Gå til innhold

Oppgradere gammel traver?

Anbefalte innlegg

God kveld!

Har vel i det siste innsett at det må til med en liten oppgradering her i huset, da 25fps i Sims 3 ikke holder helt mål. PCen består idag av ett Asus P5N-D, Intel Duo E8400@3Ghz, 3Gb Corsair Dominator og ett GeForce 9800GTX+. Det er vel ikke nødvendig å si at jeg ikke er så veldig kresen på frames og grafisk prestasjon siden jeg har brukt dette i seks hele år.

Planen nå var å oppgradere HK, CPU og minne. SSD har vært diskutert opp og ned i mente, men jeg har vel konkludert med at det ikke er en så nødvendig oppgradering slett ennå.

Jeg ser at MSI har ett rett rimelig HK, men ikke frister det mye med m-ATX og jeg kunne helst tenke meg noe fra Asus, men jeg er selvfølgelig ikke helt låst til dette om noen har bedre forslag.

Ellers er planen en i5-4670 og Corsair Vengeance 8GB. Jeg er klar over at veien ikke er lang opp til 4670k, men jeg har tidligere gått for klokkbare prosessorer og aldri tatt steget videre, og det hadde nok ikke skjedd noe nå heller.

Spørsmålet mitt her er altså om noen har ett godt tips til HK, og eventuelt andre innvendinger. Jeg lurer også på hvordan støynivået er på stock cooleren til i5.

I tillegg til lett gaming blir PCen brukt til litt musikk produksjon og opptak, så for mye støy er heller uønsket.

Hva budsjett angår, så kunne jeg gjerne tenke meg å havne på rundt 3.000-lappen.

Takker så meget på forhånd for alle tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet burde absolutt skiftes, men det får komme litt senere. Grunnen til at jeg bestemte meg for å oppgradere litt nå, er fordi to av minnebrikkene er defekt. Det er skrekkelig kjedelig og ikke kunne ha oppe en browser og Minecraft samtidig!

Jeg er heller ikke ute etter høy performance, og GPU klarer overraskende nok å håndtere medium settings i alle spill jeg har prøvd til nå.

Jeg har verken flere addonkort eller harddisker, men jeg har fått inntrykk av at det blir fryktelig knotete å montere på ett m-ATX, i tillegg til at man får litt høyere temperaturer? Jeg har, dog, aldri eid ett m-ATX så jeg kan ikke si at jeg personlig har noe imot det. Om dere mener at m-ATX er like så greit, så går jeg gjerne for det.

Burde jeg kjøpe en Noctua i samme slengen og hive stock cooler, altså? Er det noe å utsette på pastaen som følger med?

Lenke til kommentar

mATX blir ikke varmere, dette er ikke styrt av formfaktoren til hovedkortet. Generelle temperaturer i kabinettet er styrt av hvilket kabinett du har, og konfigurasjonen av kabinettvifter. Det er ikke spesielt vanskelig å bygge mATX (igjen - mer styrt av kabinettet enn hovedkortet). Pass på at kabinettet ditt støtter denne formfaktoren, hvis du velger å gå for det.

Hvis du bare har behov for 1 skjermkort og et par SSD/HDD vil jeg absolutt si at mATX er et fint valg.

Når jeg leser det du skriver så tenker jeg da:

- Asus B85M (-E eller -G) (Evt. Asrock, Gigabyte, MSI ... Betyr ikke så mye. mATX B85 kort er billige)

- i5 4670 eller 4690

- Billig og god kjøler, Cooler Master 212 Evo (Gitt at du har plass i kabinettet)

- 2*4 GB DDR3 (billige 1600mhz brikker)

Burde lande på rundt rett rundt 3K.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

[snipp snipp]

Når jeg leser det du skriver så tenker jeg da:

- Asus B85M (-E eller -G) (Evt. Asrock, Gigabyte, MSI ... Betyr ikke så mye. mATX B85 kort er billige)

- i5 4670 eller 4690

- Billig og god kjøler, Cooler Master 212 Evo (Gitt at du har plass i kabinettet)

- 2*4 GB DDR3 (billige 1600mhz brikker)

Burde lande på rundt rett rundt 3K.

Toppers!

En oppgradering fra snurredisk til SSD vil du virkelig merke.

Ja, det er det ingen tvil om, men spørsmålet er heller hvorvidt jeg trenger det. Om jeg må vente noen minutt ekstra under oppstart og rendring, så gjør ikke det meg så mye. Det sagt, så er spindeldiskene det neste som blir oppgradert! Endret av JohnnyRubber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...