Gå til innhold

Parkering ved flytting

Pangaea

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte om et par ukers tid og lurer på hvor jeg kan parkere flyttebilen (en varebil). Jeg bor i Oslo, så det er ikke så lett. For ca ett års tid siden fjernet de gratisparkeringene utenfor bygget her, og nå er det et "stans forbudt" skilt rett utenfor døra, og to "parkering forbudt" skilt lenger oppi veien. Det betyr vel at jeg vil få bot uansett hvor jeg plasserer bilen. Men jeg har ikke akkurat noe valg? Kan ikke parkere i en gate langt unna akkurat, og bære tunge møbler 500 meter.

Om jeg parkerer på "parkering forbudt", som ikke er så langt unna, hvor lenge kan jeg stå der for "av/på-lessing"?

Dette er på nedre Frogner og flytting blir sannsynligvis en fredags kveld, så jeg håper parkeringsvaktene er litt mindre hissige på grøten da enn på dagtid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du kan få med deg en kamerat som sitter i bilen mens du bærer ting?

Da kan han flytte bilen når du har fått tingene ut.

Har du ikke et sted hvor du kan stå for av/pålessing?

Der jeg bor er det innkjøring forbudt, med underskilt som gir unntak for varelevering (husker ikke nøyaktig ordlyd).

Har ikke inntrykk av at det håndheves strengt her hvor jeg bor. Jeg kjører likevel nesten aldri helt inn, men jeg gjør det om jeg frakter tunge og/eller uhåndterlige ting, som TV eller møbler.

Lenke til kommentar

Står du med motoren i gang over lengre perioder er dette også ulovlig, og det er større risiko for at noen vil klage. Har man hjelpemann/sjåfør parat med bilen tar det ikke mange sekundene ekstra å flytte bilen ved behov selv om motoren ikke er i gang under pålessingen.

§ 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.1.

"I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass."

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Takk for linken Lugmeister. Der kan det se ut som flytting gjelder under "nødvendig av/på-lessing". I så fall burde det gå greit å parkere på "parkering forbudt". Da blir det "bare" ca 50 meter med møbler og slikt. Langt fra ideelt selvsagt, men kanskje det beste jeg kan håpe på, uten å ta for stor risiko.

Heldigvis blir vi 3-4 stk til flyttingen, så om det kommer en #!"@#£ kjørende får vi heller bare pigge av en liten stund. På den andre side, det er ikke akkurat bare å kjøre av gårde med en varebil under flytting. Og slik jeg forstår det, kan de bare gi én bot med mindre bilen flytter seg, så om de skulle gi oss en bot, får vi kanskje bare stå der og gjøre jobben ferdig.

Lenke til kommentar

Jeg har fortiden en jobb hvor jeg kjører rundt og leverer ting rundt forbi og leverer ting i en varebil,

Pleier bare å kjøre opp på fortauet og smelle på varselblinkene og åpne dørene. Aldri hatt noe problemer med det. Sørg dog for at det er mulig å kjøre forbi med bil og at det er nok plass på fortauet til at folk kan komme forbi.

Lenke til kommentar

Dersom dørene er åpne og det opplagt foregår av eller pålessing er vel de fleste parkeringsvaktene overbærende, bare ikke still deg i veien for eventuelle utrykningskjøretøy.

Håper du har rett i det, men parkeringsvakter har ikke akkurat det beste ryktet med tanke på "common sense". Men jeg har en del ting som må flyttes, så det blir åpenbart at dette er flytting, og ikke et "vanlig" stopp.

Står du med motoren i gang over lengre perioder er dette også ulovlig, og det er større risiko for at noen vil klage. Har man hjelpemann/sjåfør parat med bilen tar det ikke mange sekundene ekstra å flytte bilen ved behov selv om motoren ikke er i gang under pålessingen.

§ 16.Forstyrrende kjøring og unødig støy m.m.1.

"I eller ved bebyggelse må det ikke foregå unødvendig og forstyrrende kjøring med motorvogn. Der må det heller ikke foregå bruk av motor på tomgang eller annen bruk av motorvogn som volder unødig støy eller unødig utslipp av røyk eller gass."

Godt poeng, og det vil sikkert ta en god del tid, kanskje vi må kjøre to ganger også (blir internt i Oslo). Og med mindre alt har blitt skikkelig plassert i bilen, kan vi ikke bare kjøre av gårde heller i full fart. Får vel bare håpe at det helst ikke kommer noen parkeringsvakt, eller hvis det gjør det, at personen er fornuftig. Tror det er kommunen som ferdes her (har sett Bymiljøetaten eller noe slikt stoppe her før), så jeg vil anta det er lettere å prate fornuft til de enn private parkeringsselskap.

Lenke til kommentar

Dersom dørene er åpne og det opplagt foregår av eller pålessing er vel de fleste parkeringsvaktene overbærende, bare ikke still deg i veien for eventuelle utrykningskjøretøy.

Håper du har rett i det, men parkeringsvakter har ikke akkurat det beste ryktet med tanke på "common sense". Men jeg har en del ting som må flyttes, så det blir åpenbart at dette er flytting, og ikke et "vanlig" stopp.

Hva risikerer du i bot da?

Kanskje er det verdt 4-500 kr i bot for å slippe å bære møblene så langt, får du bot så parker bilen helt likt neste gang å fest boten på ruta igjen... du får ikke bot flere ganger ved "samme" forseelse :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Hva risikerer du i bot da?

Kanskje er det verdt 4-500 kr i bot for å slippe å bære møblene så langt, får du bot så parker bilen helt likt neste gang å fest boten på ruta igjen... du får ikke bot flere ganger ved "samme" forseelse :)

Fra det jeg har lest blir det 500 kr om det er kommunen (kan være opp mot 1000 med private visstnok), så det er jo ikke så heeeelt ille. Men ved "stans forbudt" tror jeg de kan taue bilen i verste fall, så det funker vel dårlig å bare stå der i timesvis :p

Hadde det bare vært litt breiere inn til bakgården her, kunne jeg kjørt rett inn. Men det er såvidt over 2 meter, og det blir veldig knapt med en varebil (har ikke sjekket bredde på eventuelle biler, men tviler på det går). I tillegg blir dette leiebil, og 20 000 i egenandel pga litt kortere bæring er ikke verdt det ;)

Lenke til kommentar

Her er et oversiktsbilde:

Gate_parkering.png

Jeg stusser litt over skiltene på dette bildet, fordi det ser ganske likt ut som nå, men før var det vertfall lov å parkere der bilene står pr bildet, men nå har de fjernet gratisplassene på begge sidene av veien.

Jeg må nok parkere ved skiltet dere ser under balkongene, så det blir ikke så veldig langt fra inngangen mer sentralt i bildet. Til høyre for bildekanten er det en en vei rundt bygget og opp på andre siden. Det kjører en buss her også. Det er i nærheten av rundkjøringen overfor Bryggetorget, for de som er lokalkjente.

Edit: Etter å ha sjekket oppover veien, stemmer skiltene på bildet ja; men nå har de satt opp "parkering forbudt" på 'baksiden' av "stans forbudt" under balkongen, så det er ikke lov å parkere i det hele tatt langs denne veien nå.

Endret av Pangaea
Lenke til kommentar

Dette er vel i Munkedamsveien, omtrent ved nr 67-69 elns.

I tilfelle er årsaken til endring her at brua over jernbanen igjen er åpnet for buss, og at man ikke vil ha parkering langs busstraseen.

Det var vel også heftig dårlig med parkeringsmuligheter før brua ble stengt i sin tid mener jeg å huske..

Veien brukes av busslinje 21, en av de busslinjene i Norge med høyest passasjerantall..

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Det stemmer; buss nr 21 kjører forbi her nå, og det hadde enkelt og greit ikke fungert med parkeringsplasser her nå, spesielt om vinteren. Men det fører til noen praktiske problemer ved flytting :|

Kartet på google er forøvrig ganske gammelt, så ifølge street view er brua fortsatt stengt. Den var åpnet da jeg flyttet hit for to år siden.

Lenke til kommentar

Den åpnet vel ganske kort tid før du flyttet inn mener jeg, var før det stengt i flere år, og bommen nedover mot rundkjøringa stod da åpen.

Jeg tror det var sånn ca i 2006-2007 de stengte brua.

Jeg bodde på det tidspunktet i området, og var avhengig av gateparkering :)

Lenke til kommentar

Så lenge det er skilta med parkering forbudt, og ikkje all stopp forbudt så kan du stå der med flyttebilen medan du lesser av eller på. Det er ikkje nødvendig å verken ha bilen ståande på tomgang eller ha ein førar klar til å flytte bilen (men det kan være hensiktsmessig å ha ein person i nærheita for å passe på tinga).

Det viktigaste er å ikkje stå der lenger enn nødvendig, dette betyr at det er greit å stå der så lenge du treng for å få flyttekassene opp i leiligheita, men du kan ikkje stå der medan du pakker ut, eller har pause.

Normalt sett så skal parkeringsvakta stå ved bilen i eit par minutt og observere før det blir skrevet ut bot. Eg veit ikkje heilt kva praksis dei legg seg på i forhold til kor mange minutter dei venter for å sjå om det er nokon som driv å går fram og tilbake for å lesse av bilen, men det kan det være lurt å ringe parkeringsselskapet for å spørre om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...