Gå til innhold

Prøver ISIL og ta et "omvendt korstog" ?

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Du burde være den siste til å preke for andre hva angår svevende teorier

Jeg forholder meg ikke til svevende teorier. Jeg forstår hva du tenker på. Det viser bare at du totalt er kunnskapsløs på området. Men la oss slutte å krangle om det.

Hva konkret ville du gjort med det vi alle ser i denne krigen? Kan vi akseptere at mennesker henrettes på denne måten? Eller skal vi kaste tiden bort på prat mens mennesker slaktes?

Du er morsom - først er jeg kunnskapsløs, og så spør du den samme kunnskapsløse om svar .. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde være den siste til å preke for andre hva angår svevende teorier

Jeg forholder meg ikke til svevende teorier. Jeg forstår hva du tenker på. Det viser bare at du totalt er kunnskapsløs på området. Men la oss slutte å krangle om det.

Hva konkret ville du gjort med det vi alle ser i denne krigen? Kan vi akseptere at mennesker henrettes på denne måten? Eller skal vi kaste tiden bort på prat mens mennesker slaktes?

Du er morsom - først er jeg kunnskapsløs, og så spør du den samme kunnskapsløse om svar .. :p

Så du vil ikke gjøre noe med situasjonen vi alle er vitne til. Helt greit og få vite om ditt menneskesyn. Det andre er en helt annen debatt som handler om fag innenfor behandling av mennesker. Ha en god natt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Min løsning blir ikke annet enn det som er mest fornuftig, nemlig å redde de som reddes kan, uten bruk av unødvendige maktmidler

skjønner ikke hvorfor du maser sånn, såpass forutsigbar er en vel

Lenke til kommentar

Litt vanskelig å si hva en kan gjøre. Jeg regner med at det allerede er spesialstyrker på bakken for å lede ild, og utover det tror jeg ingen vestlige land er ivrige på å engasjere seg mer. En større okkupasjon vil gjerne føre med seg mer vondt enn godt, og jeg tror denne typen strømninger er noe den muslimske verden må ta oppgjør med selv. Om vi begynner å rote i dette bålet er jeg redd det bare vil blusse opp igjen og igjen. Kanskje trenger regionen tilstrekkelig lidelse påført av islamister for å til slutt kjeppjage gutta krutt som kapper hoder?

Lenke til kommentar

Min løsning blir ikke annet enn det som er mest fornuftig, nemlig å redde de som reddes kan, uten bruk av unødvendige maktmidler

Jeg er enig at vi skal redde så mange som mulig. Men disse udyrene som har henrettet mennesker og begravd kvinner og barn levende. De skal selvsagt straffes, slik vi straffet nazistene etter krigen. Vi kan ikke igjen lukke øynene og la det stå til, selv feige folk forstår det. Vi må sette inn makt, en samlet verden må stå sammen mot disse islamistene. Det vi ellers risikerer er at de bare blir sterkere og til slutt en trussel mot store deler av verden. Så lukk opp øynene og kutt ut din naive holdning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er enig at vi skal redde så mange som mulig. Men disse udyrene som har henrettet mennesker og begravd kvinner og barn levende. De skal selvsagt straffes, slik vi straffet nazistene etter krigen. Vi kan ikke igjen lukke øynene og la det stå til, selv feige folk forstår det. Vi må sette inn makt, en samlet verden må stå sammen mot disse islamistene. Det vi ellers risikerer er at de bare blir sterkere og til slutt en trussel mot store deler av verden. Så lukk opp øynene og kutt ut din naive holdning.

Og hvor ender all denne "straffingen" - har det hjulpet noen, noen gang?, eller er det sånn at det roer seg for en stund, før en ny gnist antenner latent hat og sorg? Så hvis du vil gjøre islamistene sterkere, så er det bare å fortsette i samme sporet, vold avler fremdeles vold, intet nytt únder den solen

Og hvorfor er det plutselig så viktig å redde disse stakkars folka nå? Jeg mener - det slaktes folk hele tiden i det området, og vi var med på å starte den "trenden", når vi samarbeidet med forrige amerikanske krigsforbryter (desert storm), som tilfeldigvis er far til den siste tids aller største kronidiot, også kalt: The President of The United States. Vi har konsekvent blitt løyet med på disse krigene, og nå bør vi snart lære at vi ikke kan stole på noen av disse "terrorstatene"

Hvis du vil straffe noen, kan du ta deg en tur over dammen!

Lenke til kommentar

Og hvor ender all denne "straffingen" - har det hjulpet noen, noen gang?, eller er det sånn at det roer seg for en stund, før en ny gnist antenner latent hat og sorg? Så hvis du vil gjøre islamistene sterkere, så er det bare å fortsette i samme sporet, vold avler fremdeles vold, intet nytt únder den solen

Og hvorfor er det plutselig så viktig å redde disse stakkars folka nå? Jeg mener - det slaktes folk hele tiden i det området, og vi var med på å starte den "trenden", når vi samarbeidet med forrige amerikanske krigsforbryter (desert storm), som tilfeldigvis er far til den siste tids aller største kronidiot, også kalt: The President of The United States. Vi har konsekvent blitt løyet med på disse krigene, og nå bør vi snart lære at vi ikke kan stole på noen av disse "terrorstatene"

Hvis du vil straffe noen, kan du ta deg en tur over dammen!

Registrer dine menneskeholdninger og er helt uenig. Men du må jo få ha dine meninger rundt dette. Selv om man skulle tro du hadde vært på sommerleir med SU og Fru Halvorsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du følger ikke med i virkeligheten, hverken den som har vært, eller den som er nå

Din virkelighet er vanskelig og følge, men absolutt interessant. Men den er preget av SV tanker og det sier det meste.

Og jeg får med meg din versjon av virkeligheten, og den er helt gjenkjennelig, men jeg for min del lar meg ikke lure av egen bevissthet lengre, og måten markedskrefter og andre krefter beiter på saueflokken. Vi er alle utsatt for det samme "trickset", og det foregår i hver og ens bevissthet - så det er heller ingen å egentlig skylde på, sneaky, very sneaky .. :ninja: . Men for all del, jeg har ingen sans for "preking", og merker på meg selv at jeg bare blir mindre og mindre "avhengig" av illusjonen. Så, vi lar det ligge der, og går tilbake til slagmarken .. :p

og det å forsøke å diskutere med meg ut fra konvensjonell "bokstenking", er ingen vits - fordi jeg gidder ikke, og det er for enkelt å pulverisere dualistisk etisk/moralsk forhåndsprogrammert tenking - så spar meg for "sv , og ss, nsa og cia" - jeg tenker helt fritt, eller i hvert fall så fritt det er mulig å få til

Lenke til kommentar

Du følger ikke med i virkeligheten, hverken den som har vært, eller den som er nå

Din virkelighet er vanskelig og følge, men absolutt interessant. Men den er preget av SV tanker og det sier det meste.

Og jeg får med meg din versjon av virkeligheten, og den er helt gjenkjennelig, men jeg for min del lar meg ikke lure av egen bevissthet lengre, og måten markedskrefter og andre krefter beiter på saueflokken. Vi er alle utsatt for det samme "trickset", og det foregår i hver og ens bevissthet - så det er heller ingen å egentlig skylde på, sneaky, very sneaky .. :ninja: . Men for all del, jeg har ingen sans for "preking", og merker på meg selv at jeg bare blir mindre og mindre "avhengig" av illusjonen. Så, vi lar det ligge der, og går tilbake til slagmarken .. :p

og det å forsøke å diskutere med meg ut fra konvensjonell "bokstenking", er ingen vits - fordi jeg gidder ikke, og det er for enkelt å pulverisere dualistisk etisk/moralsk forhåndsprogrammert tenking - så spar meg for "sv , og ss, nsa og cia" - jeg tenker helt fritt, eller i hvert fall så fritt det er mulig å få til

Slapp av mann, jeg forstår det du skriver. Ja USA har begått mange feil og drept uskyldige mennesker i sin feilslått politikk i Irak og andre land. Men de har aldri begravd kvinner og barn levende eller henrettet folk i haugevis. Det er en forskjell i forhold til brutalitet. Under 2. verdenskrig var ikke de allierte uskyldige engler, men de kunne ikke måle seg med nazistene. Og det er den adferd vi nå er vitne til. Derfor spiller det liten rolle hvem som har gjort hva av feil eller ikke. Det er nå vi må reagere på de barbariske handlinger. Man har ikke tid og vente. Det handler faktisk om mennesker. Så for vi ta politikken seinere.

Lenke til kommentar

og det vi må gjøre, er ikke å gjøre det samme

Jeg forstår at du ikke ønsker krig, ingen ønsker krig. Men disse ekstreme islamistene må slås ut. Verdenssamfunnet kan ikke la slike alvorlige krigshandlinger passere. Det ville vært det samme som og la de ansvarlige for Holocaust gå fri. Så om vi liker det eller ei, vi må reagere militært. Man kan ikke forhandle med slike forbrytere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg forstår at du ikke ønsker krig, ingen ønsker krig. Men disse ekstreme islamistene må slås ut. Verdenssamfunnet kan ikke la slike alvorlige krigshandlinger passere. Det ville vært det samme som og la de ansvarlige for Holocaust gå fri. Så om vi liker det eller ei, vi må reagere militært. Man kan ikke forhandle med slike forbrytere.

Nei, og atter nei. Vi berger de vi klarer berge, etter beste evne . vi kan jo sende ett stridsdyktig lag nedover, og evakuere akkurat disse nødstedte, hvis det var det om å gjøre. Og så kanskje ta de til dette landet, og dermed berge noen få. Hva tror du om den planen, du mener det haster spesielt ..

Lenke til kommentar

Å slå ned IS blir ren symptombehandling. IS rykker frem så raskt som de gjør fordi de har stor støtte i lokalbefolkningen. De tilbyr et ordnet, stabilt samfunn som tar seg av de fattigste og som ikke er styrt av en vestlig marionettregjering eller har fått grensene sine opptegnet av en utenlandsk makt. At det er mer tiltrekkende enn kaoset i Syria og Irak er ikke vanskelig å forstå, selv om det betyr at man må finne seg i å leve under en streng sharia-lovgivning. Selv om man utsletter IS vil nye grupperinger ta deres plass så lenge de sekulære statene i området ikke lykkes med å håndheve eget voldsmonopol, skape en akseptabel levestandard, bygge skikkelig infrastruktur eller føre en selvstendig utenrikspolitikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, og atter nei. Vi berger de vi klarer berge, etter beste evne . vi kan jo sende ett stridsdyktig lag nedover, og evakuere akkurat disse nødstedte, hvis det var det om å gjøre. Og så kanskje ta de til dette landet, og dermed berge noen få. Hva tror du om den planen, du mener det haster spesielt ..

Jeg er enig at vi skal berge alle vi kan berge. Ellers synes jeg du tar veldig lett på forbrytelser mot menneskeheten. Heldigvis tenker ikke de fleste slik. Disse forbryterne skal straffes for brudd på menneskerettighetene, slik vi straffet nazistene og ledere etter krigen på Balkan. Vi kan ikke la slike sadister slippe unna, kun pga. vår feighet, eller redsel for og feile. Vi har ressurser militært til å knuse fienden, uten tanke om etisk krigføring, slik vi de siste årene har opplevd. Derfor har man heller ikke lykkes. Det er for mye etiske hensyn man har tatt.

Lenke til kommentar

Slapp av mann, jeg forstår det du skriver. Ja USA har begått mange feil og drept uskyldige mennesker i sin feilslått politikk i Irak og andre land. Men de har aldri begravd kvinner og barn levende eller henrettet folk i haugevis. Det er en forskjell i forhold til brutalitet. Under 2. verdenskrig var ikke de allierte uskyldige engler, men de kunne ikke måle seg med nazistene. Og det er den adferd vi nå er vitne til. Derfor spiller det liten rolle hvem som har gjort hva av feil eller ikke. Det er nå vi må reagere på de barbariske handlinger. Man har ikke tid og vente. Det handler faktisk om mennesker. Så for vi ta politikken seinere.

Å "ta politikke senere" har blitt prøvd før, og da har 'vi' har endt opp i den ene hengemyra etter den andre, med langvarige konflikter. Problemet er at det er begrenset hva vi i vedten kan gjøre om vi ikke vil risikere enda mer dreping og lidelser. Om vi rusher inn i enda en tiårig krig risikerer vi tall på drepte som overgår det ISIL kan klare.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg er enig at vi skal berge alle vi kan berge.

Fint, da er du altså enig i at det kjappeste for oss er å ta saken i egne hender, ta disse nødstedte inn til landet vårt, og ivareta deres velferd.

Ellers synes jeg du tar veldig lett på forbrytelser mot menneskeheten. Heldigvis tenker ikke de fleste slik.

Så, jeg som er helt fast bestemt på å ikke lage mer lidelse for andre, tar altså lett på saken .. den kan du gjerne forklare litt nærmere!? Og "de andre", hva konkret er det så de tenker, eller har de slutte å tenke, jeg for min del tror mest på det siste?

Disse forbryterne skal straffes for brudd på menneskerettighetene, slik vi straffet nazistene og ledere etter krigen på Balkan.

Tenker du på de som ble straffet, eller tenker du på alle "arkitekter, etreprenører, forskere ol" som ble "straffet" ved at de fikk godt betalte stillinger hos de allierte etter krigen? Altså at noen (ubetydelige) straffes, men de som vi kan gjøre nytte av, gis amnesti. Det er i hvert fall mer av samme sort, og sier mye om vår meget diskutable etiske og moralske standarder

Vi kan ikke la slike sadister slippe unna, kun pga. vår feighet, eller redsel for og feile. Vi har ressurser militært til å knuse fienden, uten tanke om etisk krigføring, slik vi de siste årene har opplevd. Derfor har man heller ikke lykkes. Det er for mye etiske hensyn man har tatt.

Og her synes jeg vi har gått hele runden (enda en gang): Du vil fjerne disse barbarene ved å bli en barbar selv. Når skal det gå ett lys opp for oss, som forteller oss at det er vi selv som skaper disse uhyrlige tilstandene, og skjønne at den eneste måten det kan bli varig fred på, er ved å bli fredelige selv? Hvorfor ikke se til eks. prosessen etter "hutumassakren", eller prosessen etter "apartheid", eller Ang Sang Su KI?, eller vårt eget "Rosetog", eller Mahatma Ghandi osv

Hvorfor er det så om å gjøre å være sterk på feil måte, og hva betyr nå det å være "feig"? Hva er mest "tøfft": revolverhanen som spennes, eller revolverhanen som avspennes?

Nei, det tøffeste er å være helt rolig og ikke la seg lure til å løfte knyttneven

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...