Gå til innhold

Åkessons tale i Oslo.

Anbefalte innlegg

Du tror at man ikke har slike begrensninger i dag? Om du bor i en leilighet i en by kan du jo strekke deg ut vinduet og skrike hva lungene klarer og se hvor lang tid det tar før politiet kommer for å "begrense ytringsfriheten din".

Det er mulig politiet kommer på besøk for å stoppe bråket du lager, men ikke fordi du ytrer deg.

Om du skriker, holder en tute ut vinduet eller siterer loven i ropert er likegyldig, det er bråket de tar, ikke ytringen. Du har altså lov til å ytre deg, men det er andre regler som gjør at måten man gjør det på er ulovlig.

Du kan f.eks ikke ytre meningene dine med sprit-tusj på rådhuset heller, men heller ikke her blir du tatt for det du har ytret, kun for å ha tegnet på rådhuset med tusj.

Her var det veldig mye selvfølgeligheter. Ellers understreker du jo kun det jeg har sagt tidligere. Det er ikke snakk om å begrense deres rett til å ytre seg, men å begrense støyen. Fint å se at du har skiftet mening.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skiftet mening?

Nei?

Jeg mener fortsatt at det er feil å nekte noen å ytre seg kun fordi noen andre ytrer seg samtidig.

Så lenge det skjer i former som i seg selv ikke er ulovlig ser jeg ikke problemet.

Hadde hylekoret derimot hatt med ett anlegg Metallica kunne vært missunelige på for å ytre seg hadde det gått langt over streken for hva man kan forvente av støy...

Å skrike i munnen på andre er ikke det jeg ser på som voksen og høffelig oppførsel, men å ha lover mot det er i overkant strengt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil gratulere Sverigedemokratene med ca 13% oppslutning.

De er altså Sveriges tredje største parti.

Tyverinnen Mona Sahlin oppfordret fortsatt til ikke samarbeide med SD.

Men SD sitter på vippen og kan gjøre det surt for noen og enhver.

Skal SD sikte mot 20% ved neste valg?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vil gratulere Sverigedemokratene med ca 13% oppslutning.

De er altså Sveriges tredje største parti.

Tyverinnen Mona Sahlin oppfordret fortsatt til ikke samarbeide med SD.

Men SD sitter på vippen og kan gjøre det surt for noen og enhver.

Skal SD sikte mot 20% ved neste valg?

Nå har ikke jeg noe forhold til dette partiet. Men jeg sliter med og finne noe som tilsier at de er rasister. Uansett så tror jeg det er svært positivt for Sverige med en ny politikk. Det jeg til nå har reagert mest på i forhold til vårt naboland, er at ingen av de andre partiene respekterer demokratiet. Vi har jo hatt slike tilstander også her i Norge.

Lenke til kommentar

Var vel en liste med tidligere straffedømte SD medlemmer som gikk sin runde i Svenske aviser nylig.

Her er en mere utfyllende liste - som jeg ikke kan garantere er rett - men lar seg vel undersøke?

https://docs.google.com/document/d/1xO_kruy8hgikQBZ3KYJfpjN2RNXUiP-i3HFJVz84zL8/mobilebasic?pli=1

Ser ut som Expressen og andre Svenske aviser var litt tidlige ute, fikk med 7 tidligere dømte fra SD i den nye kommende riksdag.

De hadde glemt 45 sider med navn fra de andre partier.....................

Endret av V?rbris
Lenke til kommentar

Nå støtter ikke jeg på noen måte denne fyren og hans parti i Sverige. Men det er direkte skammelig og flaut at man i 2014 ikke respekterer ytringsfriheten her i landet. Pøblene burde vært slått hardt ned og jagd når de ikke kan oppføre seg. De må gjerne protestere mot det som ble ytret. Men da ved en annen anledning. Folk skal få være i sin rett til og ytre seg, uten og bli forstyrret av pøbler. Dette skal selvsagt gjelde alle.

100% enig. Så mye av dette rundt NDL også, og slik oppførsel er rett og slett motbydelig.

edit: Og må nesten si meg enig med aklla også, og ha lover mot slik tendenser er et skritt i feil retning.

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar

Skiftet mening?

Nei?

Jeg mener fortsatt at det er feil å nekte noen å ytre seg kun fordi noen andre ytrer seg samtidig.

Så lenge det skjer i former som i seg selv ikke er ulovlig ser jeg ikke problemet.

Hadde hylekoret derimot hatt med ett anlegg Metallica kunne vært missunelige på for å ytre seg hadde det gått langt over streken for hva man kan forvente av støy...

Å skrike i munnen på andre er ikke det jeg ser på som voksen og høffelig oppførsel, men å ha lover mot det er i overkant strengt.

Det handler om intensjon. Ytringsfrihet handler om friheten til å ytre seg, ikke om friheten til å overdøve noen andre.

Hvis du er uenig i hva noen sier kan du

1. Ha din egen tale, men da må du naturligvis søke som alle andre.

2. Skrive en nyhetsartikkel eller laste opp en youtube film

3. Eller du kan ha en demonstrasjon

Det du ikke kan gjøre er å forsøke å overdøve taleren. Det er ikke ytringsfrihet, det er et forsøk å begrense noen andres ytringsfrihet. Vi tillater det sånn halveis i politikk, men hadde noen talt om en ikke-politisk sak så hadde de blitt arrestert for ordensforstyrrelse med en gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
men hadde noen talt om en ikke-politisk sak så hadde de blitt arrestert for ordensforstyrrelse med en gang.

For ordensforstyrrelse ja, ikke for å ytre seg samtidig...

Det er forskjell på å arrestere noen for å forstyrre å på å arrestere seg for å ytre seg.

Lenke til kommentar

Det du ikke kan gjøre er å forsøke å overdøve taleren. Det er ikke ytringsfrihet, det er et forsøk å begrense noen andres ytringsfrihet. Vi tillater det sånn halveis i politikk, men hadde noen talt om en ikke-politisk sak så hadde de blitt arrestert for ordensforstyrrelse med en gang.

Gode poeng du her tar frem. Man kunne jo tenkt seg en menighet som sto på gata og skulle snakke om bistandsbehov til verdens fattige. Mens en gjeng ungdommer sto og hylte slagord i mot dem, fordi de var i mot bistand. Hva ville politiet gjort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...