Lauenstein Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Jeg er på søk etter mitt første stativ og har derfor ingen kunnskap om hva som gjør ett godt stativ godt. Jeg tar bilder med ett omd m10.. Har sett på ett Velbon stativ: http://www.clasohlson.com/no/Kamerastativ,-Velbon-DF-60-F/38-3333 Ønsker i grunn å ikke bruke mer enn nødvendig så ett budsjett på 500-1000kr kanskje. Hjelp? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Velbon er et velkjent merke som brukes av mange proffe fotografer. Fordelen med dyrere og tyngre stativer er først og fremst kvalitet, stabilitet og finesser. Dette er kjekt å ha når du slipper å drasse på det for mye. De mindre stativene har bedre portabilitet. De er som regel ganske enkle å slå opp og ned (skruledd-systemet på enkelte velbon er genialt og kjapt), har god høydejustering og er stive nok på godt underlag, men er mer bekymringsverdig i sterk vind. Som regel holder det for det meste. Personlig liker jeg å kunne justere beina mer enn på det du har valgt ut hvis terrenget er ulendt, men det er en tradeoff mot stabilitet ellers. Uansett kan det være greit å tafse litt på flere modeller og finne ut hva du liker. Stikk gjerne innom noen butikker som har litt utvalg om du har mulighet og sjekk hva som virker bra. Endret 18. august 2014 av vidor Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Jeg ville nok ikke kjøpt et stativ med trianglet forsterkning på beinene, det for og kunne legge ut beinene mer så man kommer nærmere bakken hvis det er ønsket, velbon 600R er/var anbefalt som et godt budsjettstativ men tror det er vanskelig og finne i dag, er ikke sikker men 603R kan være etterkommeren til 600R. Lastevekten som stativer klarer er viktig og tenke på, enkelt fortalt så jo mer kameravekt du kan belaste stativet med jo sterkere/stødigere er stativet. Induro går for og være gode stativer som ikke er alt for dyre. Kjøper man et stativ bare for at det er billig og det er ustødig så er det ikke like gøy og bruke, da er det store muligheter for at det havner i skapet og samler støv. Endret 18. august 2014 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå