Gå til innhold

Hvilken straff ville jeg fått?

arfa

Anbefalte innlegg

Jeg fikk lappen for 3 måneder siden og er fortsatt i prøveperioden

Jeg kjørte inn på en vei som er bare for Taxier/busser (tror jeg) gjorde dette fordi jeg var nødt til å kjøre tross at jeg er på en pencilin kur og er rimelig uoppmmerksom.

Jeg ble ikke stoppet og jeg tror ikke at det var noen politibiler som fanget dette opp men er det noen mulighet for at de har noen slags registrator på den veien som oppfatter dette og at jeeg får en saftig bot i posten om et par dager?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk lappen for 3 måneder siden og er fortsatt i prøveperioden

Jeg kjørte inn på en vei som er bare for Taxier/busser (tror jeg) gjorde dette fordi jeg var nødt til å kjøre tross at jeg er på en pencilin kur og er rimelig uoppmmerksom.

Jeg ble ikke stoppet og jeg tror ikke at det var noen politibiler som fanget dette opp men er det noen mulighet for at de har noen slags registrator på den veien som oppfatter dette og at jeeg får en saftig bot i posten om et par dager?

Om du er rimelig uoppmerksom, burde du ha kjørt bil i det hele tatt..?

• Liker 1
Lenke til kommentar

har aldri hørt om noen som har fått bot av å kjøre inn på f.eks taxi holdeplass eller bussholdeplasser som har skiltet " forbudt " bil.

Har kjørt mange ganger for å sleppe av noen/hente noen og politiet gir f så lenge man ikke blokkerer for bussen sefølgelig.

Lenke til kommentar

Her må det være noe du ikke forteller oss. Hvorfor skulle du mistet førerkortet?

mulig jeg er litt stresset... men er ikke det et alvorlig lovbrudd og kjøre innpå en vei der det er innkjøring forbudt for deg? husker kjørelæreren min sa til meg at jeg ville mistet føreretten ved å gjøre dette pluss en saftig bot, mulig han sa dette litt for å skremme meg.

Lenke til kommentar

jeg kjører når jeg er nødt til det. ville jeg ha mistet førerkortet på dette her?

Det er ingenting som heter at du er nødt til å kjøre bil. Det heter derimot at du er nødt til å komme deg fra A til B.

Var du, slik som du fremstiller deg selv i første post, i en form for pillerus der du var oppmerksom på det som skjedde rundt deg burde du ikke satt deg i en bil, men heller valgt et annet transportmiddel. Her f.eks: En venn, taxi, buss eller beina.

Men over til å besvare deg så vil du hverken få bot eller noen særlige konsekvenser om du var uheldig og kjørte inn en vei kun for taxi/buss. Verste som hadde skjedd var at du hadde fått påpekt dette av en politibetjent med en streng beskjed om hva skiltet før dette området betydde.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Penicillin gjør deg ikke uoppmerksom.

Men hvis du tar penicillin, så er det vel fordi du er syk, og sykdom/feber kan gjøre deg utrygg bak rattet.

Leger driver ikke nødvendigvis og inndrar førerkortet for midlertidig sykdom.

Du har fått førerkortet, men det betyr ikke at du ALLTID er skikket til å kjøre bil.

Når du er syk, bakfull, trøtt, stresset, sint osv. må du selv avgjøre om du er klar for å kjøre.

Alkohol har lovbestemte promillegrenser. Men selv når alkoholen har forlatt kroppen dagen derpå, kan du fortsatt være i dårlig form til å kjøre.

Det er lite trolig at du ble registrert. Du slapp sannsynligvis unna denne gang.

Men om du tar den snarveien igjen, kan det hende at en politimann ligger på lur i buskene.

Ikke gjør det til en vane. Vær glad for at du har lært noe i dag. Ta lærdommen med deg videre, og ikke gjør disse tingene igjen.

Som innehaver av førerkort er du selv ansvarlig for å påse at bestemmelsene blir fulgt.

Ingen henger over deg og passer på deg til enhver tid. Du trenger ikke en inndragelse for å kjenne når du bør la bilen stå.

Uoppmerksomhet kan hende den beste. Å overse et skilt trenger ikke å ha sammenheng med din helsetilstand.

Men hvis du vet selv at du ikke er i stand til å være oppmerksom pga. feber, så er det ingen skam å innrømme det.

Bli hjemme, eller smitt den som sitter ved siden av deg på bussen.

Du er velkommen tilbake på veien igjen når du har blitt frisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar

jaja, dette skulle egentlig ikke handle om at jeg var uoppmerksom pga sykdom, og mer om følgene det jeg gjorde ville fått/ får. Jeg forstår at jeg ikke er 100% dyktig sjå før for tiden og kommer til å la bilen til å stå de neste dagene.

Endret av arfa
Lenke til kommentar

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1990-06-29-492/%C2%A71#§1

Her kan du se satsene for forenklede forelegg i trafikken. Jeg antar at §1.1 vil være den aktuelle i dette tilfellet, og som du ser medfører den et forenklet forelegg på 4200 kroner om man blir stoppet.

Forskrift om prikkbelastning ligger her http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2003-09-19-1164?q=prikker, men kjøring mot skilt etter §1.1 i forskriften over, utløser ikke prikkbelastning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...