktene (kontakta i kjelleren og den i stua?)

Har også prøvd med vanlig patch-kabel, men hatt trøbbel med dårlig forbindelse i veggkontaktene. Vil da en installasjonskabel være bedre?

Lenke til kommentar

Ellers er jeg enig at direkte forbindelse er lurere, særlig ved oppgraderinger, om man senere vil ha 2 port veggkontakter f.eks seperat linje til ip telefoni. Selv ville jeg gått for den løsningen.

Hvis det er flat kabel du bruker er ikke de særlig å skryte av, siden lederne er tynnere og de sitter ikke noe særlig.

Beste er å bruke grå rund kabel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Var du (ChrisCo) enig i koblingen eia-568b? (Eller har det ikke noe å si så lenge jeg bruker samme rekkefølge på begge kontaktene (kontakta i kjelleren og den i stua?)

Har også prøvd med vanlig patch-kabel, men hatt trøbbel med dårlig forbindelse i veggkontaktene. Vil da en installasjonskabel være bedre?

Holder du deg til eia-568b over alt så er du trygg. På lengre strekk(over 5-6 meter) så vil rekkefølgen på fargene ha noe å si :)

Patchkabel og installasjonskabel er ment for hvert sitt bruk. Installasjonskabel er beregnet for nettopp det, og brukes i vegg til fastmontering av uttak. Lederene i installasjonskabel er hel, så den er noe stivere. Pinnene i veggboksen er laget for solid(hel) leder, så disse er laget for installasjonskabel. Patchekabel har ledere som er flertrådet, og dermed mer bøyelig og bevegelig. Pluggene man monterer på kabelen er laget for nettopp flertrådet ledere, og man vil kunne risikere dårlig resultat om man bruker patchekabel i veggbokser og installasjonskabel i plugger. :)

Lenke til kommentar

Ja, 568B er den standarden du skal følge... I bunn og grunn så er det nok ett fett så lenge de er koblet likt i begge ender, men det har med støy og skjerming å gjøre, så derfor har vi en standard å gå etter... Så følg den og gjør det riktig....

Det skal ikke spille noen stor rolle, men gå for en skjermet type (STP/FTP)... Er viktig at du får terminert lederne korrekt og skikkelig i kontaktene i veggboksen, eller så vil du få problemer... Hvis du er usikker på hvordan, så hør om noen kan gjøre det for deg, som har peil og verktøyet til å gjøre det..

Mener det er slik at kabelen må være krysset i veggen om den ikke skal gå gjennom switch eller ruter før den går i pcen.

Men muligens nye nettverkkort har mindre problemer med dette, en eldre kort.

Krysset kabel er 15 år siden... Det brukes ikke idag på utstyr nyere enn 10 år... Vet ikke om noen som i dag sitter på nettverksutstyr fra før 2005...

Lenke til kommentar

Jeg har selv kjøpt Nettverkskabel CAT 6 UTP på biltema og dustinhome

Og brukt: DELTACO CONNECTOR CAT6 STP RJ45 KEYSTONE TOOL-FREE samt å brukt skrutrekker flat for å feste kabelene, det har fungert veldig bra, eneste ulempe er at kabelene får et merke i installasjonen så det er kanskje ikke lurt å gjøre det flere ganger fordi det etterhvert kan redusere hastigheten, men uansett for nybegynner er det fint sted å starte, vil si selve installasjonen er enkel.

Problemet med installasjonskabel er ofte prisen og mulighetene hvis man ikke kjøper brukt rester, er ikke enkelt å få tak i noe billig:

KABEL TP FTP CAT.6 SKJERMET 100M RULL 100 m nettverkskabel på rull

KABEL TP FTP CAT.6 SKJERMET RULL HALOGENFRI 305M

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ok, jeg har kroneverktøy (fra ClasOhlson) og veggkontakter fra mpx.. Finnes sikkert bedre varianter av begge, men blir iallefall dårlig kontakt.

Har trua på at det kan være ledningen som er problemet. (Patch-ledning fra mpx)

Lenke til kommentar

Terminere de skikkelig... Kan jeg gjøre noe annet enn å dytte de ned i kontaktene med kroneverktøyet?? :hmm:

Har prøvd å rikke de litt opp og ned, dytte hardt med verktøyet, lirke litt osv osv. Kobler jeg til pc er det kontakt, så mister man kontakt, så er det kontakt, så lirker jeg litt og det blir kontakt osv osv

Lenke til kommentar

Høres mer ut som om det er dårlig kontakt i veggkontakten. Beveger du på ledningen er det sjeldent så mye bevegelser inni med kabelen at det bør gjøre store utslag.

Du kan forsøke å presse de lengre nedi med kroneverktøyet.

Men mest av alt har eg troen på at ny veggkontakt gjør susen.

Lenke til kommentar

Mente å lirke på hver leder der disse er presset ned med verktøyet. Kan se ut til at de er såpass tynne at de nesten ikke blir avisolert når de blir presset ned i kontakta...

Leste andre steder at dette var typisk med patch-kabler, men sikkert ulike erfaringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...