Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tjene penger uten yrkessjåførkurs C1?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått lastebillappen i forsvaret! Jeg er bare 19 år, og har derfor bare C1 sivilt til jeg blir gammel nok:)

 

Men ønsker å få en jobb der jeg kan bruke C1 til jeg får en utdannelse.. Er det noen mulighet å få en jobb eller tjene penger på C1lappen uten yrkessjåførkurs?

 

Føler det er så unødvendig å betale rundt 40.000kr for å kjøre ett halvt år for posten, Cola osv!

 

Noen som vet om det finnes noen unntak eller lover og regler på C1 når det gjeder dette?:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle som vil arbeide som yrkessjåfører må i framtiden skaffe seg en spesiell yrkeskompetanse i tillegg til førerkortet for tungbil.

 

Utdanningskravet ble innført fra og med 10. september 2008 for persontransport med minibuss/buss og fra og med 10. september 2009 for godstransport med lett lastebil/lastebil. Ordningen innføres over hele Europa som følge av nye EU-krav.

 

Kravet om yrkessjåførkompetanse gjelder alle som i sitt arbeid eller på fritiden utfører person- eller godstransport hvor det er en form for vederlag i forbindelse med utførelsen av transporten, og når transporten foregår med kjøretøy som krever førerrett i de tunge førerkort klassene.

 

De som ønsker å utføre både gods- og persontransport må inneha kompetanse for både gods- og persontransport.

 

Begrepet ”mot vederlag” omfatter enhver form for vederlag utløst av person- eller godstransport. Om sjåføren har hatt til hensikt å oppnå en fortjeneste eller ikke, er ikke relevant for vurderingen. Han kan gjerne gå med underskudd. Hvilket betalingsmiddel som benyttes eller hvilken betalingsform vederlaget betales i er ikke avgjørende. Andre betalingsformer enn penger vil dermed også rammes, eksempelvis byttehandel.

Det kan heller ikke ha betydning om sjåførene står i et ansettelsesforhold med lønnsmottak fra sin arbeidsgiver eller om vedkommende er selvstendig næringsdrivende, og med det får betalt sin godtgjørelse rett fra oppdragsgiver.

 

Man kan også se på hva som er grunnen til at transporten iverksettes. Det kan være at en vareeier engasjerer en transportør som tar betaling av vareeieren for transporten, men velger å benytte en sjåfør som ikke skal ha betaling, f.eks et pensjonert familiemedlem. Dette må regnes som transport mot vederlag, da vederlaget vareeier betaler, er det som gjør at transporten gjennomføres.

 

Du som allerede har tungbilførerkort før disse datoene vil ha yrkessjåførkompetanse på grunnlag av din førerrett.

 

For å opprettholde din yrkessjåførkompetanse må du gjennomføre en etterutdanning på 35 timer hos et godkjent lærested.

 

Alle nye sjåfører etter nevnte datoer, må derimot ta grunnutdanning i tillegg til føreropplæringen for å få et slikt kompetansebevis. Se nærmere beskrivelse av omfang og innhold av grunnutdanningen på de andre sidene om yrkessjåførutdanningen. Senere må også disse ta regelmessig etterutdanning hvert 5. år.

 

Hvem omfattes ikke av ordningen?

 

Privat bruk av tunge kjøretøy omfattes ikke av kravet om kompetansebevis. Derfor blir det ingen endring for de som har minibuss som familiebil eller som skal trekke sin campingvogn med en lett lastebil.

 

 

De som frakter materiell eller utstyr som skal brukes i forbindelse med utøvelse av et yrke kan i enkelte tilfeller være unntatt fra ordningen når kjøringen ikke er hovedaktiviteten.

 

Kjøring utført av forsvaret, sivilforsvaret, politi, brannvesen eller ambulansetjeneste er også unntatt fra krav om yrkessjåførbevis. Se yrkessjåførforskriftens § 1.

 

Hentet ifra vegvesen.no :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...