MrCusNT Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Hei. Vi har bestemt oss for å kjøpe en båt. Jeg vet at 10 knop er veldig sakte og vil derfor ha en 15 knop. Vi er 2 voksne og 2 barn. Den ene på 10 og Jeg på 14 og fyller 15 om akkurat 1 måned. Vi skal sikkert kjøre med en venn eller noen en gang og trenger derfor en 15 knop hvis ikke det er alt for lite. Verken faren min eller moren min vil kjøre hele tiden. Og moren min er ikke så veldig glad i vannet. Derfor kommer ikke hun til å bli med hele tiden. Derfor kommer jeg til spørsmålet. Er det greit å kjøre en 15 knop båt selv om jeg er ikke har lappen? Jeg skal ta den en gang, men ikke til å begynne med. Jeg vet mange regler på havet og jeg er veldig forsiktig. Kan jeg også bli tatt for å kjøre 5 knop raskere? Jeg er jo snart 16. Takk. Lenke til kommentar
Q.Q Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Hei. Vi har bestemt oss for å kjøpe en båt. Jeg vet at 10 knop er veldig sakte og vil derfor ha en 15 knop. Vi er 2 voksne og 2 barn. Den ene på 10 og Jeg på 14 og fyller 15 om akkurat 1 måned. Vi skal sikkert kjøre med en venn eller noen en gang og trenger derfor en 15 knop hvis ikke det er alt for lite. Verken faren min eller moren min vil kjøre hele tiden. Og moren min er ikke så veldig glad i vannet. Derfor kommer ikke hun til å bli med hele tiden. Derfor kommer jeg til spørsmålet. Er det greit å kjøre en 15 knop båt selv om jeg er ikke har lappen? Jeg skal ta den en gang, men ikke til å begynne med. Jeg vet mange regler på havet og jeg er veldig forsiktig. Kan jeg også bli tatt for å kjøre 5 knop raskere? Jeg er jo snart 16. Takk. Det er ikke store saken å bekymre seg om. De fleste gjør det. Du har sikkert fått med deg at de fleste ungdommer som ikke har båtførerbeviset kjører med en trimma 9.9hk(trimma til 15hk) på en 12-15 fot båt. Da går som regel båten maks 20-25 knop. 1 Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Ok, men når det gjelder 15 knop på en ca 14 ft lang trebåt med kanskje 9.9 hk med 5 folk på. Er det nok tror du til å få god fart? Lenke til kommentar
Q.Q Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Ok, men når det gjelder 15 knop på en ca 14 ft lang trebåt med kanskje 9.9 hk med 5 folk på. Er det nok tror du til å få god fart? Det er mye mulig båten ikke vil plane. Små båter reagerer veldig på vekta som er oppi, bare en person kan ha mye å si. Jeg hadde en gang en 14 fot med 15hk og den planet ikke med tre vokse oppi. 70- 85 kg alle mann. Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Ok, men når det gjelder 15 knop på en ca 14 ft lang trebåt med kanskje 9.9 hk med 5 folk på. Er det nok tror du til å få god fart? Det er mye mulig båten ikke vil plane. Små båter reagerer veldig på vekta som er oppi, bare en person kan ha mye å si. Jeg hadde en gang en 14 fot med 15hk og den planet ikke med tre vokse oppi. 70- 85 kg alle mann. Ok. Trur du det gjør noe hvis jeg finner en litt lettere båt som går 20 knop da? Den skal ha litt fart Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Hvis jeg er over 16 år kan jeg kjøre fortere da, uten båtførerbevis? Lenke til kommentar
Q.Q Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Det kan være en god ide å gjøre det ja, men er ikke sikkert det blir så mye lettere av den grunn. Er litt sånn 50/50 ved sånne småbåter, men du kan høre med eier f.eks eller spørre om dere kan ta en prøvetur med den. Ja det kan du. Da kan du ha 25hk. Er litt usikker på farten. Lenke til kommentar
MrCusNT Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Det kan være en god ide å gjøre det ja, men er ikke sikkert det blir så mye lettere av den grunn. Er litt sånn 50/50 ved sånne småbåter, men du kan høre med eier f.eks eller spørre om dere kan ta en prøvetur med den. Ja det kan du. Da kan du ha 25hk. Er litt usikker på farten. Ok. Takk Lenke til kommentar
pushypit Skrevet 3. oktober 2014 Del Skrevet 3. oktober 2014 når du er over 16år uten båtførerbevis kan du kjøre 25hk uten øvre grense for fart,med båt inntil 8meter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå