Windoge Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Av en eller annen grunn var batteriet på min Mazda 6 så dødt i dag at bilen ikke ville starte. Litt snodig, ettersom jeg kjøpte nytt batteri i vinter. Uansett, går det greit å lade batteriet med en 12v ladestasjon slik det står i bilen? Har allerede koblet det til slik det stod i bilen, og det virker så langt uproblematisk. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Laderens svarte ledning skal til et jordingspunkt på bilen og ikke til batteriets negative pol. Jeg bruker alltid motorblokka. Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 (endret) Mener du å lade med en slik en mens batteriet er koblet til det elektriske i bilen? http://www.campingparkenshop.dk/images/camper/218352-p.jpg Det er null stress. Edit, og ja. Koble pluss pol (rød) direkte på batteri og minus pol (svart) til for eksempel chassis, eller motorblokk som nevnt over. Endret 17. august 2014 av Thor. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Laderens svarte ledning skal til et jordingspunkt på bilen og ikke til batteriets negative pol. Jeg bruker alltid motorblokka. Tar ikke batteriet lading hvis det står i batteriets negative pol? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Mener du å lade med en slik en mens batteriet er koblet til det elektriske i bilen? http://www.campingparkenshop.dk/images/camper/218352-p.jpg Det er null stress. Edit, og ja. Koble pluss pol (rød) direkte på batteri og minus pol (svart) til for eksempel chassis, eller motorblokk som nevnt over. Det er vel mer slik den står nå: Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Tar ikke batteriet lading hvis det står i batteriets negative pol? Joda, men det er for å beskytte bilens elektronikk. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Tar ikke batteriet lading hvis det står i batteriets negative pol? Joda, men det er for å beskytte bilens elektronikk. Kan du forklare dette vær så snill? Bilens gods og batteriets minuspol er koblet til hverandre og (minus overgangsmotstander) er nøyaktig det samme punktet elektrisk sett. 1 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Kan du forklare dette vær så snill? Overhode ikke, utover at det er Ctek's klare anbefaling at man ved lading enten tar ut batteriet av bilen for å lade det eller setter negativ til chassis/motorblokk. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Hvor lenge bør batteriet lades på 12v? Kan det være lurt å vente til den har ladet seg nok til at bilen starter, så heller ta den på langtur? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Kan du forklare dette vær så snill? Overhode ikke, utover at det er Ctek's klare anbefaling at man ved lading enten tar ut batteriet av bilen for å lade det eller setter negativ til chassis/motorblokk. Jeg har hørt det før, men jeg klarer ikke å se noen logisk grunn til dette. Alt er koblet til chassis på bilen, inkl minuspolen - så hvorfor skal det være så fyfy å koble noe til polen istedenfor chassis? Ser du logikkbristen? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Hvor lenge bør batteriet lades på 12v? Kan det være lurt å vente til den har ladet seg nok til at bilen starter, så heller ta den på langtur? Ladetid kommer an på batterikapasitet og mengden ampere laderen pumper inn i batteriet. Det beste er om du lar den lade 100%. Men må du ut på farta så ville jeg ventet til minimum 50% opplading. Husk at det kreves vesentlig mye mer batteri å starte en kald bil sammenlignet med en varm. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Hvor lenge bør batteriet lades på 12v? Kan det være lurt å vente til den har ladet seg nok til at bilen starter, så heller ta den på langtur? Ladetid kommer an på batterikapasitet og mengden ampere laderen pumper inn i batteriet. Det beste er om du lar den lade 100%. Men må du ut på farta så ville jeg ventet til minimum 50% opplading. Husk at det kreves vesentlig mye mer batteri å starte en kald bil sammenlignet med en varm. Jeg kjøpte som sagt nytt batteri til bilen i vinter. Er litt bekymret for at dynamoen er gåen, men kan det tenkes at batteriet er flatt fordi vi driver med mye "småkjøring"? Det vil si 1-2 km mellom hver gang vi starter bilen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 så hvorfor skal det være så fyfy å koble noe til polen istedenfor chassis? Det kan ha noe med mulig gassutvikling fra batteriet under lading. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 så hvorfor skal det være så fyfy å koble noe til polen istedenfor chassis? Det kan ha noe med mulig gassutvikling fra batteriet under lading. I så fall ville det stått at man skal koble seg til chassis langt borte fra polen og samtidig holde panseret åpent for lufting. Jeg antar du sikter til faren for gnistdannelse ved frakobling etter lengre tids lading. Uansett absolutt noe å være obs. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Ved til- og frakoblinger kan det dannes gnister. Disse gnistene vil man ha så langt unna batteriet som mulig! Det gjelder både ved lading, startkabler og når en kobler på annet utstyr på batteriet. Det siste man kobler til og det første man kobler fra skal kobles til/fra lengst unna batteriet. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Ved til- og frakoblinger kan det dannes gnister. Disse gnistene vil man ha så langt unna batteriet som mulig! Det gjelder både ved lading, startkabler og når en kobler på annet utstyr på batteriet. Det siste man kobler til og det første man kobler fra skal kobles til/fra lengst unna batteriet. Kan man ikke like gjerne bare dra ut strømmen før på -og avmontering? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 (endret) På og avmontering skal skje mens batteriladeren er frakoblet strømnettet, men det er ikke nok til at små gnister ikke kan oppstå. Endret 17. august 2014 av mobile999 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Er det enkelt å finne ut om batteriet tar lading av dynamoen? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 (endret) Er det enkelt å finne ut om batteriet tar lading av dynamoen? Ja. Mål spenninga på batteriet med motoren i gang. Er den 13,5 - 14,5V så lades batteriet. Er den 12,8 - 13,5V så lades det, men alt for dårlig. Er den under 12,8 så lades det ikke. Er den over 14,5V så er det fare for overlading. Noen biler med intelligent styring av ladinga kan ha over 14,5V uten at det er noe galt. Endret 17. august 2014 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Er det enkelt å finne ut om batteriet tar lading av dynamoen? Ja. Mål spenninga på batteriet med motoren i gang. Er den 13,5 - 14,5V så lades batteriet. Er den 12,8 - 13,5V så lades det, men alt for dårlig. Er den under 12,8 så lades det ikke. Er den over 14,5V så er det fare for overlading. Noen biler med intelligent styring av ladinga kan ha over 14,5V uten at det er noe galt. Thanks. Sparer meg ihvertfall de pengene på diagnose. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå