Gå til innhold

HELP: NTFS

Fasces

Anbefalte innlegg

Greit.

Jeg har problemer, og jeg antar at det er på grunn av lagringsmediet mitt. Dvs en Wester digital 800 80gb 7200rpm.. Denne har vært meget god i en lengre periode, men nå har jeg problemer. Alt gikk vest da jeg forsøkte å reinnstallere Windows. Hva vet jeg om dos, Fdisk og formatering? Ingenting.

Reinnstallasjon virket ikke. Nå hadde jeg ikke OS. Jeg tenkte: Deng, jeg formaterer. Jeg forsøkte: Funka ikke. VILLE ikke. jeg fikk ikke lov.

Nå: Jeg roter i Fdisk. Jaha: Jeg har NTFS, det er ikke veldig bra. (datamaskinen var ny for over ett år siden, da visste jeg enda mindre om PC en jeg gjør nå.)

Diskene mine (tre partisjoner er blåst til helheim og finnes ikke i følge Fdisk. Jeg er irritert.

Tar med hele kassa, skjermen og alt som tilhører ned til en kar borti gata. KJører partition magic: GÅR ikke. Samtidig finner jeg ut noe interresant: Han kan åpne harddisken min, flytte, kopiere og lege inn så mye han vil på den. Den er IKKE ødelagt, som jeg var redd for (hørt noe om defekte harddisker, og at de ikke er speseilt morsomme). Nå kan jeg gjøre pent lite, så jeg formaterer fra windows. Dette virker KUN på NTFS, kan IKKE formatere om til FAt 32. Er sint, meget sint.

Hva nå? Starter maskinen og håper på et tullete vis jeg kan low-level formaterer vie BIOS. NEI!

Kan jeg starte maskinen? NEI!

"Mangler operativsystem" JA!

Kan jeg boote fra diskett, Cd eller hvasomhelst annet? NEI!

Alt er føkka!

Trenger å sette igang gothic 1 fortest mulig(spennende nå), men jeg klarer meg jo med den bærbare til skolearbeid o.l. MEN det er ikke lenge til det blir LAN, og da vil jeg slenge inn alt jeg nå ikke har på disken lengre.. Divx filmer, spill, musikk og alt jeg eier og har er borte, med unntak av neon savegames fyren nede i gata tar vare på.

(problemet med ham er at mens jeg var de klikket PC en hans, og han sender den nå til reparasjon. PC en til broren hans ble totalvrak av lynnedslag, og en kamerat av meg klarte å ødelegge harddisken sin på mystisk vis. alt dette er coincidence? Antakelig, men jeg trenger en funksjonabel PC.)

Kan jeg kjøpe en 20gb harddisk, boote og innstallere windows? Etter dette, kan jeg koble i 80gb harddisken (med NTFS) som slave og nyte godt av plassen som tideligere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis vi antar at disken ikke er defekt, så er det antagelig bare litt rot med partisjoner. Og siden det høres ut som du ikke regner med å ta vare på noe som finnes på disken så bør du fjerne gamle partisjoner og begynne på nytt.

Det er mulig å gjøre dette i fdisk, men da er det også lett å rote seg bort hvis du ikke er vant med det. Bruk heller XP installasjonsprogrammet.

Men når du sier at du ikke kan boote fra noe som helst så har du visst alvorlige problemer. Men det skyldes i såfall ikke disken din (medmindre det er et hardware problem).

Lenke til kommentar

Napp meg sakte... Problemet er jo at jeg ikek får started Fdisk. Jeg får beskjeden "manglker operativsystem". Nå etter å ha lagt til tråden lagde jeg en ny oppstartsdiskett, WinXP boot disk, for å være nøyaktig. Jeg satte også Floppy som Primary i BIOS. Ser ikke ut til at den har planer om å finne denne disketten.

Jeg er ganske sikker på at den sitter i, men den svarer ikke, så her har jeg med andre ord et stort problem?

Får ikke boota med noe.

Hva kan jeg gjøre med diskettstasjonen? Bør jeg kjøpe en 20gb ekstra til Windows? Det hadde ikke skadet, men om jeg kan få den harddisken jeg har nå over i FAT er jeg meget fornøyd.

PS: Har et ABIT BD7-RAID hovedkort. Bør jeg ha et nytt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...