Gå til innhold

Klipp og lim på mac, nedlasting av filer til kataloger ++

Anbefalte innlegg

Har noen merkelige utfordringer på mac som jeg aldri ser på PC. Når jeg mottar mail med f.eks. regninger på mail som pdf og åpner disse i preview så er det klin umulig å merke og kopiere kid og kontonummer. Hva skyldes dette?

Er det noen innstillinger som kan endres så dette er mulig å få til?

Problem Nummer to er nedlasting av dokumenter og filer. På pc er det mulig å velge "save as.." og plassere dokumenter og filer i riktige mapper. På Macen går alt ned i Downloads mappa og alt blir et vanvittige kaos. Er det noen mulighet for å få til "save as..." når man laster ned filer?

Så gjelder det å opprette underkataloger i finder. Når jeg står i en subfolder i finder og velger "create new folder" så blir disse kataloger alltid laget på rotnivå. Jeg må da ta drag and drop og flytte de til riktig subfolder. Gjør jeg noe galt er eller skal det være sånn?

Så gjelder det filbehandler. På PC har jeg i alle år brukt Total Commander fra ghisler.com for å holde orden på kataloger og filer og kopiere. Finnes det overhodet noen anstendig filbehandler på Mac? Har forsøkt meg på DC commander for en stund tilbake men den kan vel ikke akkurat kalles funksjonsrik..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Jeg har ikke noe problem med det, så lenge det er en PDF hvor ting er kopierbart. Har du sjekket at det fungerer med samme PDF på en Windows-maskin?

2) Høyreklikk og velg "Last ned koblet fil som..."

3) Hvilken visning har du for mappene? Liste? I kolonnevisning fungerer det slik som du ønsker, men har ikke funnet noen god løsning på det med listevisning.

Lenke til kommentar

1. Aldri opplevd det problemet selv.

2. Som over, du kan høyreklikke / evnt. ctrl klikke på filen og du får muligheten til å lagre som. Men om det er Safari du bruker så er det idiotisk nok ikke mulig å sette den opp slik at den alltid spør deg (om det er det du ønsker da?)

3. Den lager alltid ny mappe i den folderen du har markert (ihvertfall i column view, om det er det du mener?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...