Bollekatt Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Hei. Har fått noen oppgaver i elektro som eg gjerne skulle hatt litt hjelp til. Oppgave 1: Er det mulig å bygge et elektrisk anlegg, eller deler av det, og kun erklære samsvar til forskrift (fel)? Oppgave 2: Et bolighus er opprinnelig forsynt med TT fordelingssystem (1-fase). Strømleverandøren bygger om til TN-C-S fordelingssystem. Inn til boligen blir det distribuert 1 fase + PEN. Hvordan skal eg vurdere installasjonen med hensyn på elsikkerhet før og etter ombyggingen av fordelingsnettet? Oppgave 3: Du har nettopp sluttført en jobb på et bilverksted. Som tilleggsoppdrag ber verkstedeier deg om å bytte en skadet kabel som er tilførsel til lysarmaturene inne i ett lakkeringsanlegg. Hvordan ville eg løst dette? Setter stor pris på alle svar! På forhånd, takk Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 (endret) Hva slags utdanning eller skole dreier dette seg om? Her var det da både "sofistikerte" og morsomme spøsmål som egentlig krever en god del mer innsikt enn "starten på VG2". Oppgave 1. Kravet om samsvarserklering følger jo av FEL så det er nærliggende å svare at når kravene i FEL er oppfyllt så kan man skrive samsvarserklæring. Men ... tja og jo .. Samsvarerklæringen skal jo bekrefte "samsvar" i forhold til hele regelverket mht produktnormer og eventuelt andre forskrifter som også måtte komme inn, for eksempel maskinforskriften. (Hvis det også er noen maskiner ute og går.) http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/5-sikre---for-standard-boligdokumentasjon/ Oppgave 2. Denne oppgaven kunne jo nesten vært formulert som: Redegjør for egenskapene til et TT fordelingssystem i forhold til et TN-C-S fordelingssystem. Hvis man blar litt i NEK'en så står det jo litt forskjellig om begge de to fordelingssystemene. Hvis det dreier seg om en moderne boliginstallasjon så skulle vel egentlig "det sikkerhetsmessige nivået" ikke bli så mye endret. For TT så har man vel symetrisk ca 130V mellom fase og jord, (likt med IT) mens for TN-C-S så har man ca 0V mellom nøytralleder og jord og ca 230V mellom faseleder og jord. Når det gjelder jordfeilstrøm så vil denne være mye større for TN enn for TT. (Men med kurssikringer med jordfeilvern, så har dette kanskje ikke all verdens å si.) I et TT fordelingssystem så kommer det vel ingen jordleder fra strømleverandøren, mens for et TN system så kommer det en kombinert PE og N leder. (PEN). Denne må så splittes i en N og en PE leder ved inntaket på det stedet der kan kobler til "lokal jord". Oppgave 3. Her må vil vel være over i noe problematikk mht Ex. (Eksplosjonsfarlig område.) Noen som har greie på dette? Det ville være interessant om det er noen flere som har utdypende kommentarer, og det skulle som nevnt ha vært interessant å vite hvilken skole det er som jobber med såpass vanskelige og interessante problemstillinger. Endret 17. august 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Bollekatt Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Hva slags utdanning eller skole dreier dette seg om? Her var det da både "sofistikerte" og morsomme spøsmål som egentlig krever en god del mer innsikt enn "starten på VG2". Oppgave 1. Kravet om samsvarserklering følger jo av FEL så det er nærliggende å svare at når kravene i FEL er oppfyllt så kan man skrive samsvarserklæring. Men ... tja og jo .. Samsvarerklæringen skal jo bekrefte "samsvar" i forhold til hele regelverket mht produktnormer og eventuelt andre forskrifter som også måtte komme inn, for eksempel maskinforskriften. (Hvis det også er noen maskiner ute og går.) http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/5-sikre---for-standard-boligdokumentasjon/ Oppgave 2. Denne oppgaven kunne jo nesten vært formulert som: Redegjør for egenskapene til et TT fordelingssystem i forhold til et TN-C-S fordelingssystem. Hvis man blar litt i NEK'en så står det jo litt forskjellig om begge de to fordelingssystemene. Hvis det dreier seg om en moderne boliginstallasjon så skulle vel egentlig "det sikkerhetsmessige nivået" ikke bli så mye endret. For TT så har man vel symetrisk ca 130V mellom fase og jord, (likt med IT) mens for TN-C-S så har man ca 0V mellom nøytralleder og jord og ca 230V mellom faseleder og jord. Når det gjelder jordfeilstrøm så vil denne være mye større for TN enn for TT. (Men med kurssikringer med jordfeilvern, så har dette kanskje ikke all verdens å si.) Oppgave 3. Her må vil vel være over i noe problematikk mht Ex. (Eksplosjonsfarlig område.) Noen som har greie på dette? Det ville være interessant om det er noen flere som har utdypende kommentarer, og det skulle som nevnt ha vært interessant å vite hvilken skole det er som jobber med såpass vanskelige og interessante problemstillinger. Dette er spørsmål som er relatert til fagprøve. Etter eg kikket litt på samsvarserkklæringa så tolket eg det slik at det ikke er mulig å bare erklære samsvar til FEL, men NEK derimot er fullt mulig. Angående oppgave 2 så har eg begynt å finne fordeler og ulemper med TT og TN-C-S. Finner ikke så mange fordeler med TT egentlig. Har du tips her så setter eg stor pris på det! Oppgave 3 tror eg vi tenker likt. Det første som slo meg var å lufte ut verkstedet for å fjerne alle mulige eksplosjonsfarlige gasser som kan oppstå ved lakkering. Må vell også brukes halogenfrie kabler med tanke på brannfare? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 Fagprøve .. Det forklarer jo litt. Spørsmålene er jo formulert slik at man må sitte "med den hele og fulle oversikt" for å kunne svare bra (ikke "rett") og det kan jo passe bra på en fagprøve. Ad 1. Er ikke helt enig i at det holder å henvise kun til FEL og/eller NEK. Samsvarserklæringen skal jo bekrefte at alle relevante sikkerhetskrav er oppfyllt. Hvis en intallasjon inneholder for eksempel en fastmontert varmepumpe så er jo dette formelt sett en "maskin". Her vil det være elektriker/intallatør sin oppgave å påse at all nødvendig dokumentasjon for "maskinen" er på plass før tilkobling. Alt elektrisk utstyr skal oppfylle kravene i "forkrift for elektrisk utstyr" (det som er fastmontert) og relevante produktnormer. En eventuell ny fordelingstavle skal oppfylle kravene i tavlenormen osv. Ad 2. Er dette en "stor ombygging" som i prinsipp krever tilpasning til NEK 400:2010 / NEK 400:2014 eller er det en "mindre ombygging" som kan skje etter gammelt regelverk? (Nye eller gamle sikkerhetskrav.) Vil tro at dette er en "interessant problemstilling". Ad 3. Har ikke egentlig greie på dette, men man må vel huske på at det drier seg om to typer risikovurdering 1. Risiko ved utførelse 2. Anleggsrisiko ved drift. Om man lufter godt så har man neppe oppfyllt kriterie 2. Her finnes det vel en egen EX norm som det sikkert står noen små krav i. https://www.trainor.no/tools/NormGuide.html Lenke til kommentar
Bollekatt Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Dette er bare en liten den av fagprøven da. Etter sånn som eg tolker oppgaven så er ikke de ute etter lange svar på denne delen. Så tenker å ikke gå inn på så altfor mange detaljer angående denne lille delen. Hadde også en samtale med lærer hvor vi ble enige om at å kun erklære samsvar til FEL ikke var bra nokk. Men kan det være slik at om det skal bygges et helt elektrisk anlegg så må man erklære samsvar til NEK, men deler av anlegg så holder det med FEL? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 17. august 2014 Del Skrevet 17. august 2014 (endret) Prinsippet er jo at FEL stiller de overordnede kravene, NEK 400 er en praktisk måte å oppfylle dem på, og NEK 400 henviser så til en lang rekke andre normer. I praksis så er det jo en "hel haug" med normer som skal oppfylles. Det ser allikevell ut til at "standard måte å uttrykke seg på" det er å henvise til forskriftens krav, dvs FEL. (I dette så ligger det i praksis at man oppfyller alle de aktuelle normkravene også.) Man kan kikke litt i den standarddokumentasjonen som DSB har utarbeidet. Se den nedlastbare komprimerte filen neders på websiden. Last ned og kikk på DSB sin "standard samsvarserklæring". http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Lavspenningsanlegg1/5-sikre---for-standard-boligdokumentasjon/ Hvis man bruker teksten i DSB sitt skjema, da bør det vel bli sånn noenlunde riktig. Endret 17. august 2014 av arne22 Lenke til kommentar
Nalenu Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 Heisann. Jeg jobber til vanlig i et anlegg der det produseres hydrokarboner og har litt innsikt i ATEX Har derfor innspill til deg Arne22 I oppgaven til TS står det at verkstedeier ber deg skifte ut kabel som er skadet, som forsyner et lysarmatur inne i et lakkeringsanlegg. Det finnes per definisjon ikke EX godkjente kabler, men du får dog kabler med hydrokarbon sperre. Det er det ikke behov for her siden det er lakk, men det kan hende at lakken kan selvantenne/eksplodere når det er fordelt og har en ideell sammensetning med luft. Derfor vill man eliminere tenn kilder. Når du skal bytte ut kabelen må du først se på hvilken skade kabelen har blitt påført, er det mekanisk ,kjemisk, eller en annen type skade, for så å vurdere om du er nødt til å gjøre tiltak etter du har montert en ny kabel. Kanskje det er nok å montere et deksel foran det aktuelle området eller du må ha syrebestandig beskyttelse foran. Din vurdering. Når du bytter kabel må du ta hensyn til strømføringsevne, siden kabelen ligger område der det kan være en eksplosiv atmosfære så må ny kabelen ha samme strømføringsevne som gammel kabel. Eksplosive atmosfærer selvantenner ved en bestemt temperatur ( kommer an på hvilket stoff det er). Derfor er det ikke ønskelig at din nye kabel blir varme enn den gamle, da nokså sikkert ble dimensjonert etter den temperaturen lakk kan selvantenne i ved en bestemt temperatur. Blir farlig å si nokså sikkert fordi du skal vite i elektro verden og ikke tru, derfor anbefaler jeg deg også å ta en titt i den utfylte dokumentasjonen som følger elektroinstallasjonen. Håper jeg var til hjelp. N Lenke til kommentar
Bollekatt Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Slik eg har oppfattet situasjonen på siste oppgaven (lakkeringsanlegget) så er det en mekanisk skade som kanskje ble påført når den ble lagt første gang, eller skadet under andre omstendigheter. Tviler på at den har blitt utsatt for for noe syre eller andre ex relaterte ting. Velger og tro at svaret de vil frem til er tanke på arbeid i høyden, sikre og kontrollmåle at anleggsdelen er spenningsløst, og kanskje velge en annen kabel som tåler litt mer varme i tilfelle en kjemisk reaksjon. Innspill på dette? Lenke til kommentar
Nalenu Skrevet 18. august 2014 Del Skrevet 18. august 2014 (endret) Vet nesten ikke hvor mye info jeg skal legge i hendene dine. En fagbrev er et bevis på at kandidaten har oppnådd kompetanse mål i henhold til læreplan, om jeg forteller deg grundig hvordan du utfører arbeidsoppdraget så har jeg i bunn å grunn bestått deloppgaven for deg. Alt det du nevnte på siste avsnittet ditt er elementære ting du burde kunne utføre og dokumentere som elektriker. Du skal uansett få samme innspill som jeg fikk da jeg gikk opp til fagprøve: Så lenge du ikke gjør et forskriftsbrudd så stryker du ikke. N Endret 18. august 2014 av Nalenu Lenke til kommentar
Bollekatt Skrevet 18. august 2014 Forfatter Del Skrevet 18. august 2014 Har jobbet med dette i dag, og har kommet frem til svar på disse oppgavene. Men tingen er at per dato så må ikke elektrikeren ute i feltet gjøre noe som helst dokumentasjon eller undersøkelser på jobb. All info kommer ferdig fra ledelsen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå