Gå til innhold

6 tabber alle fotoamatører gjør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Når knappen trykkes halvveis ned blir autofokusen aktivert og objektivet jobber med å få bildet skarpt, når knappen trykkes helt ned skjer selve bildetakingen.

Autofokus på utløserknappen må være tidenes dårligste oppfinnelse. Dette, sammen med en del lydvarsler, er det første jeg endrer i konfigurasjonen på hvert nytt kamera.

 

Bevegelsesuskarphet er vel egentlig ingen tabbe sånn sett, det er heller et resultat av at man innimellom balanserer på grensen. Det er ikke positivt med for høy ISO eller blits heller.

 

Hva med fyll-inn-lys "blits" ?

Jepp, noe som lett kan føre til tabbe nummer 6b;

Overeksponering på grunn av at den innebygde blitsens laveste lukkertid blir noe lang.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Når knappen trykkes halvveis ned blir autofokusen aktivert og objektivet jobber med å få bildet skarpt, når knappen trykkes helt ned skjer selve bildetakingen.

Autofokus på utløserknappen må være tidenes dårligste oppfinnelse. Dette, sammen med en del lydvarsler, er det første jeg endrer i konfigurasjonen på hvert nytt kamera.

 

*SNIP*

Hva foretrekker du da?

Lenke til kommentar

 

 

 

Overeksponering på grunn av at den innebygde blitsens laveste lukkertid blir noe lang.

 

Den må du forklare noe nærmere.

 

Hva er det å forklare? Blitsen er på for lenge, slik at bildet blir overeksponert.

 

Jaha, og hvor lenge er blitsen på da ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva er det å forklare? Blitsen er på for lenge, slik at bildet blir overeksponert.

Det du mener er at man uten high speed flash sync får man for lang lukkertid - typisk kjappeste lukkertid 1/200s - 1/250s. Dette er ikke at blitsen "er på for lenge" - blitsglimtet er veldig kort - det er at hele sensoren ikke er eksponert samtidig. Med high speed flash sync blir det i stedet mange etterfølgende korte glimt, og så kan man ha kortere lukkertid.

Det er ikke blitsen som er problemet - det er lukkeren på kameraet. Problemet er dermed heller at blitsen ikke "er på lenge nok". ;)

 

Her ser du hvordan lukkeren ser ut på 1/1000s lukkertid - det er bare en spalte av sensoren som er synlig av gangen - og så må man ha mange etterfølgende blitsglimt for at hele sensoren skal få lys.

https://www.youtube.com/watch?v=ptfSW4eW25g

 

Og - det er dette som var Nauticas poeng.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Punkt 1 har vel minst 3 årsaker, når noen vingler med kamera som en døende Oter så hjelper det ikke med rask lukker eller klassikeren kameraet følger med utløserknappen når man trykker på den.

7. Oppdager HDR og selektive farger mothafucka der er det mye ille ute å går nå om dagen...

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva foretrekker du da?

En kjent og kjær teknikk, tenker jeg - at AF-knappen bakpå kameraet brukes til autofokus. Så er knappen halvveis ned heller for å sette lysmåling og ikke samtidig autofoks. Så kan man enkelt sette fokus og eksponering to forskjellige steder i bildet, uten å få låst begge til samme tid. Krever litt tilvenning, men gir økt fleksibilitet.
Lenke til kommentar

Og - det er dette som var Nauticas poeng.

 

Relativt :)

 

En blits på full pupp kan ha en "lukketid" på 1/300 sec. som tregest, normalt så ligger en blits på imellom 1/1000 til 1/4000sec. alt dette er avhengig av type blits.

Så problemet er heller at man har for rask lukkertid og får bare eksponert deler av bildet med blitsen i sterk sollys, men bruker man en lukkertid på foreksempel 1/250 sec. for og få blitsen korrekt eksponert i bildet kan bildet bli overeksponert grunnet for lang lukkertid og da bruker man som Trondster sier high speed flash synk så hele bildet blir eksponer av blitsen, eller Rear Curtain Sync.

 

Bruker man kameraet på auto og popper opp blitsen så tar kameraet seg av resten, jeg vil anbefale og bruke blits på motlysbilder der motivet har vanskelige skygger for og dempe disse.

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hva med holdeteknikk?

Å la objektivet hvile i venstrehånda, med albuen inntil magen er viktig.

 

Noe som leder meg til neste viktige amatørtabbe: Kjerringen min gjør som 'alle andre' kjerringer: Holder på objektivet med venstre hånd rett inn fra venstre, men tommelen under objektivet, og fire fingre oppå.

 

Dette vet vi gir dårligere stabilitet og mer bevegelsesuskarphet, men det som verre er: Hånden blokkerer for blitsen når kamera holdes i vertikalstilling!

 

Jeg har ikke tall på alle bildene i vertikalmodus med blits hun har tatt der alt blitslyset har gått rett i hånden :hm:

 

Så korrekt understøtting er viktig å lære seg av flere grunner... :yes:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva foretrekker du da?

En kjent og kjær teknikk, tenker jeg - at AF-knappen bakpå kameraet brukes til autofokus. Så er knappen halvveis ned heller for å sette lysmåling og ikke samtidig autofoks. Så kan man enkelt sette fokus og eksponering to forskjellige steder i bildet, uten å få låst begge til samme tid. Krever litt tilvenning, men gir økt fleksibilitet.

 

Det var det jeg også først tenkte på, men jeg tror ikke det er poenget til artikkelforfatteren. Slik jeg forstår det, så er poenget hans er at en del foretrekker å trykke av all kraft på utløseren, slik at den tar bilde NÅ av det fotografen tror hen ser på en halvveist blendet bakskjerm. Noe som betyr at i beste fall, så kommer blomstene bak motivet i fokus (dersom de var i midten av ramma), mens personen som er fint komponert ikke helt sentrert i bildet er ute av fokus.

 

Sånn halvveis grei lysmåling greier de fleste kameraer på auto.

 

Så løsningen her er enten (1) lære opp brukere til at det er nødvendig å bestemme hvor det skal fokuseres, eller (2) bruke ansiktsgjennkjenning eller korte brennvidder og liten blenderåpning (aka kjipe mobilkameraer).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med holdeteknikk?

Å la objektivet hvile i venstrehånda, med albuen inntil magen er viktig.

 

Noe som leder meg til neste viktige amatørtabbe: Kjerringen min gjør som 'alle andre' kjerringer: Holder på objektivet med venstre hånd rett inn fra venstre, men tommelen under objektivet, og fire fingre oppå.

 

Dette vet vi gir dårligere stabilitet og mer bevegelsesuskarphet, men det som verre er: Hånden blokkerer for blitsen når kamera holdes i vertikalstilling!

 

Jeg har ikke tall på alle bildene i vertikalmodus med blits hun har tatt der alt blitslyset har gått rett i hånden :hm:

 

Så korrekt understøtting er viktig å lære seg av flere grunner... :yes:

Bingo !

 

Det virker faktisk mot sin hensikt, alle burde se Joe McNally sin video Da Grip...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Med bilder i raw-format, kan man enkelt justere kontrast og blasse farger i ettertid.

Det samme gjelder hvitbalansen. (Men da må man huske hvordan fargene var da man tok bildet.)

Når det gjelder dårlig fokus, kan dette også ha å gjøre med blenderåpningen.

Tar man f.eks. landskapsbilder, fungerer blenderåpning f2.8 dårlig. Det samme gjelder generelt hvis man ønkser skarphet både nært og fjernt i bildet.

 

De fleste tar bilder med full automatikk og i jpeg-format.

Da mister man de fleste muligheter for etterjustering av bildekvaliteten.

Bruker man flere tusen på kamerautstyr, bør man også ta seg tid til å lære å ta bilder med manuelle innstillinger, samt også de andre innstillingsmulighetene kameraet byr på.

Hvis ikke, er pengene bortkastet.

Jeg ser altfor mange som bruker dyre speilreflekskameraer på en svært amatørmessig måte. De burde heller kjøpt et lommekamera.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...