Gå til innhold

Windows 8(,1) og n/ac wifi-dongler

bo1e

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med min pc som kjører windows 8.1, og jeg mener problemer var der før jeg gikk fra 8 til 8.1 også.

Jeg har prøvd å finne en nyere usb wifi-dongle som funker, men er nå på dongle nummer 3, og de gir meg bare problemer. De skal funke med windows 8 og 8.1 ifølge produsentene. Og de installerer fint, og kobler til fint. Med lett bruk så ser det ut til å funke, ihvertfall en stund. Men med en gang det blir litt belastning på nettet så ramler driten ut. Den kobler fra, og jeg får opp melding om at usb device not recognized. Nå siste gang jeg prøvde så krasjet usben på pcen helt så det ut som, jeg mistet mus og tastatur også.

Jeg har en gammal 802.11g-dongle som funker stabilt, men vil helst ha ac. De tre jeg har testet som krasjer er en tp-link (n), edup (n) og en d-link (ac). Jeg har en annen pc som kjører windows 7, og på den er alle helt stabile uten krøll eller utfall.

Noen som har noen idéer eller forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det varierer litt hva som skjer. Noen ganger får jeg feilmeldingen i windows som sier usb device not recognized. Andre ganger forsvinner bare tilkoblingen uten feilmelding. Jeg må vanligvis nappe ut wifi-donglen og plugge den i på nytt, noen ganger må jeg bytte til en annen usbport, noen ganger må jeg starte pcen på nytt for å få donglen tilbake på nett. Jeg lurte litt på om det kunne være at jeg overbelastet usbportene med tanke på strømforbruk eller noe sånt, men det ser ut til å skje uansett om jeg kobler fra alt annet. Med en gang jeg prøver å sende mye data over nettet så krasjer den. Men på den gamle g-donglen (d-link) er det ikke noe problem.

Det trådløse nettet fungerer normalt for andre tilkoblede enheter, såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar

Først provosere frem en krasj med wifi-donglen, og så fjerne denne og erstatte med donglen til mus/tastatur mener du? Jeg kan jo prøve. Men nettverket kommer jo tilbake etterhvert, noen ganger ihvertfall, så regner med usbporten funker igjen til andre ting også, ihvertfall etter en liten stund.

Lenke til kommentar

Jeg vet bare at min bror har et veldig identisk problem, bare at med han så er det USB kontrolleren som svikter. Hvilker dongler har du brukt som lager dette problemet? Kanskje vi finner en fellesnevner.

Hadde vært greit å vite hvilket hovedkort også.

Lenke til kommentar

Donglene jeg har prøvd er: TP-Link TL-WN725N, EDUP EP-N1528 og D-Link DWA-171.

Hovedkortet er ASUS M4A87TD/USB3.

Den stabile wifi-donglen som ikke lager problemer er en D-Link DWA-111.

Kan hende problemet er noe annet enn windows 8, jeg var vel bare rask til å anta det siden jeg har opplevd mye driverproblemer med win 8 tidligere, og alle donglene så ut til å funke fint på win 7-maskinen min.

Jeg fikk den til å krasje nå og flyttet mus/tastatur-donglen til porten som wifi-donglen hadde vært i, og det funket ikke.

Det som skjer er at jeg setter i gang å kopiere data over wifien. Etter en stund så konker driten ut og overføringshastigheten går til 0 men nettverksstatusen viser tilkoblingen en stund til. Så etter en stund forsvinner wifi-donglen fra device manager, og nettverksstatusen sier no connection available. Jeg hadde åpent universal serial bus controllers-treet i device manageren, men så ingen endringer der. Og som sagt så flyttet jeg mus/tastatur-donglen over på usbporten som konket, og det funket ikke før det var gått et minutt eller to. Nå prøvde jeg å sette den stabile wifi-donglen i usbporten som konket, men får beskjed om at usb device not recognised. Regner med en restart av pcen må til før det funker.

Restart gjorde susen. Prøvde på nytt og denne gangen så funket den konkete usbporten igjen etterpå, etter et minutt eller to, til og med med den ustabile wifi-donglen. Så akkurat hvor hardt den konker ser ut til å variere.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Merk at hovedkortet ditt har ulike usb kontrollere.

NEC USB 3.0 controller- 2 x USB 3.0 ports (Blue, at back panel)

AMD® SB850- 12 x USB 2.0 ports (6 ports at mid-board, 6 ports at back panel)

Det kunne vært interessant å høre om det er på usb fra NEC eller på AMD SB wifi singel konker ut.

Og er det kun på den ene kontrolleren , så må du selvfølgelig teste på den andre.

Og du har ingen asus turbo-v som automatisk overklokker pci busser etc ?

Eller annen overklokking av HT/busser ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er testet med samme resultat på begge kontrollerene, altså både de vanlige usb-portene og de blå usb 3-portene. Konker ut på begge deler. Som gjorde at jeg tenkte at det gjerne ikke var et hardware-problem, for da måtte begge usb-kontrollerene være dårlig. Men det kan jo gjerne være andre ting også..

Overklokkingen må jeg sjekke. Jeg bruker ikke noe turbo-v såvidt jeg vet (hva er turbo-v?). Jeg bruker core unlocker og muligens ørlitegranne manuell overklokking i bios. Men betyr det at busser også er overklokket, og kan føre til noe sånt som dette?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Core unlocker er "kanskje" ikke viktig. Men mere at du ikke har overklokket brikkesettet og PCI-E frequency med tanke på USB kontrollere . (Dvs beholde base/default host FSB og ha PCI-E freq til 100mhz)

At du har unlocket flere cores kan jo ha innvirkning selvfølgelig om den/de unlockede fusker og ikke går bra.

CPUer som får cores disabled og blir "lavere" modeller er jo ofte de som ikke går igjennom test/yield med alt slått på og med nominelle spenninger , std hypertransport speeds , mulipliers , base clocks .

For å være sikker ville jeg ha testet med alt på "Stock".

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Samme resultat med alt på stock settings. Og i dag streiket det med 802.11G-donglen også. Satt i gang kopiering av en del data over det trådløse nettverket, og etter en stund så gikk overføringshastigheten til 0, og så forsvant tilkoblingen. Merkelige greier. Har ikke problemer med andre usb-ting. Men de belaster kanskje ikke på samme måte som wifi-donglene? Jeg aner ikke.

Fant et pci-e-kort på ebay til en hundrelapp, så får vi se om det gjør susen når det dukker opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...