Gå til innhold

Valg av bærbar med matt skjerm til 50-åring maks 5000

Anbefalte innlegg

Mine foreldre på 50+ skal kjøpe sin første bærbare pc.

PCen skal brukes til nettsurfing, tekstbehandling og lagring av bilder. Trenger med andre ord ingen monster-pc, men den må være kjapp og enkel i bruk og ha en god skjerm.

Etter å ha sett litt i butikken har de funnet ut at de må ha matt skjerm pga syn/personlig prefferanse. 15,6 tommer skjerm eller større er også ønskelig.

Stor fordel om den kan kjøpes gjennom expert/lefdal/elkjøp osv.

Denne koster 4999 i butikken og fremstår som et greit kjøp til deres bruk i mine øyne. Hvs mener dere? De har satt makspris til 5000. https://prisguiden.no/produkt/asus-r510lav-xo402h-216178

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uff, det var en litt kjip PC med fryktelig dårlig oppløsning på skjermen...SÅ dårlig er vel ikke synet til foreldrene blitt? De fleste 50-åringer i dag har vel relativt god råd, så de kan investere i en litt bedre PC...litt mer moderne WiFi-støtte hadde heller ikke skadet, og SSD hvis man virkelig unner seg en mer responsiv maskin... ;)

Blanke skjermer trenger ikke fungere som de reneste speil heller, det finnes de som har rimelig god antirefleksbehandling, og de kan ha sine fordeler med at de gjerne gir litt mer "sprut" i bildene, dvs. bedre farger og kontrast. Ville ikke vært for opphengt i matt skjerm, men vurdert de ulike alternativene og tatt i betraktning at refleksjoner i skjermen ofte ser mye verre ut i butikkbelysning - og ikke minst med avskrudd eller dempet skjerm.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at det er lav oppløsning på skjermen, men jeg er bortskjemt og minst 6 år yngre.

Legg til litt penger for en SSD, det gir en helt annen brukeropplevelse og er viktigere enn CPU-hastighet og grafikkprosessor for foreldrene dine.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Skal bringe det videre. Hva mener du/dere er minimum oppløsning på skjerm?

De sier de blir slitne av å se på blanke skjermer. At det blir for mye lys. Klarer ikke å sitte i mer enn 5 min med nettbrett på laveste lysstyrke f.eks. Er det en reell forskjell på lysstyrken på matte og blanke skjermer eller er det innbilning? Spesielt mor sliter veldig med syn og ME og vil ikke fremprovosere dette mer enn nødvendig.

De kan sikkert bruke mer kr, men jeg/de ser ikke behovet da de har såpass enkle krav/behov. Null spilling. Ingen tunge programmer.

Tar gjerne imot tips på spesifike modeller som er bedre enn den jeg fant. Gjerne innenfor, evt noe over budsjett.

Lenke til kommentar

Lav oppløsning er ikke så dumt for eldre mennesker som ikke bruker maskinen mye, hvis de er vant med nettbrett så er de neppe opptatt med å kunne ha mye informasjon på skjermen samtidig.

Blanke skjermer kan gi bedre kontrast i mørke rom, og høyere lysstyrke enn matte skjermer. Samtidig vil de ofte være mer slitsomme å bruke i rom med andre lyskilder, og lysstyrken må ofte økes for å overdøve reflekser. Selv har jeg ingen laptoper med blank skjerm, kan ikke fordra refleksene. Ulempene med matt skjerm er høyere pris, litt mer diffuse detaljer og farger, og dårligere tall for kontrast og lysstyrke. Derfor ser man at alle billige laptoper har blanke 16:9-skjermer med lav oppløsning, mens dyrere modeller har matte eller refleksdempede skjermer med 16:10-format og høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Bare for å klare opp noen ting.

Blanke skjermer har ikke bedre kontrast, farger eller lysstyrke enn matte skjermer om man måler verdiene med f.eks spyder eller tilsvarende utstyr. Det blanke belegget får oss bare til å føle at skjermen er skarpere, dette stemmer ikke.

Så eneste fordelen med en blank skjerm er at farger og kontrast føles bedre, ofte brukt på billigskjermer for å prøve å skjule hvor dårlig kontrast og fargegjengivelse er.

Matte skjermer er bedre for de fleste brukere da de gir langt mindre reflekser, og fingermerker synse ikke så lett. Det eneste negative jeg kan nevne er at noen produsenter bruker et matt belegg på skjermene som kan et inntrykk av at fargene er litt "matte" hvis jeg kan beskrive det slik.

Selv ville jeg valgt en maskin med FullHD skjerm, ikke bare pga oppløsningen, men fordi de fleste FullHD skjermer også har bedre bildekvalitet.

eks: http://www.prisjakt.no/product.php?p=2767647 (expert har hatt tilbud på denne modellen innimellom til 4999,- så kan være lurt å følge med litt).

Lenke til kommentar

Takker for svar. Skal bringe det videre. Hva mener du/dere er minimum oppløsning på skjerm?

De sier de blir slitne av å se på blanke skjermer. At det blir for mye lys. Klarer ikke å sitte i mer enn 5 min med nettbrett på laveste lysstyrke f.eks. Er det en reell forskjell på lysstyrken på matte og blanke skjermer eller er det innbilning? Spesielt mor sliter veldig med syn og ME og vil ikke fremprovosere dette mer enn nødvendig.

De kan sikkert bruke mer kr, men jeg/de ser ikke behovet da de har såpass enkle krav/behov. Null spilling. Ingen tunge programmer.

Tar gjerne imot tips på spesifike modeller som er bedre enn den jeg fant. Gjerne innenfor, evt noe over budsjett.

Gitt de spesielle problemene med syn og ME bør dere holde fast ved matt skjerm, da det kan gi et bilde som oppfattes som behageligere og mindre slitsomt å se på i lengden, under ulike lysforhold. Hopper derfor over videre diskusjon om hva som gir best farger og kontrast siden det blir helt underordnet, men er enig med OC-Freak i at en noe bedre matt skjerm, med bedre oppløsning, er verdt å vurdere seriøst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...