Gå til innhold

Feilaktig ikke bestått oppkjøring

petterkegkg

Anbefalte innlegg

Jeg hadde oppkjøring tidligere idag og var helt sikker på å klare det. Hadde kjøretime rett før oppkjøring og fikk høre at han hadde ingenting å klage på og jeg kom til å bestå med glans. Etter min mening hadde jeg ingen feil på selve oppkjøringen. Men sensor mente tydeligvis noe annet. Han sa at jeg var utrolig flink å kjøre og gjorde nesten alt perfekt. Det eneste jeg gjorde feil var at jeg lå for langt inn mot midten av veien i venstresvinger. For det første lå jeg alltid inne i eget kjørefelt så ser ikke helt problemet. For det andre mener verken jeg eller to kjørelærere jeg har snakket med at det ikke var god nok grunn til å stryke. hva mener dere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På sykkel forstår jeg det, da sitter læreren høyt opp bak med halve overkroppen inn i andre kjørebanen.

aldri hørt om på bil så lenge speilene dine var innen for linja.

Var det hele tiden? Dvs har ikke kjørelærer klagd på det 100ganger da?

Lenke til kommentar

Du fikk vel begrunnelsen skriftlig? Isåfall, hvis kjørelærerne er enig, kan det være verdt å ihvertfall forsøke å klage.

Det eneste som sto på lappen jeg fikk var feil plassering i venstresvinger. Snakket med kjørelærer om jeg skulle klage, men kom fram til at det pleier å ta mye lenger tid enn 4 uker å få gjennom en klage så da venter jeg heller til jeg kan prøve på nytt.

På sykkel forstår jeg det, da sitter læreren høyt opp bak med halve overkroppen inn i andre kjørebanen.

aldri hørt om på bil så lenge speilene dine var innen for linja.

Var det hele tiden? Dvs har ikke kjørelærer klagd på det 100ganger da?

Han mente det var i hver enste sving vi svingte til venstre. Kjørelærer sa han aldri hadde merket at jeg hadde gjort det.

Lenke til kommentar

Kjipt å høre.

Det er ofte en litt annen oppfatning av hvor nærme man er ting når man sitter på den andre siden av bilen. Kjørelæreren min var redd for felga sine og prøvde hele tiden å si at jeg var for nærme innsiden av rundkjøringer, enda jeg vet at jeg hadde over en halvmeter å gå på.

Er det lov å ha dashcam på oppkjøring? Hadde jeg blitt strøket på løst grunnlag hadde jeg definitivt hatt med en kamera på neste, særlig om sensoren er samme person.

Lenke til kommentar

Det er ofte en litt annen oppfatning av hvor nærme man er ting når man sitter på den andre siden av bilen.

Føler du at du har grei oversikt over hvordan du ligger i forhold til grøfta når du kjører bil? Ja? Okei, det er like enkelt å se hvordan en ligger i forhold til midtstripa når man sitter i passasjersetet, spesielt når en har ekstra sidespeil.

Har en liten følelse av at han virkelig ikke liker meg....

Ja, de fleste som stryker sitter med den følelsen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var bil ja. Var faktisk ikke strykejernet, var en kar som allerede har strøket meg på oppkjøring på lettmotorsykkel og gidd meg bot. Har en liten følelse av at han virkelig ikke liker meg....

hva i huleste?? I tillegg til å stryke deg så gir han deg bot? Her har du tydeligvis drete på draget under oppkjøringen.....hva skjedde?

Lenke til kommentar

Var bil ja. Var faktisk ikke strykejernet, var en kar som allerede har strøket meg på oppkjøring på lettmotorsykkel og gidd meg bot. Har en liten følelse av at han virkelig ikke liker meg....

hva i huleste?? I tillegg til å stryke deg så gir han deg bot? Her har du tydeligvis drete på draget under oppkjøringen.....hva skjedde?

haha, boten kom nok på ett annet tidspunkt enn under oppkjøring, var kansje litt uklar i forklaringen

Lenke til kommentar

Gidder dere som bestemt mener at vegvesenet kan gi bøter finne kilder for dette?

Nei, de kan ikke skrive ut bøter, du har helt rett. De kan derimot skrive ut gebyr for mindre overtredelser, som for eksempel manglende bilbelte.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lovbrudd-og-reaksjoner/overtredelser-av-vegtrafikklovgivningen/

For å få gi ut gebyr som ansatt i vegvesenet trengs ikke mer enn et kurs. Hvordan tror du vegvesenets kontroller foregår, "oi, du har ikke belte, jaja, husk det neste gang, i tilfelle politiet står her og ikke oss. Ha en god dag"?

Gebyr kan gis ved en del mindre alvorlige overtredelser av trafikklovgivningen. Det gis blant annet hvis førerkortet er glemt igjen hjemme, ved manglende bruk av bilbelte, ved kjøring med dekk med for liten mønsterdybde, samt for overlasting.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...