Aleksander_den_store Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Går det ann å ha nettverk med to datamaskiner bare ved hjelp av to nettverkskort og en nettverkskabel? Lenke til kommentar
tjoo.. Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 ja, viss kabelen er krysset Lenke til kommentar
Fury Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Ja, du trenger en spesiel kable for at det skal fungere; http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...32&GrpID=4&s=pl Lenke til kommentar
Aleksander_den_store Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 har 2 nettverkskabler på den ene står det: AMP systems cable ec verifie 1300 24 aws stranded unshielded cat. 5 200/21 116311 metre på den andre: type cm 24 awg 60*C (UL) EI88630 CSA LL81295 CMG ETI verified EIA/TIA-568A UTP CAT. 5 Evernew G0j251 er en av disse krysset? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Det som står på kablene har ingenting med om kabelen er krysset eller ikke. Bare hvilken type kabel, produsent osv. Hvis du holder de to pluggene side om side samme vei (ikke ende mot ende), med samme side opp, og alle fargene på lederene inni pluggene er likt plassert, så er kabelen IKKE krysset. Lenke til kommentar
Aleksander_den_store Skrevet 26. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2003 tror ikke jeg har noen kryssede, nei, men hva skjer viss jeg bruker en vanlig(ukrysset) nettverkskabel? Er det noen fordel med krysset kabel hvis jeg bruker en switch? Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Bruker du en vanlig nettverkskabel direkte mellom to PC'er, vil du normalt ikke få kontakt. Har du switch, så trenger du ikke krysset kabel. Da ordner switch'en alt når du kobler de to PC'ene til switch'en. Lenke til kommentar
ntfs Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 (endret) EIA/TIA 568A standarden er ikke en krysset kabel. Du må nok investere enn 50 lapp for å få ordne deg en krysset kabel. Grunnen til at du trenger krysset kabel er som følgende: Nettverkskortet har 8 ledere slik som nettverkskabelen. Noen har disse lederne har en spesiell funksjon. Noen skal ta imot signal og andre skal sende. Når du ikke krysser kabeln vil du sende signalene inn på en leder som egentlig skal sende på den andre pcen også. Derfor må du krysse lederne inne i kabelen slik at signalerne som blir sendt fra den ene datamaskinen havner i motakker leder på den andre. Endret 26. oktober 2003 av ntfs Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 tror ikke jeg har noen kryssede, nei, men hva skjer viss jeg bruker en vanlig(ukrysset) nettverkskabel? Prøv de du har, er du riktig heldig har du et så nytt nettkort at det krysser kabelen for deg når det finner ut at det er direket tilkoblet en annen maskin med en ukrysset kabel. Lenke til kommentar
huf Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 tror ikke jeg har noen kryssede, nei, men hva skjer viss jeg bruker en vanlig(ukrysset) nettverkskabel? Prøv de du har, er du riktig heldig har du et så nytt nettkort at det krysser kabelen for deg når det finner ut at det er direket tilkoblet en annen maskin med en ukrysset kabel. Er dette virkelig mulig? Har aldri hørt om en slik funksjon.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 Er dette virkelig mulig? Har aldri hørt om en slik funksjon.. Ja, det er mulig. Dette er vanlig på switcher og finnes også på nettkort. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 tror ikke jeg har noen kryssede, nei, men hva skjer viss jeg bruker en vanlig(ukrysset) nettverkskabel? Prøv de du har, er du riktig heldig har du et så nytt nettkort at det krysser kabelen for deg når det finner ut at det er direket tilkoblet en annen maskin med en ukrysset kabel. Er dette virkelig mulig? Har aldri hørt om en slik funksjon.. Switcher o.l. har jo slikt, så det burde ikke være noe problem for et nettverkskort heller.. Lenke til kommentar
ntfs Skrevet 26. oktober 2003 Del Skrevet 26. oktober 2003 (endret) Når du skal koble to nettverkskort opp mot hverandre MÅ du bruke krysset kabel, uansett. Dette på grunn av hvordan signaler sendes i kablene, noe som jeg forklarte på en tidligere post. At det funker med vanlig kabel på 'nye' nettverkskort har ikke jeg hørt noe om, men skal ikke avvise det. Dette gjelder da ikke switcher, huber og andre enheter på lag 2 i OSI modellen. Endret 26. oktober 2003 av ntfs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå