Gå til innhold

Kjøp av 4K skjerm eller ikke

ArchW

Anbefalte innlegg

Hei,

Mine forrige skjermer (27 og 24) tok kvelden innen en måned av hverandre, og jeg trenger nå et nytt oppsett. Jeg er nettopp ferdig med utdannelsen min, og har flyttet/startet i en ny jobb. På grunn av flyttingen, er det derfor mange andre ting som må prioriteres ved første lønning, så jeg er ute etter noe som kan komplementere en senere oppgradering, og ikke bare slukke et midlertidig behov om å hoppe vekk fra en TV skjerm løsning.

Jeg programmerer/surfer ganske mye og setter pris på screen estate. Spiller også endel, men er sjeldent av det nyeste og råeste innen grafikk, og har til nå klart meg ganske bra med en I7 920 med et Nvidia 560 TI kort. Dog har planen lenge vært å oppgradere det meste innen de neste par månedene.

Har sett endel på http://www.hardware.no/artikler/asus-pb287q/160700, og den er absolutt noe som frister, men ser at jeg 'må' bruke DisplayPort, som også betyr at jeg må gå til innkjøp av et nytt GPU kort med mindre jeg kan nøye meg med 30 fps på DVI inntil videre. Vet ikke hvorvidt mitt nåværende grafikkort vil fungere i 4K oppløsning om man ser bort fra spilling.

Kunne kanskje kjøpt et nytt grafikkort nå, men det ville da enten blitt et midlertidig 'billig-kort', eller et middelklasse kort til 2-3k som planlegges å brukes i SLI. Tror nok jeg ville foretrukket å vente med innkjøp av nytt grafikk kort, selv om det betyr at jeg er låst til 30 fps pga HDMI/DVI.

Et annet alternativ er å kjøpe en god 27 tommer nå og komplementere med en sekundær skjerm senere. Bruker 2x27" (2560x1440) på jobb, og det føles som et ganske behagelig oppsett.

Hva tror dere? Setter veldig pris på erfaring fra andre som er/har vært i liknende situasjon og/eller har sett på denne skjermen. Forslag til grafikk kort er også av stor interesse. Jeg bruker PC'en ganske mye, og ser for meg en trippel skjermløsning som noe jeg etterhvert ønsker å oppnå, men det holder kanskje med 2 stykker ved 4K.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4k er særlig gøy med filmer og generielt bruk, videoredigering nok også gøy med 4k.

Men med windows 7 eller eldre må du regne med at skjermbildet ikke skalerer likebra siden påloggingsbildet ved oppstart støtter ikke 4k så dermed får du bare et lite bilde der.

Jeg prøvde Samsung 4k skjermen den er jo god, men tror jeg heller vurder Asus når prisene faller.

Med tanke på GTX 880 TI ville det vært lurt å vente med å kjøpe til september\oktober da jeg tror prisene vil falle noe, muligens også nye nvidia skjermkort er det lurt å vente.

Asus ROG Swift PG278Q er særlig den skjermen man bør velge om spilling er høyt prioritert.

Men vi snakker om ganske høy pris her.

Lenke til kommentar

Noen TI versjon blir det vel en stund til vi får se. (Ti -> Forbedret versjon med flere kjerner)

Men når GTX 880 kommer så vil det nok både yte greit, samt kunne gjøre noe med prisnivået.

Etter rykte-spesifikasjonene så er det nesten ventet at GTX 780/780Ti er bedre/like bra på høye oppløsninger, mens GTX 880 tar en god ledelse ved lave. 780-serien er kort laget for slikt, og det bør være et minste-krav. GTX 770 (egentlig GTX 680) har ikke noe å stille opp med her, og å koble de sammen i SLI vil ikke gjøre noe voldsom forskjell.

Prosessoren din vil nok ikke bli noe stort problem når vi snakker om 4K (ekstremt krevende for skjermkortet, og GTX 560Ti er nok bare å glemme), så fokuset er nok å få rask nok maskinvare.

Kort sagt: Kjøp et billig GTX 780 nå, eller vent på GTX 880 og se hvordan det yter, for deretter å kjøpe et GTX 780 som forhåpentligvis koster mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...