Gå til innhold

Prøver ISIL og ta et "omvendt korstog" ?

Anbefalte innlegg

Jeg er enig at vi skal berge alle vi kan berge.

Fint, da er du altså enig i at det kjappeste for oss er å ta saken i egne hender, ta disse nødstedte inn til landet vårt, og ivareta deres velferd.

Ellers synes jeg du tar veldig lett på forbrytelser mot menneskeheten. Heldigvis tenker ikke de fleste slik.

Så, jeg som er helt fast bestemt på å ikke lage mer lidelse for andre, tar altså lett på saken .. den kan du gjerne forklare litt nærmere!? Og "de andre", hva konkret er det så de tenker, eller har de slutte å tenke, jeg for min del tror mest på det siste?

Disse forbryterne skal straffes for brudd på menneskerettighetene, slik vi straffet nazistene og ledere etter krigen på Balkan.

Tenker du på de som ble straffet, eller tenker du på alle "arkitekter, etreprenører, forskere ol" som ble "straffet" ved at de fikk godt betalte stillinger hos de allierte etter krigen? Altså at noen (ubetydelige) straffes, men de som vi kan gjøre nytte av, gis amnesti. Det er i hvert fall mer av samme sort, og sier mye om vår meget diskutable etiske og moralske standarder

Vi kan ikke la slike sadister slippe unna, kun pga. vår feighet, eller redsel for og feile. Vi har ressurser militært til å knuse fienden, uten tanke om etisk krigføring, slik vi de siste årene har opplevd. Derfor har man heller ikke lykkes. Det er for mye etiske hensyn man har tatt.

Og her synes jeg vi har gått hele runden (enda en gang): Du vil fjerne disse barbarene ved å bli en barbar selv. Når skal det gå ett lys opp for oss, som forteller oss at det er vi selv som skaper disse uhyrlige tilstandene, og skjønne at den eneste måten det kan bli varig fred på, er ved å bli fredelige selv? Hvorfor ikke se til eks. prosessen etter "hutumassakren", eller prosessen etter "apartheid", eller Ang Sang Su KI?, eller vårt eget "Rosetog", eller Mahatma Ghandi osv

Hvorfor er det så om å gjøre å være sterk på feil måte, og hva betyr nå det å være "feig"? Hva er mest "tøfft": revolverhanen som spennes, eller revolverhanen som avspennes?

Nei, det tøffeste er å være helt rolig og ikke la seg lure til å løfte knyttneven

Jeg ser og forstår hvordan du tenker. En pasifistisk tilnærming. Dessverre har jeg ingen tro på slikt, fordi det aldri fungerer. Selv om jeg med skulle ønske det fungerte. Men vi må være realistiske og heldigvis er verden det. Tenk om vi ikke hadde reagert på jødeutryddelsen eller andre overgrep som begås. Ja verden er brutal og vi kan ikke ta alt. Men mye er gjort de siste 10-20 årene. Diktatorer er styrtet og det er bra. Selv om du med fler ikke synes det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Jeg ser og forstår hvordan du tenker. En pasifistisk tilnærming.

Nei det gjør du nok ikke, fordi jeg mener ikke at vold kan brukes i så kalt "ytterste nød" - det handler ikke om å være passiv, men aktivt fredelig - og før du spør meg personlig: Ja, jeg har måttet ta sånne valg tidligere, og det ble fredelig

Dessverre har jeg ingen tro på slikt, fordi det aldri fungerer.

"Mahatma Ghandi, Nelson Mandela, Rosetoget, Ang Sang Su Ki, Desmond Tutu, Paven, Dalai Lama"

Selv om jeg med skulle ønske det fungerte.

Det fungerer når du selv bestemmer deg for å bli fredelig, før det, er det helt uvirkelig for en som er vant til "øye for øye, tann for tann"

Men vi må være realistiske og heldigvis er verden det.

Så en verden som til enhver tid står i brann, er altså det du sier er "fornuftig"... - jeg henviser til overstående anbefaling/svar!

Tenk om vi ikke hadde reagert på jødeutryddelsen eller andre overgrep som begås.

Jeg tror ikke du leser særlig av historiske fakta, hva angår ww2 - er det helt nytt for deg at de allierte visste veldig godt hva som foregikk mht "Holocaust", men at det passet ikke deres interesser å berge jødene før tiden var inne? Jeg anbefaler dokuserien til Oliver Stone, han får frem mye "nødvendig dritt" om våre så kalte "allierte", og jeg for min del ser ikke på dem som ekte venner

Ja verden er brutal og vi kan ikke ta alt. Men mye er gjort de siste 10-20 årene. Diktatorer er styrtet og det er bra. Selv om du med fler ikke synes det.

Diktatorer styrtes, for så å gjøre plass til den nye Diktatoren - lenge leve diktaturet!

Er det så vanskelig å fatte at det er måten og midlene vi bruker for å fjerne det uønskede, som legger grobunnen for at det dukker opp igjen?

Lenke til kommentar

Jeg ser og forstår hvordan du tenker. En pasifistisk tilnærming.

Nei det gjør du nok ikke, fordi jeg mener ikke at vold kan brukes i så kalt "ytterste nød" - det handler ikke om å være passiv, men aktivt fredelig - og før du spør meg personlig: Ja, jeg har måttet ta sånne valg tidligere, og det ble fredelig

Dessverre har jeg ingen tro på slikt, fordi det aldri fungerer.

"Mahatma Ghandi, Nelson Mandela, Rosetoget, Ang Sang Su Ki, Desmond Tutu, Paven, Dalai Lama"

Selv om jeg med skulle ønske det fungerte.

Det fungerer når du selv bestemmer deg for å bli fredelig, før det, er det helt uvirkelig for en som er vant til "øye for øye, tann for tann"

Men vi må være realistiske og heldigvis er verden det.

Så en verden som til enhver tid står i brann, er altså det du sier er "fornuftig"... - jeg henviser til overstående anbefaling/svar!

Tenk om vi ikke hadde reagert på jødeutryddelsen eller andre overgrep som begås.

Jeg tror ikke du leser særlig av historiske fakta, hva angår ww2 - er det helt nytt for deg at de allierte visste veldig godt hva som foregikk mht "Holocaust", men at det passet ikke deres interesser å berge jødene før tiden var inne? Jeg anbefaler dokuserien til Oliver Stone, han får frem mye "nødvendig dritt" om våre så kalte "allierte", og jeg for min del ser ikke på dem som ekte venner

Ja verden er brutal og vi kan ikke ta alt. Men mye er gjort de siste 10-20 årene. Diktatorer er styrtet og det er bra. Selv om du med fler ikke synes det.

Diktatorer styrtes, for så å gjøre plass til den nye Diktatoren - lenge leve diktaturet!

Er det så vanskelig å fatte at det er måten og midlene vi bruker for å fjerne det uønskede, som legger grobunnen for at det dukker opp igjen?

Vi blir nok ikke enig. Artig at du tror Mandela var fredelig, men deg om det. Jeg leser, eller har lest mye historie, mulig vi tolker noe ulikt, slik historikere gjør. Ikke tro på alt av konspirasjonsteorier mot USA som presenteres. Men selvsagt er det store rom for kritikk av USA. Uansett, jeg vil ha handling og få disse barbariske islamister straffet så fort som mulig. Bruk gjerne kraftige våpen, ja det vil også koste sivile som er igjen. Men de støtter disse barbarene. Jeg ser også at vi straffer alle som støtter disse islamistene, altså folk som oppholder seg i Norge nå. Vi er nok dypt uenige rundt dette og det er bra. Slik skal det være.

Lenke til kommentar

Har man antydning til brune snipper på skorta her i samfunnet så blir man satt kritisert og harselert med så det monner. Har man antydning til facistiske trekk, men ikke er jøde eller kristen så holder hele samfunnet kjeft. Man slipper gjerne til med en 30 minutters monolog på VG-TV. Er det ingen som tørr å si at nå får du jaggu meg ta deg sammen. Du lever her i et demokrati og vil besudle det med å leke eller facist og heve deg over alle andre og lage din egen stat med egne undertrykkende lover som på middelalder stadie. Da får du pakke snippsekken og komme deg vekk, eller så sperrer vi deg inne på lukket avdeling slik vi gjør med andre med samme tankesett.

Det å kalle en idiot for en idiot må da for pokker være lov uavhenig av hudfarge og religiøs bakgrunn. Nazister, facister, islamister. De kan alle ta seg ei cynaidpille så slipper vi å høre på møkka de spyr ut.

Lenke til kommentar

Aprops ISIL. Hva er det de egentlig ønkser og vil? Har de noen kongstanke om å bringe verden inn i noe nytt og bedre eller er de bare sinte på alt og alle?

Hva skal de leve av hvordan ser de for seg samfunnsktrukturen sin? Hvordan skal de leve og utvikle seg? Skal de drive med internnasjonal handel eller skal de bli en selvberget stat. Hvis de har så store planer om å drive med krig hvordan skal denne finansieres? Ved å selge olje og opuim til fienden? Finnes det overhodet noen samlende idé og manifest for ISIL?

Håper de tenker litt lengre enn at alle må pugge koranene utenat og at alle konvertitter skal halshugges.

Endret av Mazeking
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi blir nok ikke enig.

Det er greit nok

Artig at du tror Mandela var fredelig, men deg om det.

Langt artigere at du ikke tror han var det, så deg om det.

Jeg leser, eller har lest mye historie, mulig vi tolker noe ulikt, slik historikere gjør. Ikke tro på alt av konspirasjonsteorier mot USA som presenteres. Men selvsagt er det store rom for kritikk av USA.

Jeg har ofte undret meg på hvorfor folk liker å bagatellisere USA sine overgrep og barbari - hva er det som får folk til å behendig glemme at USA til enhver tid kun har vært opptatt av sin egen stat og sine egen pengesekk, og at alle vi andre kun er mer eller mindre nyttige brikker i deres evinnelige spill om lebensraum

Uansett, jeg vil ha handling og få disse barbariske islamister straffet så fort som mulig. Bruk gjerne kraftige våpen, ja det vil også koste sivile som er igjen.

Ja, pyttsan, noen sivile fra eller til ... de har neppe familie, eller små barn, som deretter må vokse opp uten kyndige og gode foreldre, og dermed kanskje havne i miljøer som former de til morgendagens ekstremister

Hadde du vært like tøff i trynet, hvis fienden din het "Sverige"? Eller er du som de andre tøffingene her til lands, tøffere jo lengre unna du er slagmarkene?

Men de støtter disse barbarene. Jeg ser også at vi straffer alle som støtter disse islamistene, altså folk som oppholder seg i Norge nå. Vi er nok dypt uenige rundt dette og det er bra. Slik skal det være.

Ja, og du sammen med de andre tøffingene, kan ta plass i den samme køen av større og mindre barbarer!

Jeg er ikke uenige med noen, først må det vise seg at det er noen der, før jeg aksepterer at der er noe å være uenige om - til nå ser jeg bare ord på nettet

Lenke til kommentar

Hadde du vært like tøff i trynet, hvis fienden din het "Sverige"? Eller er du som de andre tøffingene her til lands, tøffere jo lengre unna du er slagmarkene?

Jeg er tøffere jo nærmere slagmarken jeg er. Jeg har gjort min tjeneste i hæren. Nå er jeg for gammel. Men var inne noen år og gjorde min plikt. Skulle gjerne reist ut igjen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er tøffere jo nærmere slagmarken jeg er. Jeg har gjort min tjeneste i hæren. Nå er jeg for gammel. Men var inne noen år og gjorde min plikt. Skulle gjerne reist ut igjen.

Jeg har til sammen 18 år i forsvaret. Husker på tidlig nittitall, ifm en større øvelse nordpå - hvor vi øvde sammen med canadiske og amerikanske soldater. Overhørte en amerikansk pilot som ble spurt om hvilken "bestykning" jagerflyene deres hadde. Han smilte litt lurt å sa: If you knew what really is going on, it would be hell ..

På den tiden var det fylle apen "Boris Jeltsin" som styrte Russland, og vi var vel ca 10 min i "rakettfart" fra russisk grense. Det er altså våre venner, som vi visst er forventet å støtte i ett hvert henseende, og om så, dø for dem. Jeg sier bare, vær så god!!

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Aprops ISIL. Hva er det de egentlig ønkser og vil?

Saddam styrte dårlig, men ikke så dårlig. Og etter Saddam styret regjeringen som overtok enda dårligere.

Så plutselig setter en ganske stor gruppe, som tilfeldigvis har militar trening, diverse gamle general og offiserer, som våpen, og oppdager at de kan ta over Irak om de vil. På toppen av dette er mye av "erobringene" at de besøker sine naboer, som har de samme probleme. Og plutselig er de enige.

Så de prøver å ta over Irak, eller deler, og der er vi nå.

Lenke til kommentar

Interessant innlegg om folk som drar til Syria. Er det bare for spenningen og romantikkens skyld? Lurer fælt på hva osm driver dem og om de har en langsiktig tanke om et langt og utviklende liv i dette samfunnet. for meg virker det mer som en protest og et opprør, ala Blitz var i Oslo på 70 og 80 tallet.

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Unge-europeiske-kvinner-blir-jihadistenes-koner-7672329.html

En annen ting. Da kirkebrannen brant som verst på 90 tallet var et en massiv skriving og portrettering av satanistene i aviser og på TV. Dette skapte et romantisk forhold til hele opplegget, noe journalistene har sett i ettertid. Har lest flere artikler om nettopp dette.

Er man ikke nå i ferd med å gjøre det samme med Jihadistene? Skape en romantisk og opprørsk identitet for de som ikke klarer å tilpasse seg samfunnet vårt her, men til stadigvekk for høre at de har "feil " hudfarge og ikke får jobb, ikke lykkes på skolen etc?

Endret av Mazeking
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den tiden var det fylle apen "Boris Jeltsin" som styrte Russland, og vi var vel ca 10 min i "rakettfart" fra russisk grense. Det er altså våre venner, som vi visst er forventet å støtte i ett hvert henseende, og om så, dø for dem. Jeg sier bare, vær så god!!

Du kaster deg på populismen der man kniver om å slenge mest mulig dritt om USA. Umodent og barnslig. Du og dine vil nok en dag være veldige glade for at USA er våre nærmeste venner. Men fortsett og lev i deres naive verden, der dere drømmer om at alle er snille og greie og ingen skal sloss å krige.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du kaster deg på populismen der man kniver om å slenge mest mulig dritt om USA. Umodent og barnslig. Du og dine vil nok en dag være veldige glade for at USA er våre nærmeste venner. Men fortsett og lev i deres naive verden, der dere drømmer om at alle er snille og greie og ingen skal sloss å krige.

Jeg er ikke født i går, og jeg for min del har sluttet med programmert fanboyism - så dine "bokser", som jeg tidligere har sagt at du bare kan beholde for deg selv, biter ikke det minste her. Det er langt verre for de som virkelig tror at en av partene er å stole på, og derfor skal støttes for enhver pris. Det er de folka som kødder det til for oss alle

Lenke til kommentar

Jeg er ikke født i går, og jeg for min del har sluttet med programmert fanboyism - så dine "bokser", som jeg tidligere har sagt at du bare kan beholde for deg selv, biter ikke det minste her. Det er langt verre for de som virkelig tror at en av partene er å stole på, og derfor skal støttes for enhver pris. Det er de folka som kødder det til for oss alle

Som sagt. Den dagen vil komme der vi trenger USA. Husk da at du ikke vil være med. Du kan jo da gå i dialog med ekstreme islamister eller andre grupperinger. For i din verden holder det med og vise fredelige hensikter. Da legger man ned våpen.

Lenke til kommentar

Nå fant du deg en diger scene å tale til folket fra ... :p

Hva med å tone ned uttrykket bittelitt .. :sleep2:

Her er det ingen stor scene min venn. Sitter i min ensomhet på kontoret :hm: Men jeg tar deg på alvor i hva du skriver. Du tror på fredelige hensikter, jeg tror ikke det vil fungere mot ekstreme. Jeg støtter også USA, selv om de av og til utfører ting jeg tar sterk avstand til. Men USA er våre nærmeste venner i denne verden og jeg vil knytte ennå sterkere bånd til dem. Det vil ikke du, etter hva jeg har forstått fra deg.

Lenke til kommentar

Aprops ISIL. Hva er det de egentlig ønkser og vil? Har de noen kongstanke om å bringe verden inn i noe nytt og bedre eller er de bare sinte på alt og alle?

Hva skal de leve av hvordan ser de for seg samfunnsktrukturen sin? Hvordan skal de leve og utvikle seg? Skal de drive med internnasjonal handel eller skal de bli en selvberget stat. Hvis de har så store planer om å drive med krig hvordan skal denne finansieres? Ved å selge olje og opuim til fienden? Finnes det overhodet noen samlende idé og manifest for ISIL?

Håper de tenker litt lengre enn at alle må pugge koranene utenat og at alle konvertitter skal halshugges.

De ønsker å gjenopprette kalifatet. Vel, det kalifatet med størst geografisk utbredelse. Med seg selv på toppen i et klassisk diktatur.

Som enhver venstredreide politikere innerst inne drømmer om.

Lenke til kommentar

De ønsker å gjenopprette kalifatet. Vel, det kalifatet med størst geografisk utbredelse. Med seg selv på toppen i et klassisk diktatur.

Som enhver venstredreide politikere innerst inne drømmer om.

Det betyr jo at alle ISIL´s lakeier og soldater kommer til å leve undertrykket. Er de klar over dette selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...