Thor. Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 (endret) Skal overhale min gamle bærbare, har gjort det før, demontert og rengjort for støv, byttet kjølepasta på cpu og gpu. Tenkte å kjøpe thermal pads men finner ingen som selger til privatpersone når jeg søker på prisguide. Så til noen praktiske spørsmål: Er det noen merker som utpeker seg som betydelig bedre enn andre? Hvilken tykkelse burde jeg gå for?pads? Kjølepasta vet jeg finnes i for eksempel keramisk materiale, er det tilsvarende når det kommer til pads? Dette er for minne til GPU. Endret 17. august 2014 av Thor. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 https://www.techbay.no/category.html/termisk-pasta-og-lim-2 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Herlig. Så var det å finne ut hvilken tykkelse som er best. Følger logikken fra cpu om at det skal være så tynt som mulig eller burde jeg gå for tykkere for å lage mer press mellom kopper og varmekilde? Lenke til kommentar
War Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Tynnere er best, men ofte er kjølere montert nøyaktig, så gpuen sitter bra og avstanden til minnet er lenger. Av og til må man bruke den tykkelsen som var da det ikke lar seg montere helt inntil. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Dette er små armer som går ut fra selve GPU blokka og over hver chip. Så det er litt fleksibilitet. Men jeg tar og sjekker tykkelsen og bestiller samme så passer det ihvertfall. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Padsa fra Techbay er ganske stive i forhold til en del andre jeg har vært borti. Så du kan ikke ha de alt for tykke. Lenke til kommentar
papusan Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Ikke ha på for tykke thermal pads på minnebrikkene og wrm til grafikkortet på en Laptop. Da det er et lavt press fra kjøleblokken på en bærbar pc så risikerer du att kjøleblokken ikke klarer og få god nok kontakt med gpu kjernen. Det kan være lurt og kjøpe 0.5mm pads som du kan bygge på tykkelsen hvis du må. Digital impuls selger noen pads: http://www.digitalimpuls.no/PC-komponenter/Kjølere/Vifter/Kjølepasta/Lim.aspx Endret 19. august 2014 av papusan Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Det går ikke ann å måle tykkelsen (avstand opp til blokk) 100% nøyaktig, fabrikere "pads" av kobber og lime dem på med termisk ledende lim ? Burde være mye bedre, men sikkert litt knot å få til .. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 Kommer skyvelæret til skal jeg alltids klare å måle avstanden mens det er montert, men da må jeg låne et som er mindre enn det jeg har liggende. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Du kan også bruke samme teknikk de bruker for å måle squish på sylindre i motorer. Legge en form for kitt i mellom, skru til, skru av igjen og måle tykkelsen på det sammenpressede kittet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå