Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lokal tilkobling har ikke gyldig IP-konfigurasjon

Anbefalte innlegg

Hei, har flytta ut hjemmene i fra og bor nå i Stavanger der jeg leier en liten bolig!

Når jeg kobler pc'n min i ruteren som er i boligen min står det bare;

Uidentifisert nettverk | Tilgangstype: Ingen Internett-tilgang
Offentlig nettverk | Tilkoblinger: Lokal tilkobling

Har prøvd og feilsøke og da kommer Lokal tilkobling har ikke gyldig IP-konfigurasjon!

Ruteren er en Cisco E3200 fra Lyse!

Jeg kommer meg på nett via tråløst (kjøpte meg en USB greie fra netgear)
Men det tråløset er så forbanna treigt! Er det noen som kunne hjulpet meg! Har lest litt rundt, men finner ikke noe! Jeg oppdaterte nylig nettverkskorte mitt også!
Må også si at Internett kabelen gikk fra Cisco ruteren til en Moterola TV dekoter (Altibox) sånn at jeg fikk sette på TV, tok internett kabelen ut av Moterolaen og kobelt den til en ny ruter jeg kjøpte (netgear ruter) også fra den til PC og Moterolaen igjen! (TV og Altibox fungerer)

Sånn ser det ut når jeg går i CMD og kjører ipconfig, har også prøvd og kjøre iprelase og iprenew men dette funker heller ikke!

Her er også et bilde:

post-260979-0-26619800-1408302952_thumb.png

HJELP???!?!?! :ohmy:
Takker på forhånd!

C:\Users\Knut>ipconfig

Windows IP-konfigurasjon

Trådløst LAN-kort Trådløs nettverkstilkobling:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : lyse.net
IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2002:54ea:9136:0:88ce:6904:ac51:59a7
Midlertidig IPv6-adresse. . . . . : 2002:54ea:9136:0:2505:2681:b17b:ced5
Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::88ce:6904:ac51:59a7%25
IPv4-adresse. . . . . . . . . . . : 192.168.1.116
Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.255.0
Standard gateway . . . . . . . . .: fe80::5a6d:8fff:fe36:79b9%25
192.168.1.1

Ethernet-kort Lokal tilkobling 3:

Medietilstand . . . . . . . . . . : Medium frakoblet
Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks :

Ethernet-kort Lokal tilkobling:

Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::b50b:a8c6:91a6:9799%10
Automatisk IPv4-adressekonfig. . .: 169.254.151.153
Nettverksmaske . . . . . . . . . .: 255.255.0.0
Standard gateway . . . . . . . . .:

Tunnelkort isatap.{49049EDD-EF99-4AA1-963F-EDAF7F23A9C8}:

Tunnelkort Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

IPv6-adresse. . . . . . . . . . . : 2001:0:9d38:6ab8:3070:2319:ab15:6ec9
Koblingslokal IPv6-adresse. . . . : fe80::3070:2319:ab15:6ec9%11
Standard gateway . . . . . . . . .:

Tunnelkort isatap.{7BAFE0E9-C5D5-4972-B490-097B20D382BA}:

Tunnelkort isatap.lyse.net:

Tilkoblingsspesifikt DNS-suffiks : lyse.net

Endret av Kekdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det linklys på porten i svitsjen/datamaskinen? Har du testet med en annen kabel/datamaskin?

Nei har bare en maskin og det er mine stasjonære! kabelen er helt ny kjøpt når jeg flyttet opp siden jeg trengte et par meter ekstra!

Linklys som i at det lyser i portene ?

Ja det lyser grønt hvis det var det du mente!

Lenke til kommentar

prøv å tegn opp hvordan kablene er koblet, få med hjemmesentralen fra lyse også. (E3200 routeren er ikke fra lyse, denne har nok den du leier hos kjøpt på egenhånd)

Du kan ikke blande nettverkstrafikken mellom tv og internett, så om du skal ha begge deler kablet må du enten ha to nettverkskabler ned til deg, eller en litt mer avansert switch som støtter vlan konfigurasjon.

Lenke til kommentar

prøv å tegn opp hvordan kablene er koblet, få med hjemmesentralen fra lyse også. (E3200 routeren er ikke fra lyse, denne har nok den du leier hos kjøpt på egenhånd)

Du kan ikke blande nettverkstrafikken mellom tv og internett, så om du skal ha begge deler kablet må du enten ha to nettverkskabler ned til deg, eller en litt mer avansert switch som støtter vlan konfigurasjon.

Jeg har tenkt på dette, så det er vel det som kanskje er årsaken da, fordi når jeg flyttet inn var den nettverkskabelen jeg prøvde og få internett med i TV-boksen. Så da er det vel så enkelt som det? Har du en link til en avansert swiftch som støtter vlan ? (Det vil også hjelpe med noe som støtter vlan?)

Lenke til kommentar

Har laga en tegning over mitt oppsett her:

http://trrunde.no/altibox-vlan/

står hvilke bokser jeg har brukt, du vil trenge to switcher, en som står med hjemmesentral og en som står i din leilighet.

Så det holder ikke og kjøpe en switch og koble kabelen som kommer fra hjemmesentralen inn i switchen også kjøre 2 ledninger ut fra den igjen? en til TV og en til PC?

Lenke til kommentar

Har laga en tegning over mitt oppsett her:

http://trrunde.no/altibox-vlan/

står hvilke bokser jeg har brukt, du vil trenge to switcher, en som står med hjemmesentral og en som står i din leilighet.

Så det holder ikke og kjøpe en switch og koble kabelen som kommer fra hjemmesentralen inn i switchen også kjøre 2 ledninger ut fra den igjen? en til TV og en til PC?

Nei det funker veldig dårlig, du må holde tv og internett separert og det gjøres enten fysisk eller logisk. Skal du ha fysisk adskillelse av internett og tv så strekker du to kabler fra utleier og ned i din leilighet (1 som kommer fra tv-utgang på hjemmesentralen og 1 som kommer fra e3200 til utleier) eller så kan du skille det logisk med to switcher som støtter vlan, da bruker du bare en kabel mellom utleier og din leilighet, men har en switch i hver ende av kabelen som støtter vlan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...