Acey Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Hei, Jeg trenger en bil nr. 2 til jobbkjøring og levering i Barnehage. Det blir max 20km om dagen, så er ikke mange kilometerne det er snakk om. Da jeg er litt lang og bakovervendte barnestoler er store, så tenkte jeg meg en bil som har et brukbart baksete. Driftssikkerhet er viktig, mye viktigere enn design og komfort siden avstandene er såpass korte. Har prøvekjørt en 07 modell Mitsubishi Colt 1,3. Ikke veldig gode seter, og "grøtete" gearkasse, men en genial løsning med bakseter som kan skyves frem og tilbake, slåes ned - eller taes helt ut. Liker også utseendet på den samt plassen i kupeen. Noen andre forslag? Bør ikke koste mer enn 70.000. Noen meninger for eller imot Colt`en? Fant ikke så mange erfaringer på den. Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Ford Focus C-Max, flerbruksbil som ser stor ut men er egentlig ganske liten med god plass. Kjedelig å se på men praktisk... Eksempel. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50576859&searchclickthrough=true Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 elbil må jo være midt i blinken når du skal kjøre så lite 2 Lenke til kommentar
Acey Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 elbil må jo være midt i blinken når du skal kjøre så lite Har tenkt på elbil, men blir for dyrt. Sparer ikke mye i drivstoff pga den korte kjøringen, og ingen bomringer på strekningen. Har heller ikke mulighet til å lade på parkeringsplass. Bilen vil forresten helt sikkert bli brukt på lengre strekk og, men den daglige kjøringen er på korte distanser. Ønsker helst en småbil! Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Eldre Toyota, Honda og Mazda kommer best ut på driftsikre biler. Kjør gjerne en NAF-test så slipper du og selger ubehagelige overraskelser. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Ingenting slår Berlingo som billig barnehagefrakter. Barnevogner går rett inni bak på tvers uten å slå sammen! Skyvedører = ingen bulking 1.4 bensin er en perfekt småkjøremotor som blir fort varm om vinteren 3 hele stoler bak http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=50859823&searchclickthrough=true Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Drifsikkerhet er viktig og da er ikke berlingo aktuelt. Er nå min mening. Kjøp en Toyota Yaris 2000mod pluss. Samme opplegg rundt baksetene og mer driftsikkert enn en Colt. 2 Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Kjøp en 97 chrysler voyager. Gode å kjøre å mekanisk er de som et sveitsisk presisjonsurverk. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Skal innrømme at Berlingoer har sine nykker. Bakstilling, sentrallås og elektrisk... Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Men sammenlignet med en Voyager snakker vi om presisjonsverk. Voyager er i Megane-ligaen. Off topic: Vet om en som hadde både en Megane og en sånn 90 talls Voyager. Han hadde problemer han. Fytt i grisen. Neste bil ble en Avensis.... 2 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Har kjørt Colten i flere år og kjenner ikke igjen begrepet "grøtete" på girkassen. Kanskje du prøvde et uheldig eksemplar? Etter min mening er automatkassen grusom, men manuell-kassen fungerer utmerket. Både 1,1 og 1,3 liter bensinmotorene trenger turtall for å yte. Flott skrudde biler som jeg tror kan gå virkelig langt. De har registerkjede - så slipper du å tenke på det. Motoren er ikke supergjerrig på bensin, men det betyr etter min mening i det store og hele ikke så mye. En lignende bil er Honda Jazz, men den er en god del dyrere. Ole 1 Lenke til kommentar
Acey Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 Har kjørt Colten i flere år og kjenner ikke igjen begrepet "grøtete" på girkassen. Kanskje du prøvde et uheldig eksemplar? Etter min mening er automatkassen grusom, men manuell-kassen fungerer utmerket. Både 1,1 og 1,3 liter bensinmotorene trenger turtall for å yte. Flott skrudde biler som jeg tror kan gå virkelig langt. De har registerkjede - så slipper du å tenke på det. Motoren er ikke supergjerrig på bensin, men det betyr etter min mening i det store og hele ikke så mye. En lignende bil er Honda Jazz, men den er en god del dyrere. Ole Tusen takk for svar! Ikke minst kjekt med førstehåndskunnskap. Det med girkassen er nok en vanesak. Kjørte en 95 modell Colt tidligere som var helt lik på kassen, så den skal nok være sånn. Ikke noe problem. Godt å høre at Colt`en er driftssikker. Har du hatt noen spesielle problemer, eller hørt om ting som bør sjekkes ekstra nøye? Den jeg prøvde hadde jeg et par bekymringer om. Det ene var at viskeren ikke virket på intervall, kun full fart. Selger hadde fått beskjed av verksted om at viskermotor måtte byttes. Det virker rart for meg, må vel være bryter eller rele.. men sikkert ikke noen stor sak. Det andre var at rattet ikke helt sentrerte seg selv, iallefall ikke i lav fart. Men, jeg leste på nettet at disse bilene har elektronisk styring som gjør at selvopprettingen er litt tregere enn ellers. Så vet ikke om dette er noen mangel. Morsomt at du nevnte Jazz, den står også på listen min. Men den er som du sier noe dyrere. Jeg har forresten mulighet til å gå over 70.000 også, dersom jeg føler at jeg får mer for pengene. Men er det verdt det for en barnehagefrakter? Setter pris på alle innspill (Selv om 97 Voyager er et stykke unna det jeg hadde tenkt meg) Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Høydejusteringen på frontlyktene er styrt med bryter til fra førerplass. Denne mekanismen fungerer ikke veldig bra, så det er ikke uvanlig at EU-kontrollen gir feil på dette, men rejustering koster ikke mange kronene. Ladespenningen er forholdsvis høy, rundt 14,3V på mitt eksemplar, noe som gir flott vinterstart, fulladet batteri og - dessverre - et visst forbruk av pærer (etter min erfaring et typisk japansk fenomen). Longlife pærer reduserer forbruket. Jeg synes ikke dette er et stort problem. Pærene er rimelige og meget lette å skifte. Samtlige! Jeg kjøpte bilen til kona, men den er såpass morsom på småkjøring at det er ikke alltid hun får "låne" den . Bilen vår er nå syv år gammel og har ikke noe karosserirust, men noe avflakket lakk på detaljer i understellet (bærearmer og andre meget solide deler) - altså ikke av betydning. Jeg regner med skifte av bremseklosser, skiver og eksosanlegg nå nærmere 90 000. Ellers intet å bemerke. Fyll bensin, skift olje og tut og kjør. Ingen uventede utgifter på vår. --- Jeg er enig det med styringen. Bilen bør helst kjøres med to hender. Styringen er assistert av en elektromotor og er som du sier litt treg å starte en sving på. --- Det er fint om du finner et eksemplar med parkeringssensorer. Det kreves litt øvelse å skjønne størrelsen på den Motor- og kupevarmer er også et pluss hvis du har tilgang på strøm. Dette kan du selvsagt installere selv senere. Vi fikk vindusvisker med regnsensor på vår. Føles ikke veldig viktig. ¨¨¨¨ Si fra hvis jeg kan bidra mer! Ole Endret 19. august 2014 av Ole3 Lenke til kommentar
Acey Skrevet 19. august 2014 Forfatter Del Skrevet 19. august 2014 Hei, Takk igjen! Høres ut som en solid bil! Lurer på å gå for den jeg prøvekjørte. 1,3 bensin, 06 mod, 80.000km. Får den antakeligvis for rett under 50k. Frister litt for å gå for en "Insport" utgave i stedet, men da må jeg iallefall opp 20k i pris. De har jo alufelger, sotet glass og penere seter, men vet ikke om det er andre forskjeller av betydning.. vet du noe om det? Tar du oljeskift, filter, etc. selv? Er det kurant? Jeg tenkte å gjøre sånt selv siden bilen er såpass gammel. Skal jo normalt være enkelt, men på min gamle bil var det et mareritt å komme til oljefilteret.. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 Hyundai Accent da? Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 19. august 2014 Del Skrevet 19. august 2014 (endret) Frister litt for å gå for en "Insport" utgave i stedet, men da må jeg iallefall opp 20k i pris. De har jo alufelger, sotet glass og penere seter, men vet ikke om det er andre forskjeller av betydning.. vet du noe om det? Jeg mener insport er en utstyrspakke og at du kan få alt eller deler som tilvalg på den bilen du kjøper. Jeg ville heller sett på hvilket tilvalgsutstyr som du VIL ha og handlet etter det. Jeg lurer på om Colten leveres standard uten antispinn/antiskrens, noe jeg hadde satt på VIL HA listen - likeså AC. Rygge/parkeringssensor ville jeg også satt ganske høyt opp, . Og som nevnt motor/kupevarmer hvis du har tilgang på strøm. Det blir lett en del fukt i en såpass liten kupe om vinteren som er greit å få blåst ut. Hengerfeste gir mulighet for sykkeltransport osv Hvis du vil ha en barnehage Racer så finnes det en 1,5l med 150hk ... --- Oljeskift/filterskifte er enkelt. Du har grei bakkeklaring og filteret ligger lett tilgjengelig. Bilen er i det hele veldig ryddig bygget opp med ok klaring de kritiske stedene så langt jeg har sett. Ole Endret 20. august 2014 av Ole3 Lenke til kommentar
Acey Skrevet 20. oktober 2014 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2014 Hei, Tenkte bare å avslutte denne tråden. Det tok sin tid, men fant nettopp en fin 2008mod Colt Insport 1,3 bensin som jeg slo til på. Veldig kjekk barnehagefrakter! Det er 16" felger på insport`en, noe som medfører en god del støy.. men litt må man lide for skjønnheten! Har nettopp fått bilen, men enn så lenge er jeg veldig fornøyd. Måtte ut med 70k for den. 1 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 20. oktober 2014 Del Skrevet 20. oktober 2014 (endret) GRATULERER! Glad for at du tar deg bryet med å si hvordan det ble. Har du en finn-kode eller noe så vi kan få se skapelsen? Ta kontakt hvis det er noe du tror jeg kan bistå med! Ole Endret 20. oktober 2014 av Ole3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå