Gå til innhold

Student i Trondheim - Billig mat

niloy

Anbefalte innlegg

Hei. I 2 år fra nå blir jeg en student i Trondheim og har dessverre ikke så mye penger jeg kan bruke på mat.

Derfor lurer jeg på om det finnes noen billige steder (tyriske, asiateiske f.eks) utenom de vanlige dagligvarebutikkene hvor man får kjøpt grønnsaker/kylling/kjøtt til en billig penge? Evt om det går noen billige busser til Sverige..

Hva slags mat er det vanlig for en student å spise (tenker noe billig)? Noen gode oppskrifter/anbefalinger? Jeg ønsker å bli kvitt magen (skal prøve å få trent litt ved siden av).

Er det noen steder i Trondheim hvor man får kjøpt en kartong med nudler?

Endret av niloy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går gratis buss til Sverige.

Jeg synes du skal droppe nudlene, og kjøpe skikkelig mat. Det trenger ikke være så dyrt, selv om du kjøper mat i Norge. Hemmeligheten er å lage mange porsjoner samtidig, med ting som f.eks. gryterett og suppe, og tenke over hvilke butikker som er billigst på hva. Frys ned i porsjonspakker, så har du god, rask, billig og sunn mat. Lag grovbrød selv, i stedet for å kjøpe det til blodpris i butikkene. Kjøp ferske basisvarer som egg (Prix har 18-pakninger til litt over 40 kroner) og løk (Bunnpris har til litt over 10 kroner pr. kg), og billige tørrvarer som ris (kjøp 5 kg jasminris på Prix) og pasta (spagetti er billig, og Rema pleier å selge Sopps Spaghetti ekstremt billig). Det er stort sett alltid gulrot, brokkoli og blomkål på tilbud. Gulrot kan man bruke i alt mulig, og brokkoli og blomkål er veldig godt i suppe og wok. Hermetiske tomater kan være veldig billig, og har mer sødme enn de fleste friske tomater man får i Norge. Kjøper du havregryn og melk, så har du mange billige frokoster.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er viktig å huske på at boligutgiften din i stor grad avgjør hvor mye penger du kan bruke på mat. Bruk litt tid på å finne deg et kollektiv så kan du fort finne leie til 3500-4000 i mnd (går du opp til 4500,- så er det mye å velge i, men da har du mindre å rutte med sånn ellers).

Jeg vil anbefale deg å stort sett lage maten fra bunnen av, da dette er både det billigste og det sunneste. Om du presser deg selv virkelig hardt så kan du komme ned i 1500,- pr mnd på mat, 1800-2000,- da lever du mer komfortabelt. Personlig forsøker jeg å holde meg på 2500-3000,- da mat er utrolig viktig for meg.

Den viktigste faktoren om du ønsker å leve komfortabelt er egentlig om du klarer å finne en jobb ved siden av. Selv på mitt studie der arbeidsmengden pr uke gjerne kommer opp i 50-60timer, har de fleste en liten ekstrajobb. Og er du av den oppfatningen at det ikke er mulig å jobbe ved siden av, så har du alltids sommerferier og juleferier der du kan dra inn endel penger. På en normal sommer med mye jobbing er det ikke uvanlig å tjene en 30-40k, da kan du spe på dette utover året.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Et par ting som kan redusere matkostnadene dine.

Bo i kollektiv, og prøv å få til en rotasjon på hvem som lager mat. Om du kjøper og lager mat til bare deg selv, kjøper du ofte mye stuff som blir til overs. Som gjerne mygler i kjøleskapet til slutt. Om du lager mat til 4, så er det lettere å kjøpe nok ingredienser, og det blir mindre svinn. Det tar også mer eller mindre like lang tid å lage mat til 1 som til 4, så en bonus er at du får mat laget til deg et par dager, det er mindre oppvask og du får mer variert kost. Såfremt man ikke bor med gutteklubben grei som syns en halv grandis med piffikrydder er middag.

Kjøp en stor fryseboks. Som Horrorbyte skriver, lag mat i store kvanta og frys ned. Istedenfor å lage en liten porsjon chili con carne hver uke, lag en tidobbel porsjon. Istedenfor å kjøpe glass med pastasaus, lag en gryte med 5 liter.

Sjekk ut butikker som selger datovare. Melk, skyr og yoghurt er ting som ofte er 50%, og som stort sett holder seg lenge over tiden. Gå gjennom tilbudsaviser og kjøp stort når butikkene har gode priser på noe du bruker ofte, eller ting som holder seg lenge/kan fryses ned.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode tips! Har funnet en hybel i en sokkelleilighet (deler fellesareal med 3 andre), koster meg 4300 i mnd. Får ca. 7300 i mnd fra lånekassen, så blir rundt 2000 kr til mat (1000 kr til andre utgifter). Har en del penger i egen lomme, men jeg ønsker å bruke minst mulig av disse.

Asiatiske butikker pleier som regel å selge ris/grønnsaker til en billigere penge, tror jeg (hvertfall i Oslo). Er derfor jeg lurte på om dere hadde noen anbefalinger til noen billige butikker.

Og ja, planen er å lage mye mat så jeg har en del til overs, forhåpentligvis ut uken. Spiser som regel 3-4 ganger daglig. Det å lage grovbrød var et godt tips, planen min var å kjøpe noe billig kneip på butikken. Vi har en felles fryser her, ikke så mye plass. Vurderer å skaffe meg en liten fryseboks, får se hvordan det går.

Ikke så lett å skaffe seg en jobb i Trondheim, bruker ofte finn.no hvor det er ganske få stillinger som passer meg. De fleste stillinger sier heller ikke noe om hvor mye en må arbeide per uke. Nå vurderer jeg å sende mails til forskjellige bedrifter (kanskje innenfor min studieretning) om de har behov for en til ekstrajobb.

Edit: Hvor ofte går de gratis bussene til Sverige? Hvor går de fra?

Endret av niloy
Lenke til kommentar

Asiatiske butikker pleier som regel å selge ris/grønnsaker til en billigere penge, tror jeg (hvertfall i Oslo). Er derfor jeg lurte på om dere hadde noen anbefalinger til noen billige butikker.

Edit: Hvor ofte går de gratis bussene til Sverige? Hvor går de fra?

Det kan være mye å spare på grønnsaker ved å kjøpe dem i grønnsaksbutikker i Oslo, men jeg har inntrykk av at det ikke er like lønnsomt i Trondheim. Det er diverse små butikker i Midtbyen som kanskje kan være av interesse, men jeg tror ikke du får ris til noe særlig mer gunstig pris enn de 5 kg-sekkene på Prix. Personlig sverger jeg til litt dyrere ris, nærmere bestemt basmatiris, for det er uansett veldig billig.

Det går buss hver dag, og jeg tror det går buss til to ulike butikker så man kan velge. Den til Coop Extra går fra ulike stopp alt etter hvilken dag det er, men går innom Munkegata hver dag.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

9785,- om en regner med startstipendet og deler det utover. 8200,- pr mnd om du bruker 8000,- av det på bøker + diverse utstyr. (Selvfølgelig digg å bruke mye av startstipendet i starten på øl, men greit å være litt knepen på det).

Har alltid brukt bare brukt finn.no og navnpåkommune.kommune.no/ledigestillinger, men har funnet ut at NAV.no har utrolig mange treff, ledige stillinger i trondheim via NAV nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og igjen, takk for mange gode tips. Skal skrive ned en liste over alt som har blitt sagt her, og håper på at dette vil hjelpe min hverdag med å bli enklere. :) Har nå bestemt meg å droppe nudlene og prøve å lage noe selv!

Har faktisk ikke tenkt på å bruke nav, eller kommunen sine hjemmesider for å finne jobb. Takk for at du sa ifra!

Lenke til kommentar

Studiejobb i trondheim passer utmerket som lager i elektrokjedene.

150kr t og 17-20 og lørdager 10-18.

Da kommer det ikke i vegen for skole og en typsik mnd er kanskje 2 dager i uka og annenhver helg og som vil bringe inn ca 5-6000kr mnd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...