Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Air-condition til liten leilighet?

Anbefalte innlegg

Kjøpte i vår en liten leilighet på ca 36m² midt i Tr.heim sentrum. Merket fort behovet for air-condition når sommeren og solen kom, tempen i leiligheten bikka fort 30C+ og luftfuktigheten er høy.

Jeg dro på Elkjøp og kjøpte meg en mobil air-condition og den gjør jobben sin, men blir mer som en midlertidig løsning. Problemet er støy og at jeg ikke har noen praktisk plass å sette den siden slangen må lede varmlufta ut et sted, eneste muligheten for å få varmlufta ut er via døra til balkongen som igjen slipper inn mer støy pga. store HVAC anlegg over gata som står å durer. Leiligheten er godt lydisolert som igjen holder godt på varmen. Er balansert ventilasjon i bygget men det spyr jo bare mer varmluft inn..

Så jeg lurer på å kjøpe en luft til luft varmepumpe og bruke den til å kjøle ned når det blir for varmt. Da slipper jeg alt bråket samt at jeg kan montere den i taket slik at den ikke står iveien, må jo utnytte de få kvadratene jeg har :)

Noen som vet av noen mindre modeller som egner seg bra?

Stuen er på ca 19m² og soverommet på ca 10m².

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har å sett etter lignende. Bor i en hytte på ca 50kvm totalt å det blir glohett inne når sola står på det værste. Det ser ut som om de varmepumpene som er av mindre størrelse, kun er designer pumper som fort koster 20k å oppover.

Løsningen min ble å sette en portabel AC på badet med kortest mulig slange inn i ventilen for å frakte varmluft ut, kjøpte itillegg isolasjon å la rundt slangen som går ut, sånn at man ikke får så mye varme lekkasje, så har baderomsdøra på gløtt når den går å da er det faktisk mulig å oppholde seg i stua uten å måtte rope til folk :p

Lenke til kommentar

Å kjøre en varmepumpe er naturlig nok det beste, da du kan spare en del penger i oppvarming på vinteren, og er ofte mer effektive til å kjøle ned.

Men varmepumpe eller ei, så må man skjære i veggen og lage hull, samt at du da må montere en svær uteside på utsiden.

Så man kan jo kanskje lage seg en ny ventil? Har måtte gjøre det selv begge steder jeg har leid pga for dårlig luft. (Ja det er ikke levbart uten) Og da kobler du slangen ut lufteventilen.

Uansett, varmepumpe er nok best, men har ingen god oversikt over hva som passer deg best. (Sitter på mobil)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Har 4 flyttbare ac, bakdelen er jo støy og all luften den trekker ut må hentes inn så noe må stå åpent et sted.

Har montert de fleste oppå noe så slangen blir kortest mulig ut av kanal.

Støy plager ikke meg når alternativet er å dø og ikke høre noe som helst.

Noen varmepumpe-priser er jo inkl montering, hva med 2 små?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Siden du bor i Trondheim sentrum går jeg utifra at du bor i et borettslag/sameie, så det første du må gjøre er å undersøke hva du har lov til å henge opp på utsiden av leiligheten. Deretter kan du begynne å tenke på hvorvidt du vil ha en varmepumpe eller ac. Jeg sitter selv å funderer på hva jeg skal få installert her neste vår, men må gå en omgang med generalforsamling i borettslaget før jeg eventuelt får lov til å henge opp noe som helst på verandaen....

Lenke til kommentar

Å kjøre en varmepumpe er naturlig nok det beste, da du kan spare en del penger i oppvarming på vinteren, og er ofte mer effektive til å kjøle ned.

Men varmepumpe eller ei, så må man skjære i veggen og lage hull, samt at du da må montere en svær uteside på utsiden.

Så man kan jo kanskje lage seg en ny ventil? Har måtte gjøre det selv begge steder jeg har leid pga for dårlig luft. (Ja det er ikke levbart uten) Og da kobler du slangen ut lufteventilen.

Uansett, varmepumpe er nok best, men har ingen god oversikt over hva som passer deg best. (Sitter på mobil)

Om jeg skal fortsette og ha den mobile ACen må jeg lage et hull på ca 13cm en plass, mot et på ca 3-4cm(?) til rør osv. til en utedel.

Pumpen blir nok primært brukt til nedkjøling siden vi har sentraloppvarming inkludert i felleskostnadene, men en pumpe både renser luften og fordeler varmen mye bedre :)

Siden du bor i Trondheim sentrum går jeg utifra at du bor i et borettslag/sameie, så det første du må gjøre er å undersøke hva du har lov til å henge opp på utsiden av leiligheten. Deretter kan du begynne å tenke på hvorvidt du vil ha en varmepumpe eller ac. Jeg sitter selv å funderer på hva jeg skal få installert her neste vår, men må gå en omgang med generalforsamling i borettslaget før jeg eventuelt får lov til å henge opp noe som helst på verandaen....

Jepp, stemmer jeg bor i et sameie. Nå har jeg ikke undersøkt om det er noen restriksjoner angående varmepumpe/ac eller ikke. Men jeg kan ikke se noen grunn til at det ikke skal gå. Bortsett fra at det er en rimelig tjukk betongvegg rørene osv. må gå gjennom.

Har lest litt på nett der andre har hatt trøbbel med å få godkjent montering av varmepumpe/ac, og da er det som regel to punkt som kommer opp og det er at utedelen sjenerer naboene og støy fra utedelen.

Leiligheten min ligger i øverse etasje og i et hjørne (se bilde). Så ute-delen skal ikke sjenere noen med mindre de vil sitte og glo på balkongen min hele dagen. Uteplassen/balkongene er allerede i en bakgård der det er ørten varmepumper og HVAC-anlegg til restauranter som durer hele døgnet, så argument med støy fra utedelen faller også bort siden den overdøves av det som allerede er der.

Edit: Ja glemte jo og legge ved bildene.. ;) Jeg er ikke hjemme nå så bildene er tatt fra prospektet jeg hadde liggende her. Men dere skjønner tegninga.

post-42742-0-13028700-1408213145_thumb.jpgpost-42742-0-03345200-1408213164_thumb.jpg

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar

Jeg kjører mobil AC og kjører slangen ut vinduet siden det ikke er mulig å lage hull i veggen og ta den ut der. "Tetta" vinduet på skikkelig amatørvis ved å henge opp et fleecepledd over persiennene, gaffe det fast i vinduskarmene og sette masse ting oppå det slik at det ikke beveger seg noe særlig, og kjører slangen ut via venstre hjørne. Fungerer utmerket. Rommet kjøles ned, og alt er fryd og gammen. Tømmer den for vann 1 til 2 ganger om dagen.

BoPztJll.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Burde ikke være noen problem da, men sånn for sikkerhetsskyld spør før du kjøper og bestiller, surt å legge 15-20k i noe også måtte rive det et par dager etter det er satt opp....

Lenke til kommentar

Jeg kjører mobil AC og kjører slangen ut vinduet siden det ikke er mulig å lage hull i veggen og ta den ut der. "Tetta" vinduet på skikkelig amatørvis ved å henge opp et fleecepledd over persiennene, gaffe det fast i vinduskarmene og sette masse ting oppå det slik at det ikke beveger seg noe særlig, og kjører slangen ut via venstre hjørne. Fungerer utmerket. Rommet kjøles ned, og alt er fryd og gammen. Tømmer den for vann 1 til 2 ganger om dagen.

BoPztJll.jpg

Jepp det funker med Mobil-AC men er ute etter en mer permanent og mer praktisk løsning med tanke på plassering og støy så da er det ikke så aktuelt. Min havner nok på finn.no etterhvert :)

Burde ikke være noen problem da, men sånn for sikkerhetsskyld spør før du kjøper og bestiller, surt å legge 15-20k i noe også måtte rive det et par dager etter det er satt opp....

Riktig, ser ikke noe problem i det. Men skal høre først, man vet jo aldri.

Men siden den primert skal brukes til nedkjøling er det noen som har noen modeller å anbefale? Det er vel litt forskjell på en pumpe som er ment for oppvarming og motsatt? Selv de minste modellene er vel mer en kraftige nok til leiligheten min..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Jeg bor i California for øyeblikket. Rommet mitt har ikke noe eget kjølesystem, så jeg fant ut at jeg skulle kjøpe en enkel vifte eller noe for ventilasjonsnsskyld, samt at det gir en følelse av at det er kaldere. Hjemme pleier jeg å ha det kaldt rundt meg, også når jeg sover.

Jeg ble tipset om vindusvifter fra Holmes, av noen medstudenter.

Det avviker kanskje litt fra det du var ute etter i utgangspunkett. Det er enkelt og greit en dobbel vifte som man kan installere i vinduet. Det finnes flere forskjellige typer, og kan også fås med termostat. Er ekstremt fornøyd med hvor godt dette produktet koster iforhold til prisen.

Sjekk denne siden: thttp://www.holmesproducts.com/fans/window/
Modellen jeg har er ikke på siden deres, men kostet 40USD og har termostat.

Usikker på om de selges i Norge, men mye mulig du finner noe tilsvarende!

Lenke til kommentar

Vinduene i leiligheten er store og kan ikke skyves rett opp. De åpnes sideveis om dere skjønner som gjør de uegnet til "utlufting" med tanke på plassering og hvor mye støy de slipper inn når de må stå åpne 24/7 sommerhalvåret. Ser ingen annen permanent løsning enn en ac-pumpe slik at jeg kan ha vinduer og dører lukket.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Er det vinduer man åpner ved å skyve rett opp? Det er drømmevinduer når man skal kjøle, har knapt sett det uten for usa

Det burde jeg kanskje tenkte på før jeg skrev det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...