Gå til innhold

NTNU (INDØK)

Mr.P

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå VG3 og har tenkt til å fortsette med videre studier etter at jeg er ferdig på videregående (sommeren 2015). Jeg har tenkt litt på industriell økonomi og teknologiledelse på NTNU, og synes det kan se spennende ut.

Jeg lurer på om det er noen her som har noen erfaring fra indøk eller NTNU, og hva dere synes om å studere på NTNU, eller indøk. Jeg kan også være interessert i andre siv. ing. utdanninger på NTNU. I tillegg lurer jeg på hvordan en siviløkonomutdannelse på NHH er i forhold til indøk på NTNU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Indøk er generelt en god del mindre spisset innenfor teknologi enn en vanlig siv.ing. Hvor likt studiet er i forhold til det på NHH vil avhenge av hva du velger som hovedprofil de siste to årene (finans, prosjektledelse, HMS...), men det vil ikke bli noe mer enn en mellomting mellom vanlig siv.ing. og siviløkonom. Altså er man verken fugl eller fisk, men næringslivet ser ut til å like det godt og mange ender opp i lederstillinger etter noen års arbeidserfaring. Det er kanskje ikke så ideelt om man vil bli forsker, men jeg tror ikke det er så mange på indøk som har planer om det.

Lenke til kommentar

Indøk er generelt en god del mindre spisset innenfor teknologi enn en vanlig siv.ing. Hvor likt studiet er i forhold til det på NHH vil avhenge av hva du velger som hovedprofil de siste to årene (finans, prosjektledelse, HMS...), men det vil ikke bli noe mer enn en mellomting mellom vanlig siv.ing. og siviløkonom. Altså er man verken fugl eller fisk, men næringslivet ser ut til å like det godt og mange ender opp i lederstillinger etter noen års arbeidserfaring. Det er kanskje ikke så ideelt om man vil bli forsker, men jeg tror ikke det er så mange på indøk som har planer om det.

Jeg har egentlig ikke noe ønske om å bli forsker, men har lyst på en utdanning som er ettertraktet i arbeidsmarkedet og som gir gode muligheter for å få en grei og aktuell jobb. Jeg har også lyst på en jobb som kan gi meg litt utfordringer og gode karrièremuligheter er heller ikke noe minus. Tror du indøk kan bli for generelt og for lite spisset?

Lenke til kommentar

Høres ut som at det er midt i blinken for deg. Hvis du ønsker det selv kan du få en veldig spisset teknologisk profil på indøk også. Mange velger dog å gå litt bredere ut i de teknologiske fagene på slutten av utdanningen.

Den største fordelen ift. NHH er at du pga. solid matematisk sivingbakgrunn vil kunne overgå samtlige i Bergen på analytiske ferdigheter. Summa summarum vil indøkere oftest være mer attraktive enn NHHere til typiske konsulentjobber (og kanskje finans). Jeg tør imidlertid å påstå at indøk krever større arbeidsinnsats, men det burde ikke være noe problem om du klarer å komme inn :)

Ang. forskning kan det også nevnes at instituttet det beste i Norge på enkelte fagområder (spesielt operasjonsanalyse/optimering).

Endret av wmb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres ut som at det er midt i blinken for deg. Hvis du ønsker det selv kan du få en veldig spisset teknologisk profil på indøk også. Mange velger dog å gå litt bredere ut i de teknologiske fagene på slutten av utdanningen.

Den største fordelen ift. NHH er at du pga. solid matematisk sivingbakgrunn vil kunne overgå samtlige i Bergen på analytiske ferdigheter. Summa summarum vil indøkere oftest være mer attraktive enn NHHere til typiske konsulentjobber (og kanskje finans). Jeg tør imidlertid å påstå at indøk krever større arbeidsinnsats, men det burde ikke være noe problem om du klarer å komme inn :)

Er selvfølgelig ikke sikker på om jeg kommer inn enda, norskfaga i år blir avgjørende. Ser ut som kravet på førstegangsvitnemål går oppover hvert år O_o ! Hvordan tror du arbeidsmengden på indøk er i forhold til videregående? Jeg synes realfaga er greiest.

Har du gått på NTNU eller indøk?

Lenke til kommentar

Ja på begge.

I utgangspkt. er arbeidsmengden mye større enn på videregående (som for de fleste universitetsutdanninger), men det krever vel sin mann å få høyt nok karaktersnitt på videregående også ser jeg for meg.

Det er viktigst at du er god i realfag om du skal begynne på siving, så det er jo bra.

Lenke til kommentar

Jeg vil nesten påstå at arbeidsmengden på indøk er noe lavere enn de fleste andre siv.ing.-studier, men det er en kultur for å jobbe hardt som gjør at de likevel trolig ligger i toppen rent innsatsmessig. Det er ekstremt få på indøk som får direkte dårlige karakterer (under C i snitt). Arbeidsmengden er uansett mye høyere på Gløs enn på videregående skole, så man må ha interesse for faget. Dessuten er det krav om mildt sagt gode karakterer fra videregående for å komme inn på indøk rett etter videregående.

Det foregår helt klart en del interessant forskning ved IØT, så jeg skal ikke si noe på det. Jeg har likevel inntrykk av at de færreste fra indøk blir forskere, men det er sikkert betydelig mer penger i lederstillinger enn i akademia. Fullført indøk med minst C i snitt de første tre årene og minst B de siste to årene vil tilfredsstille de formelle kravene til å få jobb som stipendiat (som normalt leder til doktorgrad). Det er også mulig å ta doktorgraden ved IØT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...