Gå til innhold

Hvilken (kjøtt-)rett inntil IPA ++

L4r5

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke all verdens ekspert i å parre hverken vin eller øl med mat. Men jeg er mann nok til å innrømme at det ikke er alt jeg veit. Derfor spør jeg her.

Planen er å bygge opp et måltid rundt ølet. Inntil hovedretten tenkte jeg å legge meg på mitt favorittøl, som er Nøgne Ø sin IPA. Men hva er det som passer inntil dette?

Til dessert tenkte jeg et litt søtere øl. Tar imot forslag til øl og desserter som passer sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke si den er så "tung" heller. Den er ganske bitter.

Om noen snakker om "tung" øl så tenker jeg Imperial Stout eller noe.

Drikker den stort sett året rundt.

Jeg ser egentlig for meg at den passer med noe litt krydret mat, men jeg veit ikke helt. Derfor jeg spør.

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe deg et stykke svinenakket eller nakkekoteletter, skjære kjøttet i store biter og så braisere det i det samme ølet (husk å brune kjøttet ordentlig). Kan kanskje være godt med litt ovnsstekt blomkål og potetmos ved siden av.

For å gjøre retten litt friskere kan du kanskje blande øl og cider/eple juice som flytende.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Jeg føler det er ganske vanskelig å parre øl til mat fordi hver enkelt variant av et øl kan passe til forskjellige ting. En IPA kan passe ypperlig til noen ting, mens en annen kan være mindre god til de samme rettene, men bedre egnet til andre. Det handler litt om karakteren på ølet.

Med det sagt, har jeg etter litt utforskning funnet ut at thaimat er noe av det beste jeg kan spise til en IPA, uansett merke. Rød eller grønn karri m/ kylling og ris smaker rett og slett himmelsk med IPA (og for seg selv forsåvidt :) ). Hamburgere er også et safe bet. Grillet kjøtt er vel også som regel anbefalt til IPA, men det er vel i bunn og grunn nesten anbefalt til alle typer øl.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...