Bjarnemann Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Hei! Hadde litt for mange skolebøker i sekken her forleden, hvilket resulterte i en knust skjerm på min kjære laptop. Glasset og touchen gikk åt skogen, men selve skjermen er uskadet. Fikk lett meg rundt til et verksted som tar reperasjoner på denne pcen, men de skulle ha USAKLIGE 3000 kr kun for å fikse glasset. I etterkant har jeg også oppdaget et annet, nesten verre problem: napper jeg ut laderen dør pcen på stedet. Ikke under noen forutsetninger kjører pcen på batteristrøm. Nevnte hendelse i sekken er eneste gangen jeg har skadet dataen, så jeg tenker jo at det er rimelig å anta at det har skjedd noe trøbbel i koblingen mellom batteri og pc. Skjermen skulle jeg antageligvis kunne klart å fikse selv, men å feilsøke en laptop som er sveiset sammen etter et problem jeg ikke er helt sikker på hvor sitter, og langt ifra hvordan jeg skal kunne fikse blir over min liga. Hva total kostnad for reperasjon vil komme på tør jeg ikke tenke på. Snabla dyrt blir det ihvertfall, og når pcen kosta 8000 ny så kan man jo spørre seg om ikke det er like greit å bare kjøpe en ny.. Men, er det noen her inne som kjenner til et billigere dataverksted (det må gjerne være uoffisielt) så kan kanskje det lette kostnadene litt. Jeg nekter å gå med på at glassbytte og litt feilsøking skal trenge å koste uhorvelig mange tusenlapper. Er det noen her inne som kjenner til pc-verksteder som ikke koster skjorta? Evt: er det noen her inne som er stødige på pc-rep? Jeg dekker selvfølgelig kostpris for deler, samt en fair sum for jobben. Hvis så er tilfelle, send meg gjerne en PM. Jeg er bosatt i Oslo-området. Jeg tror heller ikke jeg skal være så urimelig, hverken mtp sinne om pcen går helt åt skogen (dette blir dyrt uansett, og mye tyder jo på at jeg uansett like gjerne kan kjøpe en ny med en gang) eller betaling for nedlagt arbeid. (Jeg vet at det er regler for kjøp og salg på dette forumet, men jeg tar likevel en råsjans og håper at moderator lar dette stå, da spm om privat rep ikke er trådens hovedtema, kun et siste desperat forsøk på å redde lommeboka litt om det skulle vise seg at slike "billige" verksteder ikke finnes, eller om det skulle vise seg å bli balle dyrt likevel.) Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Sikkert greit å nevne modellnummeret på maskinen. Her er et eksempel på hvordan man går frem, husk å være forsiktig, siden det er lett å ødlegge plast rundt maskinen. Alternativt: FIRST PRICE PC Service skader det ikke å prøve å ta kontakt der, virker vertfall prisene er gode, men husk på man får ofte hva man betaler for, så du kan jo ende det tar 1 uke og de får ikke løst problemet like bra, jeg har ikke prøvd disse, selv så kan ikke si annet jeg fant de på internett, kan godt tenkes det er polakker eller folk fra spania eller afrika som jobber der. Endret 18. august 2014 av LMH1 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Vanligvis anbefaler jeg Dalens Elektronikkservice på slikt men jeg kan ikke se at de reparerer Sony. Men hvis du ringer de så kan de kanskje hjelpe deg. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Hvorfor mener du at 3k er usaklig? Arbeid koster penger og feilsøking tar tid. Ikke minst selve reparasjonen som skal gjøres. Det er ikke unormalt med en timespris på 500-700 kr og det tar fort en time å bytte glasset. I tillegg med det lovverket vi har i Norge så må og butikken/verkstedet sitte igjen med reklamasjonsansvaret i ettertid. Det kan og fort koste litt. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Ja, det er ikke det verste, vannskader i hovedkort er ofte det verste, ofte vil ikke repratørene reparere laptoper som er vannskadet fordi problemene kan dukke opp etter noen måneder igjen, da må man skru fra hverandre hver enkelt del, sørge for alt er 100% tørt og rustfritt før man kan bruke maskinen igjen. Generielt råd er å ha forsikring i de tilfellene man er uforsikrig eller trenger laptop på skole ofte. Siden reprasjoner er ofte tidskrevende, ofte hender det med enkelte modeller repratørene ikke har utstyr og det må bestilles ofte kan det ta 1-2 uker før heletatt maskinen kan bli reprarert, verstefall 2-4 måneder. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 24. august 2014 Forfatter Del Skrevet 24. august 2014 Takk for fine svar folkens Jeg skal sjekke ut anbefalingene for pc-rep. Greit, jeg kan godt omformulere meg litt mtp påstanden om at 3k for bytte av glass er usaklig. Prisen kan helt sikkert forsvares, jeg er også en varm tilhenger av systemet vårt med god lønn selv om man ikke er konsernsjef, og støtter i tillegg helhjertet opp om forbrukerrettighetene vi har (bla nevnte reklamasjon). Det jeg mente var at jeg synes at for meg som forbruker så synes jeg 3k er en usaklig høy pris for å bytte glasset (delene koster 800 kr på eBay) på skjermen. Usaklig, siden det utgjør omtrent halvparten av nypris på denne maskinen, usaklig fordi (her skyter jeg litt fra hofta, kan godt hende jeg tar feil) reparasjonen virker enkel (hadde det ikke vært for nevnte batteriproblem hadde jeg gjort det selv), og ikke minst fordi 3k er mye penger og mye potensiell øl! Lenke til kommentar
sogndal94 Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Har du høyrt med forsikringsselskapet ditt? ufattelig kva det dekkar. Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 25. august 2014 Forfatter Del Skrevet 25. august 2014 Har det. Innbo ung (DNB) dekker ikke uhell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå